Voor het eerst sinds de Cybertruck heeft Tesla nog eens een nieuw model gelanceerd. Alleen is de Model Y L natuurlijk vooral een aangepaste versie van de middelgrote elektrische SUV die zo populair is geweest in Europa. Toch is er meer aangepast dan je zou denken…
De Tesla Model Y L is om te beginnen 18,6 cm langer dan de reguliere Model Y: 4.976 mm tegenover 4.790 mm. Het merendeel van die extra centimeters moet tussen de wielen zitten, maar Tesla verklapt niet hoe lang de wielbasis precies is geworden. Wel is de Model Y L ook iets hoger dan zijn korte broer: 1.668 mm tegenover 1.624 mm. Dat is ook te zien, wat de daklijn is iets ‘boller’ geworden om voldoende hoofdruimte te geven aan de passagiers op de derde rij.

6 zitplaatsen en meer comfort voor iedereen
Die passagiers kunnen relatief eenvoudig aan boord klimmen via de doorgang in het midden, want Tesla heeft gekozen voor een 2-2-2-configuratie in de Model Y L. Op de tweede rij krijg je dus individuele zetels met armsteunen voor nog meer comfort dan in de reguliere Model Y. Klap je alle achterzetels neer, dan krijg je nu tot 2.539 liter aan laadruimte, in plaats van de al ruime 2.138 liter in het gewone model!
Standaard als Long Range AWD
De Tesla Model Y L wordt standaard geleverd als Long Range AWD, met twee elektromotoren. Dat levert een maximale autonomie op van 751 km volgens de Chinese CLTC-norm. De Model Y L is daarmee even efficiënt als de reguliere Model Y, tenzij hij een iets grotere batterij heeft gekregen. Tesla heeft verder gewerkt aan de ophanging om de Model Y L iets comfortabeler te maken dan standaard. En aan boord genieten de passagiers van extra luidsprekers (18 in totaal) en een iets groter centraal aanraakscherm van 16 inch.

Voorlopig enkel voor China
Hebben we je interesse gewekt? Dan zal je naar China moeten trekken. Voorlopig wordt de Tesla Model Y L enkel daar aangeboden (en geproduceerd), met een prijs van 339.000 yuan (40.600 euro). Of Tesla ook van plan is de verlengde Model Y naar Europa en Noord-Amerika te halen, is niet duidelijk. Dat gebeurt meestal niet met verlengde versies van bestaande modellen voor de Chinese markt, die ook door veel andere merken worden geproduceerd. Maar als Tesla het toch zou doen, dan vermoeden we dat de dagen van de veel duurdere Model X zijn geteld.