We weten ondertussen met zekerheid dat de Golf een volledig elektrische versie zal krijgen en dat die ID. Golf zal heten, net zoals zijn kleine broers, de Polo en ID. Polo. Maar mogelijk zal het toch iets langer duren vooraleer we hem echt te zien krijgen…
Aanvankelijk zou de volledig elektrische variant van de legendarische Golf van Volkswagen, of ID. Golf, vóór het einde van het decennium op de markt komen, dus ergens tussen 2028 en 2029. Het gaat om een bijzonder belangrijk model voor Wolfsburg, enerzijds vanwege zijn naam, maar ook omdat het model verschillende primeurs met zich zou meebrengen. De ID. Golf zou namelijk een van de eerste modellen van het merk worden dat gebruikmaakt van het volledig nieuwe modulaire SSP-platform. Daarnaast zou het ook het eerste Volkswagen-model zijn dat profiteert van de nieuwe elektronische architectuur, ontwikkeld in samenwerking met Rivian, inclusief de bijbehorende software. Maar al deze nieuwigheden lijken wat vertraging op te lopen…

Een probleem met de… productie?
Al die technologische vernieuwingen vragen natuurlijk ook om aanpassingen in de productie. En precies daar wringt het schoentje. Volgens onze collega’s van Bloomberg zou de huidige financiële situatie van het Duitse autoconcern het op dit moment niet toelaten om de fabriek in Wolfsburg, waar de elektrische Golf gebouwd zal worden, grondig te renoveren. Een vertraging die trouwens ook gevolgen kan hebben voor de huidige brandstofversies van de iconische Duitser. Oorspronkelijk was namelijk voorzien dat de productie van de Golf generatie 8.5 in 2027 zou verhuizen naar Puebla, in Mexico. Maar als de fabriek in Wolfsburg niet vernieuwd wordt, zou de productie voorlopig toch in Duitsland kunnen blijven. Alles hangt af van het moment waarop Volkswagen de nodige financiële ruimte vindt om de Wolfsburg-site te moderniseren.

Nog een ander belangrijk model getroffen…
Alsof dat nog niet genoeg is, zou de Golf niet het enige model zijn dat geraakt wordt door het uitstel van de modernisering van de productielijnen in Wolfsburg. Dee elektrische Volkswagen T-Roc, of ID. Roc, zou eveneens profiteren van dezelfde technische vernieuwingen als de Golf, en bovendien in dezelfde fabriek worden gebouwd! Zijn lancering, eveneens van groot strategisch belang voor VW, zou dus ook uitgesteld kunnen worden… Hopelijk kunnen de ID. Polo en de productieversie van het conceptmodel ID. Every1 wél nog in respectievelijk 2026 en 2027 gelanceerd worden, zoals oorspronkelijk gepland…