Het recept voor de Skoda Elroq RS is vrij eenvoudig. Als een van de vele modellen op het MEB-platform kan hij de batterijen en motoren overnemen van de andere sportieve modellen van de groep: de Skoda Enyaq RS, Volkswagen ID.7 of ID. Buzz GTX, Cupra Tavascan VZ, en noem maar op. De Elroq RS heeft echter als voordeel dat hij een stukje kleiner is dan die andere modellen, waardoor hij extra sportief wordt met hetzelfde vermogen van 340 pk. Of toch niet?
Design - Škoda Elroq RS
De visuele verschillen tussen de ‘gewone’ Skoda Elroq en de RS zijn subtiel, maar ze hebben wel een effect. Zo zijn de LED-matrixkoplampen standaard op deze sportieve topversie, net als de ‘Light Band’ met een dynamische lichtsignatuur die de koplampen met elkaar verbindt. Dat zorgt voor een kleine lichtshow bij het naderen en verlaten van de auto.
Maar het zijn vooral de zwarte accenten die de RS-versie uniek maken. De iets dikkere voorbumper, zijschorten, dakrails, het logo op de motorkap en de achterbumper zijn allemaal verduisterd. Bovenop de achterklep zien we ook een iets grotere (en eveneens deels zwarte) spoiler. De RS-badges rondom en de specifieke 20- of 21-duimsvelgen maken de look af. En als dat nog niet genoeg is, kan je de Elroq RS extra laten opvallen met de specifieke gifgroene lakkleur Mamba Green.
Microvezel en groene stiksels
Dat Mamba Green is misschien geen slechte keuze, want dan past de lakkleur meteen perfect bij het interieur. Daar heerst namelijk een duistere en sportieve sfeer, met gifgroene stiksels op zowat elk deel van het meubilair: de stoelen, het dashboard, het stuurwiel en de deurpanelen doen allemaal mee.
De RS-versie is ook de hoogste uitvoering van de Skoda Elroq, en dus zijn de materialen ook nog iets mooier. De zetels zijn deels bekleed met Suedia-microvezel en de sierpanelen zijn in carbonlook. Roestvrijstalen pedalen maken de sportieve look af. Het ziet er allemaal vrij goed uit en voelt ook stevig aan. Hier heb je echt niet het gevoel dat je met een “goedkoper” model onderweg bent, maar de Elroq RS is dan ook niet zo voordelig als de instapversies. Daar komen we nog op terug.



Gebruiksgemak - Škoda Elroq RS
Bekende displays
Qua ergonomie is er natuurlijk weinig tot geen verschil tussen de ‘gewone’ Skoda Elroq en de Elroq RS. Het kleine bestuurdersdisplay van 5 inch en het grote infotainmentscherm van 13 inch zijn dus identiek, op de RS-specifieke graphics na (met, je raadt het nooit, groene accenten!). De Digital Cockpit toont de meest noodzakelijke info, maar het is niet zo uitgebreid instelbaar als bij de Skoda-modellen met verbrandingsmotor. De navigatiekaart kan je bijvoorbeeld niet op het volledige scherm projecteren. Optioneel kan je wel een head-up display krijgen met ‘augmented reality’, dat de navigatiepijlen en de werking van de rijhulpsystemen op een dynamische wijze op de voorruit projecteert.
Iets te vaak het centrale scherm nodig
Het infotainmentsysteem van Skoda is gelijk aan dat van Volkswagen, Cupra en Seat, en is vrij logisch ingedeeld. Omdat het scherm redelijk dichtbij staat, zijn de sneltoetsen links bovenaan gemakkelijk te bereiken met je vingers. Maar voor zaken als de zetelverwarming, de temperatuur aan boord of de rijhulpsystemen moet je nog steeds je ogen van de weg halen. De specifieke knop op het stuur, waarmee je in andere Skoda’s de meest storende ADAS-systemen kan uitschakelen, dient hier namelijk (en helaas) enkel voor de modus van de cruisecontrol. Nog een laatste puntje: het optionele Canton Sound System met 12 luidsprekers klinkt goed dankzij het geslaagde surround-effect. Een aanrader voor muziekliefhebbers, dus.
Zeer ruim voor het formaat
Op praktisch vlak geniet de Skoda Elroq van zijn lange wielbasis van 2.771 mm, die identiek is aan die van de grotere Enyaq. Met andere woorden: de zitruimte aan boord is voorbeeldig voor een compacte SUV van 4,49 m lang. Lange volwassenen kunnen zonder problemen achter elkaar zitten. Het middelste zitplaatsje op de achterbank is wat smaller en harder, en zeker met het optionele (maar wel verwijderbare) opbergvak op de vloer is het beter om het aantal passagiers aan boord te beperken tot 4. Een pluspunt voor jonge ouders: de passagierszetel vooraan heeft ook een Isofix-aansluiting. Handig als je alleen met de baby onderweg bent, of om de achterbank te kunnen neerklappen.
De koffer is natuurlijk wel een stuk kleiner dan die van de Enyaq, maar met 470 tot 1.580 liter scoort de Elroq nog steeds zeer goed voor zijn klasse. Het maximale trekgewicht van 1.400 kg is daarentegen vrij matig voor een SUV met vierwielaandrijving. En er is ook geen frunk om de laadkabels in op te bergen.



Rijervaring - Škoda Elroq RS
340 pk en 79 kWh
Over de vierwielaandrijving gesproken: daarmee onderscheidt de Skoda Elroq RS zich momenteel van de rest van het gamma, want de Elroq 85x zit op het moment van schrijven niet in de configurator. Wil je dus de extra gemoedsrust tijdens de winter of op skivakantie, dan ben je verplicht om voor de RS te gaan. De aandrijflijn bestaat uit een grote elektromotor op de achteras van 210 kW (286 pk), een kleine elektromotor op de vooras van 80 kW (110 pk), en een batterij van 84 kWh (79 kWh netto) die een piekvermogen van 250 kW (340 pk) kan leveren.
De snelste Skoda ooit
De sprint van 0 tot 100 km/u duurt 5,4 seconden, waardoor de Elroq RS officieel de snelst accelererende Skoda tot nu toe is. De topsnelheid is echter begrensd op 180 km/u - dat doet een Octavia 1.5 TSI al beter. Dankzij zijn iets grotere batterij blijft het theoretische rijbereik van de Elroq RS respectabel: 550 km volgens de WLTP-cyclus. Opladen kan tot 185 kW, snelladen van 10 tot 80% duurt daarmee minstens 26 minuten. De AC-boordlader is beperkt tot 11 kW (0-100% in 8 uur).
Flippers zonder geheugen
Dat klinkt snel, en dat is het ook. De acceleraties zijn krachtig en duwen je in je zetel zodra je ook maar je kleine teen beweegt. Al kan je de gevoeligheid van het gaspedaal wel aanpassen via de diverse rijmodi, inclusief een personaliseerbare modus die vooral met de optionele gestuurde DCC-sportophanging voor een brede waaier aan keuzemogelijkheden zorgt. De flippers aan het stuur dienen niet om een versnellingsbak te simuleren, maar wel om de regeneratieve remkracht in te stellen. Maar vreemd genoeg onthoudt de Elroq RS niet welke stand je kiest. Zodra je weer op het gaspedaal duwt, switcht het systeem uit zichzelf terug naar de automatische stand, die rekening houdt met de afstand tot je voorligger en eventuele kruispunten op je pad. Er is wel een B-modus om altijd krachtiger af te remmen als je het gaspedaal lost.
Hot hatch op hoge pootjes
Maar de Skoda Elroq RS maakt niet enkel indruk met zijn prestaties in een rechte lijn. Ondanks zijn gewicht van 2,2 ton, en het feit dat het nog steeds een SUV is, plakt hij op de weg als een echte hot hatch. De besturing is scherp (en instelbaar qua bekrachtiging, maar échte feedback krijg je niet) en de voortrein snijdt snedig in. De achterwielen volgen braaf, tenzij je ze echt bruuskeert, waarbij je in natte of gladde omstandigheden zelfs een beetje kan driften. Maar op droog wegdek zorgt de vierwielaandrijving voor een feilloze tractie.
Weinig beleving
En toch… kunnen we ons niet van het gevoel ontdoen dat de Elroq RS niet écht sportief is. Het is in eerste instantie een gezinswagen, maar dan wel eentje die heel snel kan optrekken en bochten kan nemen. Er zijn geen leuke gadgets om de bestuurder meer te betrekken zoals een neppe versnellingsbak, een speciaal ‘motorgeluid’ of een driftmodus, we noemen maar wat. Alles blijft heel droog en klinisch, waardoor je niet snel zin krijgt om hem op zijn staart te trappen.
Minder dan 400 km reële autonomie
Bovendien zorgen de sportieve toevoegingen voor een (veel) kleiner rijbereik. Tijdens onze test bij temperaturen van ongeveer 10°C, en met een groot aandeel snelwegverkeer, kwam het gemiddelde verbruik uit op 22 kWh/100 km. Dat is genoeg voor amper 360 km autonomie, bijna 200 km minder dan beloofd. Met ‘dank’ aan de grote 21-duimsvelgen en de extra motor die meegesleurd moet worden, waarschijnlijk, want de volle 340 pk hebben we niet vaak aangesproken.



Budget - Škoda Elroq RS
Hoeveel kost de Skoda Elroq RS 2025 in België?
Op het moment van schrijven heeft de Skoda Elroq RS een vanafprijs van 48.990 euro. Onze testwagen, met zowat alle mogelijke opties aangevinkt, kwam uit op iets meer dan 60.000 euro. Vergeleken met de basisprijs van de elektrische SUV, 32.690 euro, is dat een enorm verschil. Maar dan heb je ook maar een batterij van 52 kWh. Een iets betere vergelijking is de Elroq 85, met een batterij van 77 kWh netto, en een rijbereik tot 573 km. Die is er al vanaf 40.390 euro en heeft weliswaar een minder uitgebreide basisuitrusting, maar levert ook al 210 kW (286 pk) aan de achterwielen.
Wat zijn de concurrenten van de Skoda Elroq RS?
De voornaamste concurrenten van de Skoda Elroq RS zijn de Volvo EX30 Twin Motor (428 pk, 450 km WLTP, vanaf 55.250 euro), de Smart #1 Brabus (428 pk, 400 km WLTP, vanaf 51.495 euro) en de Mini Countryman SE (313 pk, 432 km WLTP, vanaf 47.500 euro). Qua prestaties en prijs zit de Tsjechische optie dus ergens in het midden.
Verdict - Škoda Elroq RS
De Skoda Elroq RS is een bijzonder capabele auto die vrijwel alles kan: het hele gezin in alle ruimte en comfort vervoeren, heel hard optrekken en even vlot de bochten aaneenrijgen. Alleen doet hij dat op een eerder klinische manier. En tijdens onze test bleef het in ons achterhoofd spoken dat de Elroq 85 met achterwielaandrijving 95% van het rijplezier biedt voor 10.000 euro minder, met ook nog eens een groter rijbereik. De RS is dus de leukste versie… maar het is niet de versie die we zouden kiezen.

















