5 geheimen van de Citroën DS

Dit is zonder twijfel de meest revolutionaire auto ooit. Toen zijn carrière na bijna 20 jaar afgelopen was, had de DS nog steeds een verbluffende voorsprong op de concurrentie. Toch was zijn loopbaan geen vanzelfsprekende zaak…
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 14 augustus 2020
  • Divers
  • 380 weergaven

Na de 5 geheimen van de Citroën 2 PKFiat Nuova 500Mini ClassicVW GolfPorsche 911Ferrari 250 GTO , Mercedes 300 SL , Lamborghini Countach , Range RoverRenault 4 , Ferrari Testarossa en de McLaren F1, we onze reeks verder met 5 weetjes over een ander iconisch model: de Citroën DS. 

1. Ingenieurs gestimuleerd om grenzen te verleggen

5 geheimen van de Citroën DS

De Citroën DS is ver verwijderd van de marketingproducten die we vandaag al jarenlang kennen en was een echte ingenieursauto. Begin de jaren ’50 bruiste en borrelde het bij Citroën en de ingenieurs werden gestimuleerd om onwaarschijnlijke ideeën te bestuderen. Van de revolutionaire lijn over de hydraulische bediening van het stuur, de ophanging, de versnellingsbak en de remmen tot maffe details zoals het stuurwiel met één spaak en de mogelijkheid om op slechts drie wielen te rijden, de DS leek op niets wat de wereld kende, en nog minder op een automobiel.

2. Oorlog met de pers

Citroën had een onbeheersbare angst om zijn geheimen te zien uitlekken. Het merk wou dat zijn vlaggenschip een unicum was en de concurrentie mocht absoluut geen ideeën kunnen pikken. Dus toen het Franse “Auto Journal” zich in het hoofd haalde om de toekomstige Citroën in primeur te onthullen, brak een juridische oorlog los. Ondanks alle weerstand slaagden de journalisten erin om zeer precieze informatie te vergaren voor de officiële onthulling. Vervolgingen, dreigementen,… het proces sleepte 12 jaar aan, maar uiteindelijk moest Citroën zijn nederlaag erkennen.

5 geheimen van de Citroën DS

3. Motor zoals een… Porsche 911

De grote zwakke plek van de DS was zijn motor, die van de Traction kwam. Hij was rauw, slap en maakte een geluid dat niet paste bij zo’n mooie wagen. Nochtans moest er oorspronkelijk een heel andere krachtbron in liggen: een zescilinderboxer. Die zou lucht- in plaats van watergekoeld zijn, maar het merk slaagde er nooit in om hem betrouwbaar te maken.

4. Nog gekkere motor

Citroën was zich sterk bewust van de zwakke plek van zijn DS en dacht na over andere motoroplossingen. De meest opvallende was ongetwijfeld een tweetakt viercilinder in V van 1,8 liter. Om het helemaal origineel te maken, had deze motor een drukvoeding via compressor… die zelf werd aangedreven door een verbrandingsmotor van 200 cc. Ook dit idee faalde omdat het niet betrouwbaar genoeg kon worden gemaakt.

5 geheimen van de Citroën DS

5. Aanvankelijk dramatische betrouwbaarheid

Net zoals bij de Traction 20 jaar eerder had de ontwikkeling niet verrassend een fortuin gekost. In die mate dat de lancering op het salon van Parijs van 1955 heel dringend nodig was. Maar de ontwikkeling was op dat moment op zijn zachtst gezegd nog niet helemaal afgerond. Het succes was enorm, maar die term was ook van toepassing voor de teleurstelling van de eerste klanten: het hydraulische systeem stond duidelijk nog niet op punt. Gelukkig zette het merk nadien de zaken wel recht.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Ambition 2030: Nissan toont zijn toekomst met 4 verleidelijke concepts

Ambition 2030: Nissan toont zijn toekomst met 4 verleidelijke concepts

Nissan lanceert tegen 2030 heel wat nieuwe elektrische modellen. Het merk gunt ons een eerste blik dankzij deze 4 concepts.

Toyota Corolla, digitale verbetering voor 2022

Toyota Corolla, digitale verbetering voor 2022

We kunnen moeilijk spreken over een facelift wanneer er niets verandert op het vlak van design. Maar toch krijgt de japanner een aantal aanpassingen.

Mercedes Vision EQXX komt dichterbij

Mercedes Vision EQXX komt dichterbij

Het merk onthult een tweede teaser van zijn elektrische marathonloper.

Volvo wil head-up displays revolutionair vernieuwen

Volvo wil head-up displays revolutionair vernieuwen

De autobouwer investeert in een bedrijf dat gespecialiseerd is in optica en beeldvorming.

Aanbevolen tests voor jou

3,4 /5 Test: Ford Ranger, 4 speciale edities van de nummer één

Test: Ford Ranger, 4 speciale edities van de nummer één

Om hulde te brengen aan het huidige Ranger-gamma en eraan te herinneren dat er nog exemplaren te koop zijn, heeft Ford niet minder dan 4 speciale edities voorgesteld! We gaan op pad met de Wolftrack, Stormtrak, Raptor SE en MS-RT!

3,9 /5 Test: BMW M240i xDrive, plezier in het vizier

Test: BMW M240i xDrive, plezier in het vizier

Terwijl de 1-Reeks een brave voorwieltrekker is geworden heeft BMW voor zijn nieuwe 2-Reeks vastgehouden aan een achterwielaangedreven architectuur. Maar weet die nog steeds de “Freude am Fahren” te bieden die het merk zo dierbaar is?

4,0 /5 Test: Ford Mustang Mach-E GT, elektrisch Zwitsers zakmes

Test: Ford Mustang Mach-E GT, elektrisch Zwitsers zakmes

Hij is agressiever, sportiever en dynamischer, maar toch gedraagt deze GT-versie van de Amerikaanse SUV zich niet zoals de ontembare volbloed die we hadden verwacht…

3,4 /5 Test: Citroën ë-Berlingo, elektrisch met het hele gezin

Test: Citroën ë-Berlingo, elektrisch met het hele gezin

Na de ë-C4 komt Citroën met een puur elektrische variant van zijn meest populaire bestelbreak. Deze volledig uitstootvrije ë-Berlingo is een opsteker voor kroostrijke gezinnen op zoek naar een auto die zowel schoon als praktisch is.

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Toekomstig collectors’ item: Lotus 2 Eleven, radicaler wordt het niet

Toekomstig collectors’ item: Lotus 2 Eleven, radicaler wordt het niet

In 2007 stelde Lotus op het salon van Genève een radicaal model voor, bedoeld om asfalt te gaan verslinden op circuits: de Lotus 2 Eleven. Verrassend voor een auto van dit kaliber is dat bepaalde exemplaren – voor een heel redelijke meerprijs – gehomologeerd waren voor de openbare weg.

In Nederland kunnen nu ook niet-Tesla’s gaan Superchargen

In Nederland kunnen nu ook niet-Tesla’s gaan Superchargen

Zoals beloofd stelt Tesla zijn Supercharger-snellaadnetwerk open voor auto’s van andere merken. De Texanen beginnen voorzichtig, met een proefproject in Nederland.

Top 10 van de meest betrouwbare automerken in 2021

Top 10 van de meest betrouwbare automerken in 2021

De Japanse merken kunnen, nog maar eens, uitstekende resultaten voorleggen in deze nieuwe betrouwbaarheidsstudie.

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Range Rover Classic, de coolste 4x4

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Range Rover Classic, de coolste 4x4

In zijn 26-jarige carrière heeft de Range Rover Classic de reputatie gekregen dat hij de uitvinder was van het segment van de luxe-SUV. Hij voelt zich net zo goed in zijn sas in de chicste winkelstraat als in de wildernis en kan echt alles, zoals bijvoorbeeld zijn bestuurder een nog coolere uitstraling geven.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Automaat

€ 30.995

Diesel, Automaat

€ 30.995

Elektrisch, Andere

€ 33.990
2020
1 km

Diesel, Manueel

€ 34.099
2021

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Manueel

€ 13.600
2017
83.944 km

Benzine, Automaat

€ 31.800
2019
25.699 km

Benzine, Manueel

€ 10.200
2017
108.069 km
€ 31.700
2018
83.625 km