BMW M3 CS: bijna-tweelingbroer van de CSL

Je kan deze versie beschouwen als de vierdeurs-afgeleide van de M4 CSL, op enkele details na...

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 25 januari 2023
  • Lancering
  • 1.054 weergaven

Na de M4 CSL en de 3.0 CSL is het nu de beurt aan de M3 om te radicaliseren. Deze M3 CS geniet praktisch dezelfde behandeling als de M4 CSL. De twee Duitsers krijgen onder andere dezelfde neus, met inbegrip van de specifieke motorkap, het radiatorrooster en de gele dagrijlichten. Binnenin zien we twee schermen met een diameter van respectievelijk 12,3 en 14,9 duim, die al geïntroduceerd werden bij de gefacelifte 3 Reeks.

550 pk en 650 Nm koppel op de 4 wielen 

De CS en CSL delen ook hetzelfde 550 pk en 650 Nm sterke blok. Dat is 40 pk meer dan op een M3 Competition. In tegenstelling tot de coupé stuurt de berline dat vermogen enkel naar alle 4 de wielen via een automaat. Die combinatie zorgt voor een 0 naar 100-sprint van 3,4 seconden en een top van 302 km/u. Een nieuwe uitlaat in titanium zorgt er dan weer voor dat hij zich beter kan uitdrukken en enkele kilo’s minder op de weegschaal zet.

Lichter en stijver

Naast een stijver gemaakt chassis met een specifieke afstelling krijgt de M3 CS ook met koolstofvezel versterkte kunststof elementen, zowel voor het koetswerk als binnenin, om op die manier 20 kg lichter te worden. Dat is nog een eind verwijderd van de 100 kg die de M4 CSL uitspaart, maar deze M3 CS behoudt dan weer wel zijn achterbank.

In 2023, maar hoeveel stuks

Om zijn vermogen op het asfalt los te laten, krijgt deze radicalere versie gesmede lichtmetalen velgen met daarrond door Michelin ontwikkeld rubber dat speciaal voor het circuit is ontworpen. BMW laat weten dat de M3 CS vanaf maart 2023 in beperkte oplage zal worden gebouwd, maar zonder daarbij een exacte aantal te vermelden...

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een BMW M3? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste BMW M3-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
AC Schnitzer pompt 610 pk en 750 Nm in de M3 Touring!

AC Schnitzer pompt 610 pk en 750 Nm in de M3 Touring!

Genoeg om een paar plaatsen te klimmen in de lijst van snelste breaks...

Ford: een patent op... ingebouwde drones?

Ford: een patent op... ingebouwde drones?

Onderzoekers van het merk denken aan concepten om de veiligheid te verbeteren en zelfs leveringen onderweg mogelijk te maken!

Porsche restaureerde de 959 van Jacky Ickx

Porsche restaureerde de 959 van Jacky Ickx

Nu Porsche zijn 75ste verjaardag viert, besloot het merk om een nieuw leven te geven aan de 959 die in 1986 na 14.000 km tweede finishte in de Parijs-Dakar-rally.

Deze avontuurlijke Nissan Ariya ziet er beestig uit

Deze avontuurlijke Nissan Ariya ziet er beestig uit

Hij zal gebruikt worden bij een expeditie van de Noord- naar de Zuidpool

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Manueel

€ 28.990
2021
32.000 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Manueel

€ 6.999
2014
214.750 km