5 geheimen van de Citroën DS

Dit is zonder twijfel de meest revolutionaire auto ooit. Toen zijn carrière na bijna 20 jaar afgelopen was, had de DS nog steeds een verbluffende voorsprong op de concurrentie. Toch was zijn loopbaan geen vanzelfsprekende zaak…
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 14 augustus 2020
  • Divers
  • 2.211 weergaven

Na de 5 geheimen van de Citroën 2 PKFiat Nuova 500Mini ClassicVW GolfPorsche 911Ferrari 250 GTO , Mercedes 300 SL , Lamborghini Countach , Range RoverRenault 4 , Ferrari Testarossa en de McLaren F1, we onze reeks verder met 5 weetjes over een ander iconisch model: de Citroën DS. 

1. Ingenieurs gestimuleerd om grenzen te verleggen

5 geheimen van de Citroën DS

De Citroën DS is ver verwijderd van de marketingproducten die we vandaag al jarenlang kennen en was een echte ingenieursauto. Begin de jaren ’50 bruiste en borrelde het bij Citroën en de ingenieurs werden gestimuleerd om onwaarschijnlijke ideeën te bestuderen. Van de revolutionaire lijn over de hydraulische bediening van het stuur, de ophanging, de versnellingsbak en de remmen tot maffe details zoals het stuurwiel met één spaak en de mogelijkheid om op slechts drie wielen te rijden, de DS leek op niets wat de wereld kende, en nog minder op een automobiel.

2. Oorlog met de pers

Citroën had een onbeheersbare angst om zijn geheimen te zien uitlekken. Het merk wou dat zijn vlaggenschip een unicum was en de concurrentie mocht absoluut geen ideeën kunnen pikken. Dus toen het Franse “Auto Journal” zich in het hoofd haalde om de toekomstige Citroën in primeur te onthullen, brak een juridische oorlog los. Ondanks alle weerstand slaagden de journalisten erin om zeer precieze informatie te vergaren voor de officiële onthulling. Vervolgingen, dreigementen,… het proces sleepte 12 jaar aan, maar uiteindelijk moest Citroën zijn nederlaag erkennen.

5 geheimen van de Citroën DS

3. Motor zoals een… Porsche 911

De grote zwakke plek van de DS was zijn motor, die van de Traction kwam. Hij was rauw, slap en maakte een geluid dat niet paste bij zo’n mooie wagen. Nochtans moest er oorspronkelijk een heel andere krachtbron in liggen: een zescilinderboxer. Die zou lucht- in plaats van watergekoeld zijn, maar het merk slaagde er nooit in om hem betrouwbaar te maken.

4. Nog gekkere motor

Citroën was zich sterk bewust van de zwakke plek van zijn DS en dacht na over andere motoroplossingen. De meest opvallende was ongetwijfeld een tweetakt viercilinder in V van 1,8 liter. Om het helemaal origineel te maken, had deze motor een drukvoeding via compressor… die zelf werd aangedreven door een verbrandingsmotor van 200 cc. Ook dit idee faalde omdat het niet betrouwbaar genoeg kon worden gemaakt.

5 geheimen van de Citroën DS

5. Aanvankelijk dramatische betrouwbaarheid

Net zoals bij de Traction 20 jaar eerder had de ontwikkeling niet verrassend een fortuin gekost. In die mate dat de lancering op het salon van Parijs van 1955 heel dringend nodig was. Maar de ontwikkeling was op dat moment op zijn zachtst gezegd nog niet helemaal afgerond. Het succes was enorm, maar die term was ook van toepassing voor de teleurstelling van de eerste klanten: het hydraulische systeem stond duidelijk nog niet op punt. Gelukkig zette het merk nadien de zaken wel recht.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Airbus en Renault gaan samenwerken om de batterijen van morgen te ontwikkelen

Airbus en Renault gaan samenwerken om de batterijen van morgen te ontwikkelen

Het doel: erin slagen om meer energie op te slaan in kleinere en lichtere batterijen.

Opel Rocks e-xtreme is… extreem

Opel Rocks e-xtreme is… extreem

Deze nieuwe look voor het Duitse broertje van de Citroën Ami is het resultaat in van een designwedstrijd. En Opel gaat hem bouwen...

Volkswagen heeft naar zijn klanten geluisterd voor de update van de ID.3!

Volkswagen heeft naar zijn klanten geluisterd voor de update van de ID.3!

De facelift van de elektrische hatchback wordt in de lente van 2023 verwacht.

Youngtimers: explodeert de prijs van BMW ‘M’-modellen uit de jaren ‘80 en ‘90?

Youngtimers: explodeert de prijs van BMW ‘M’-modellen uit de jaren ‘80 en ‘90?

De waardes die sommige BMW’s behaalden tijdens een recente veiling zijn duizelingwekkend!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Automaat

€ 43.985
2020
29.840 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 37.990
2021
20.000 km