of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Heeft u al een account?

Vergeten model: Puma GT, de schitterende sportwagen... die niet vooruit te branden was!

Zijn sensuele lijn doet denken aan een Franse berlinette, maar de prestaties zijn een pak minder sportief… De Puma GT is in elk geval geen sportwagen als anderen… te beginnen met zijn origine!

Geschreven door Jean-Francois Christiaens

21 December 2021

Advertentie

Wanneer we het hebben over sportwagens, denken we automatisch aan Italiaanse, Duitse, Britse of Japanse bolides. Soms gaat het om een Amerikaan, of zelfs een Franse wagen… Maar hier trekken we naar een ander continent: de Puma komt uit een land dat geen grootse reputatie heeft op dit vlak: Brazilië!

Van voor naar achter

Aan het begin van de jaren '60 bouwde de 'Sociedad de Automoveis Luminari' polyester carrosserieën en gaf zo een sexy kleedje aan meer alledaagse modellen. Dit trok de aandacht van DKW, via zijn lokale dochteronderneming 'Vemag', dat de mechanische basis leverde, een driecilinder tweetakt met een longinhoud van één liter. Het model kreeg de naam Puma, gewoon omdat het dier wild en snel is. De kleine coupé trok meteen veel aandacht! In 1967 kocht Volkswagen DKW en zorgde er op die manier voor dat de dampende maar briljante 3-cilinder vervangen moest worden door de tamme maar onverstoorbare 4-cilinder boxer van de Kever.

Voor de Puma wogen de beperkingen zwaar door: de auto ging van voorwielaandrijving met een motor voorin naar achterwielaandrijving met een motor achterin! De prestaties waren bijzonder matig, met 50 pk in de meeste gevallen en 70 voor een paar zeer zeldzame exemplaren... De Puma werd door veel sportwagenliefhebbers veel te braaf bevonden en werd aan het begin van de jaren 1970 omgebouwd met een Chevrolet 6-cilinder. Het VW-model zal, druppelsgewijs, nog tot het begin van de jaren '90 gebouwd worden.

Vandaag

Wil je vandaag een Puma kopen? Dan zal je gemotiveerd moeten zijn. Hoewel hij erg populair was, is hij erg zeldzaam in onze contreien! Het is echter niet onmogelijk om er één uit Brazilië in te voeren. Reken op zo'n 25.000 euro voor een mooi exemplaar, wetende dat de meeste exemplaren hun motor geruild hebben voor een ander, beter presterend exemplaar.


Op zoek naar een oldtimer?

Ben jij op zoek naar een oldtimer? Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor oldtimers nu hier:

Jean-Francois
							Christiaens

Jean-Francois Christiaens

Advertentie

Koop een Ford Puma of vergelijkbare auto

Ford

Puma

20 990 €

2022

47 410 km

Benzine

124 pk

Automaat

130 g/km

date

Ets Noël

Waremme

date

Car-Pass

My Way

Ford

Puma

22 990 €

2024

15 034 km

Benzine

125 pk

Automaat

130 g/km

date

D’Ieteren Mobility Center Puurs - Volkswagen & Commercial Vehicles

Breendonk

date

Car-Pass

My Way

Ford

Puma

18 500 €

2020

48 837 km

Hybride

125 pk

Manueel

128 g/km

date

Garage Palermo

Moorsele

date

Car-Pass

Ford

Puma

15 599 €

2021

80 428 km

Benzine

125 pk

Manueel

121 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

Ford

Puma

20 995 €

2024

12 156 km

Benzine

125 pk

Manueel

Tweedehands

date

Dex

Hooglede

date

Car-Pass

Ford

Puma

14 899 €

2021

92 957 km

Benzine

125 pk

Manueel

130 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

Ford

Puma

21 599 €

2022

10 552 km

Benzine

125 pk

Automaat

134 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

Ford

Puma

15 990 €

2020

71 022 km

Benzine

124 pk

Manueel

99 g/km

date

Groupe Autosphere Visé

Visé

date

Car-Pass

My Way