BMW M3 CS: bijna-tweelingbroer van de CSL

Je kan deze versie beschouwen als de vierdeurs-afgeleide van de M4 CSL, op enkele details na...

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 25 januari 2023
  • Lancering

Na de M4 CSL en de 3.0 CSL is het nu de beurt aan de M3 om te radicaliseren. Deze M3 CS geniet praktisch dezelfde behandeling als de M4 CSL. De twee Duitsers krijgen onder andere dezelfde neus, met inbegrip van de specifieke motorkap, het radiatorrooster en de gele dagrijlichten. Binnenin zien we twee schermen met een diameter van respectievelijk 12,3 en 14,9 duim, die al geïntroduceerd werden bij de gefacelifte 3 Reeks.

550 pk en 650 Nm koppel op de 4 wielen 

De CS en CSL delen ook hetzelfde 550 pk en 650 Nm sterke blok. Dat is 40 pk meer dan op een M3 Competition. In tegenstelling tot de coupé stuurt de berline dat vermogen enkel naar alle 4 de wielen via een automaat. Die combinatie zorgt voor een 0 naar 100-sprint van 3,4 seconden en een top van 302 km/u. Een nieuwe uitlaat in titanium zorgt er dan weer voor dat hij zich beter kan uitdrukken en enkele kilo’s minder op de weegschaal zet.

Lichter en stijver

Naast een stijver gemaakt chassis met een specifieke afstelling krijgt de M3 CS ook met koolstofvezel versterkte kunststof elementen, zowel voor het koetswerk als binnenin, om op die manier 20 kg lichter te worden. Dat is nog een eind verwijderd van de 100 kg die de M4 CSL uitspaart, maar deze M3 CS behoudt dan weer wel zijn achterbank.

In 2023, maar hoeveel stuks

Om zijn vermogen op het asfalt los te laten, krijgt deze radicalere versie gesmede lichtmetalen velgen met daarrond door Michelin ontwikkeld rubber dat speciaal voor het circuit is ontworpen. BMW laat weten dat de M3 CS vanaf maart 2023 in beperkte oplage zal worden gebouwd, maar zonder daarbij een exacte aantal te vermelden...

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een BMW M3? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste BMW M3-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km