François Piette

4 JUL 2016

Welke versie moet je kiezen? Volkswagen Passat

Je hebt de knoop doorgehakt. Je weet wat je volgende auto wordt. Maar welke versie kies je? Tussen de verschillende uitrustingsniveaus, benzine- of dieselmotoren, koetswerkvormen en zelfs versnellingsbakken is het soms moeilijk kiezen. We helpen je alvast met een eerste model: de Volkswagen Passat.

Koetswerk

In het geval van de Passat, en sinds het verdwijnen van de CC, is de keuze beperkt: berline of Variant (break). Die laatste raden we aan, wegens veel praktischer in gebruik. Bovendien vergissen de klanten zich ook niet: het merendeel kiest immers voor een Passat Variant!

Motoren

Eerst moet je kiezen tussen benzine of diesel. Aangezien de Passat een echte kilometervreter is en een… typische bedrijfswagen, wordt hij meestal als diesel gekozen.

De Passat met de kleine 1.6 TDI van 120 pk is populair bij bedrijven, maar we raden de grotere 2.0 TDI van 150 pk aan. De kleinere motor mist net iets teveel longinhoud om alle vakjes van deze gezinswagen correct in te vullen. Hoewel VW ook versies van 190 en 240 pk aanbiedt van zijn 2.0 TDI, lijken die ons niet nodig. Het extra vermogen maakt het rijden niet veel comfortabeler, en aangezien het om hetzelfde motorblok gaat, zijn ze even verfijnd. 150 pk lijkt ons het perfecte compromis!

Versnellingsbak

Volkswagen biedt 4Motion-vierwielaandrijving aan op de Passat. Maar die is alleen op het hoogste uitrustingsniveau Highline beschikbaar en is vooral geschikt als je regelmatig caravans over besneeuwde Ardennenwegen trekt. Misschien iets te ver gezocht, maar je begrijpt het idee…

Verder heb je de klassieke keuze tussen een manuele versnellingsbak met zes versnellingen of een DSG-automaat met evenveel verzetten. Minder klassiek is de kwaliteit van de versnellingsbakken. Het manuele exemplaar is vrij van kritiek, maar kan net niet tippen aan de kwaliteit van de DSG. Die is zo goed dat hij de € 2.650 meerprijs kan rechtvaardigen. Duur, maar het gebruiksgemak en comfort zijn gegarandeerd.

Uitrusting

Hier maak je ook persoonlijke keuzes. Maar de Passat is in zijn basisversie al correct uitgerust, met noodremhulp in de stad en een adaptieve snelheidsregelaar (die echter niet tot stilstand werkt). Het Comfortline-uitrustingsniveau lijkt ons een interessant compromis, met een volledige uitrusting die kan worden aangevuld met een fileassistent voor semi-autonoom rijden in files. Gecombineerd met de automatische versnellingsbak is dat bijzonder praktisch!

Onze keuze: Passat Variant Comfortline 2.0 TDI DSG. Kostprijs: ongeveer € 40.000 met enkele opties, waaronder de fileassistent.
Advertentie
Advertentie
Advertentie