5 geheimen van de Citroën DS

Dit is zonder twijfel de meest revolutionaire auto ooit. Toen zijn carrière na bijna 20 jaar afgelopen was, had de DS nog steeds een verbluffende voorsprong op de concurrentie. Toch was zijn loopbaan geen vanzelfsprekende zaak…
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 14 augustus 2020
  • Divers
  • 1.751 weergaven

Na de 5 geheimen van de Citroën 2 PKFiat Nuova 500Mini ClassicVW GolfPorsche 911Ferrari 250 GTO , Mercedes 300 SL , Lamborghini Countach , Range RoverRenault 4 , Ferrari Testarossa en de McLaren F1, we onze reeks verder met 5 weetjes over een ander iconisch model: de Citroën DS. 

1. Ingenieurs gestimuleerd om grenzen te verleggen

5 geheimen van de Citroën DS

De Citroën DS is ver verwijderd van de marketingproducten die we vandaag al jarenlang kennen en was een echte ingenieursauto. Begin de jaren ’50 bruiste en borrelde het bij Citroën en de ingenieurs werden gestimuleerd om onwaarschijnlijke ideeën te bestuderen. Van de revolutionaire lijn over de hydraulische bediening van het stuur, de ophanging, de versnellingsbak en de remmen tot maffe details zoals het stuurwiel met één spaak en de mogelijkheid om op slechts drie wielen te rijden, de DS leek op niets wat de wereld kende, en nog minder op een automobiel.

2. Oorlog met de pers

Citroën had een onbeheersbare angst om zijn geheimen te zien uitlekken. Het merk wou dat zijn vlaggenschip een unicum was en de concurrentie mocht absoluut geen ideeën kunnen pikken. Dus toen het Franse “Auto Journal” zich in het hoofd haalde om de toekomstige Citroën in primeur te onthullen, brak een juridische oorlog los. Ondanks alle weerstand slaagden de journalisten erin om zeer precieze informatie te vergaren voor de officiële onthulling. Vervolgingen, dreigementen,… het proces sleepte 12 jaar aan, maar uiteindelijk moest Citroën zijn nederlaag erkennen.

5 geheimen van de Citroën DS

3. Motor zoals een… Porsche 911

De grote zwakke plek van de DS was zijn motor, die van de Traction kwam. Hij was rauw, slap en maakte een geluid dat niet paste bij zo’n mooie wagen. Nochtans moest er oorspronkelijk een heel andere krachtbron in liggen: een zescilinderboxer. Die zou lucht- in plaats van watergekoeld zijn, maar het merk slaagde er nooit in om hem betrouwbaar te maken.

4. Nog gekkere motor

Citroën was zich sterk bewust van de zwakke plek van zijn DS en dacht na over andere motoroplossingen. De meest opvallende was ongetwijfeld een tweetakt viercilinder in V van 1,8 liter. Om het helemaal origineel te maken, had deze motor een drukvoeding via compressor… die zelf werd aangedreven door een verbrandingsmotor van 200 cc. Ook dit idee faalde omdat het niet betrouwbaar genoeg kon worden gemaakt.

5 geheimen van de Citroën DS

5. Aanvankelijk dramatische betrouwbaarheid

Net zoals bij de Traction 20 jaar eerder had de ontwikkeling niet verrassend een fortuin gekost. In die mate dat de lancering op het salon van Parijs van 1955 heel dringend nodig was. Maar de ontwikkeling was op dat moment op zijn zachtst gezegd nog niet helemaal afgerond. Het succes was enorm, maar die term was ook van toepassing voor de teleurstelling van de eerste klanten: het hydraulische systeem stond duidelijk nog niet op punt. Gelukkig zette het merk nadien de zaken wel recht.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Reportage: 1.200 km aan het stuur van de Aiways U5

Reportage: 1.200 km aan het stuur van de Aiways U5

Misschien heb je al een idee van de eindbestemming van onze reis. Maar nu hebben we het traject nog wat aangepast!

De eerste elektrische Lada is een oude Dacia

De eerste elektrische Lada is een oude Dacia

Met de e-Largus roeien de Russen met de riemen die ze hebben.

Zijn de ambities van Tesla overdreven?

Zijn de ambities van Tesla overdreven?

De Amerikaanse autobouwer wil tegen het einde van het jaar 2 miljoen voertuigen assembleren, dat de Model Y de meest verkochte auto ter wereld wordt en nog meer!

Dit is de Porsche Cayenne cabrio die er nooit kwam

Dit is de Porsche Cayenne cabrio die er nooit kwam

Het nooit eerder getoonde studiemodel is niet moeders mooiste, dus misschien niet zo erg dat er geen productievervolg kwam.

Aanbevolen tests voor jou

BMW iX3 vs Volvo C40 Recharge: populaire maar niet echt volks geprijsde stekker-SUV’s

BMW iX3 vs Volvo C40 Recharge: populaire maar niet echt volks geprijsde stekker-SUV’s

Moet je volgende bedrijfswagen elektrisch zijn en hou je van SUV’s? Dan zouden de BMW iX3 en de Volvo C40 Recharge wel eens deel kunnen uitmaken van je selectie. Maar welke kies je?

3,6 /5 Test: Volvo XC40 Recharge, redelijkheid op alle vlakken

Test: Volvo XC40 Recharge, redelijkheid op alle vlakken

De Volvo XC40 was in 2021 jaar het tweede meest verkochte model in België en ook de populairste auto in Vlaanderen, Brussel en bij de professionele gebruikers. Met de lancering van een betaalbaardere ‘Single Motor’ 100% elektrische uitvoering zal zijn populariteit in dat laatste segment alleen maar toenemen.

3,8 /5 Test: Nissan Ariya, modern elektrisch comfort

Test: Nissan Ariya, modern elektrisch comfort

VROOM.be kon een tijd geleden al rijden met de Ariya op een afgesloten circuit, maar nu gaan we ermee de openbare weg op. Worden de eerste indrukken bevestigd?

3,7 /5 Test: Ford Mustang California Special, de ‘American Dream’!

Test: Ford Mustang California Special, de ‘American Dream’!

Wat is er beter dan een Mustang V8 Convertible om je eigen ‘American Dream’ te beleven? Zeker als je kiest voor het nieuwe California Special-pack dat doet dromen van de Amerikaanse Westkust?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Deze bureaustoel werd ontworpen door Mercedes-AMG

Deze bureaustoel werd ontworpen door Mercedes-AMG

Een rivaal voor het "The Rival Rig" concept dat BMW ontwikkelde.

De Ford Escort RS Turbo van prinses Diana is te koop!

De Ford Escort RS Turbo van prinses Diana is te koop!

De Britse prinses reed er bijna 3 jaar mee en het model heeft vandaag amper meer dan 40.000 km op de teller

Green Zone: wanneer de hybrides van Kia elektrisch worden

Green Zone: wanneer de hybrides van Kia elektrisch worden

Kia maakte van de vernieuwing van zijn Niro gebruik om de hybride versies te voorzien van een praktische ‘green zone’ functie. Maar wat is dat precies?

Zoveel kosten de Plaid-modellen van Tesla

Zoveel kosten de Plaid-modellen van Tesla

De meest explosieve uitvoering van de Model S en X vinden eindelijk hun weg naar ons land. Maar hoeveel moet je neertellen om te kunnen genieten van hun 1.020 pk?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 44.490
2022
5 km

Diesel, Automaat

€ 55.990
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 27.490
2022
5 km

Benzine, Manueel

€ 19.571

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 29.999
2021
24.756 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Hybride - Benzine, Automaat

€ 67.900
2020
28.030 km

Benzine, Manueel

€ 22.990
2022
2.720 km