Jean-Francois Christiaens

8 APR 2021

Tweedehandswagens: ‘tekort’ en prijsstijgingen op komst?

In tegenstelling tot nieuwe auto’s kennen tweedehandswagens vandaag meer succes dan voor de crisis. Ontstaat daardoor het risico op forse prijsstijgingen?

De inschrijvingscijfers van nieuwe voertuigen in maart 2020 waren heel zwaar getroffen door de crisis als gevolg van het coronavirus, vooral omdat garages twee weken lang volledig dicht moesten. Daarom is het beter om de cijfers van dit jaar te vergelijken met die van maart 2019, een jaar voor de crisis. Traxio, de federatie van de autosector, constateert daarbij “een sterke daling in de inschrijvingen van nieuwe voertuigen (-17,3 procent) en een forse stijging van het aantal tweedehandswagens (+ 14,9 procent)”.

Gevaar voor tekort?

Als die situatie aanhoudt, kan ze op termijn leiden tot prijsstijgingen op de tweedehandsmarkt. Volgens Filip Rylant, woordvoerder van Traxio, zou de combinatie van lage verkoopcijfers van nieuwe auto’s met een grotere vraag naar tweedehandswagens de markt onder druk kunnen zetten als de vraag zo hoog blijft. Zo zou een tekort kunnen ontstaan in het aanbod, met gevolgen voor de beschikbaarheid en de prijzen van occasies.

Vooral benzine

Vandaag kennen vooral benzinewagens veel succes op de tweedehandsmarkt. In maart 2021 waren ze goed voor 50,2 procent van de tweedehandse inschrijvingen, tegenover 45,7 procent diesels en 3,1 procent hybrides. De gemiddelde leeftijd van de ingeschreven occasies (7 jaar) blijft daarentegen relatief stabiel.

Dit zijn de 5 best verkochte merken op de Belgische tweedehandsmarkt voor personenwagens:

1. Volkswagen

2. BMW

3. Mercedes

4. Opel

5. Ford

Op zoek naar een tweedehandswagen?

Advertentie
Advertentie
Advertentie