Met een topsnelheid van 228 km/u is de nieuwe Skoda Fabia 130, aangeboden als gelimiteerde editie, officieel de snelste productie-Fabia in de geschiedenis. Een geschiedenis die begon in 1999 en al meer dan 5 miljoen verkochte exemplaren heeft opgeleverd.
Fabia Monte Carlo "plus"
Skoda heeft (voorlopig?) het sportieve RS-label nog niet opnieuw van stal gehaald om de Fabia stoerder te maken, zoals dat wel het geval is bij de Elroq, Enyaq, Octavia en Kodiaq. Toch wil het Tsjechische merk zijn 130-jarige bestaan vieren met een sportievere en krachtigere versie van het kleinste model in het gamma. Deze gelimiteerde editie, toepasselijk "130" genoemd ter ere van Skoda Auto’s 130ste verjaardag, krijgt meer vermogen, een verlaagd onderstel en specifieke designdetails ten opzichte van de Fabia Monte Carlo 1.5 TSI waarop hij is gebaseerd.

130 kW en 250 Nm
Onder de motorkap stijgt het vermogen van de 1.5 liter viercilinder TSI van 110 kW (150 pk) naar 130 kW (177 pk). Het maximale koppel van 250 Nm is beschikbaar van 1.400 tot 4.000 t/min. De standaard gemonteerde (of verplichte, afhankelijk van hoe je het bekijkt) zeventraps DSG-automaat werd voor deze versie opnieuw gekalibreerd. Dankzij deze upgrade sprint de Fabia 130 nu van 0 naar 100 km/u in 7,4 seconden, een winst van 0,4 seconden, en haalt hij een topsnelheid van 228 km/u, een record voor een productie-Fabia.


18-duimsvelgen en 130-badges
Het sportonderstel is 15 mm verlaagd. De Fabia 130 staat op unieke 18-duims Libra-velgen. Hij is gebaseerd op de Monte Carlo-uitvoering en wordt aangeboden in vier kleuren (wit, rood, blauw en zwart), met zwarte raamstijlen en een dito dak, en glanzend zwarte accenten op de voorste spoiler, achterspoiler en diffuser. Speciale "130"-badges op de voorspatborden en de kofferklep onderstrepen het feestelijke karakter. In het interieur vinden we sportieve details zoals kuipzetels, een sportstuur en pedalen in inox.



Prijs en lancering Skoda Fabia 130
Deze gelimiteerde editie is nu te bestellen in verschillende Europese landen. In België is de catalogusprijs nog niet officieel bekend, maar in Duitsland bedraagt die 35.530 euro. Ter vergelijking: de Fabia Monte Carlo 1.5 TSI 150 kost in België vanaf 32.810 euro. Wat we wel al weten, is dat er 50 exemplaren van de Fabia 130 naar de Belgische markt komen. De eerste leveringen worden nog dit jaar verwacht, in de loop van december 2025.