Elektrische Hyundai- en Kia-modellen krijgen 50% meer rijbereik

Hyundai Motor Group werkt daarvoor aan een nieuw EV-platform met meer focus op software.

  • Henckaerts  Arnaud Henckaerts Arnaud
  • 13 oktober 2022
  • Toekomst

De eigenaar van de merken Hyundai, Kia en het bij ons niet ingevoerde Genesis, de Hyundai Motor Group, werkt aan ‘Software Defined Vehicles’. Daarbij moet software zorgen voor meer gebruiksgemak en inspelen op veranderende mobiliteitsnoden van klanten, en ook een systeem van alternatieve mobiliteitsoplossingen te bieden die dan weer geld opbrengen voor de groep. En daar heeft het bedrijf veel geld voor over…

Efficiënter bouwen

Tussen nu en 2030 investeert Hyundai Motor Group daarin € 13 miljard. Een stevig bedrag, maar dat moet er op termijn natuurlijk voor zorgen dat de nieuwe modellen meer geld opbrengen en dat ze ook efficiënter geproduceerd kunnen worden. Om daarvoor te zorgen, ontwikkelt Hyundai Motor op dit moment een nieuw 100% elektrisch platform dat in de toekomst voor alle EV’s van de groep gebruikt zal worden. Het zogenaamde eM-platform kan je vergelijken met het huidige e-GMP platform van de groep, waarop onder andere de Hyundai Ioniq 5 en 6 en ook de Kia EV6 gebouwd worden, maar dan met van bij de ontwikkeling meer focus op software-integratie.

Voor de autobouwer zelf moet dat zorgen voor schaalvoordelen en een betere gegevensuitwisseling. Voor klanten zou het volgens de groep meer comfort betekenen, onder andere door data- en softwarplatform dat zorgt voor een constante verbetering met ‘over the air’ updates en autonoom rijden. Maar het nieuwe platform zou ook 50% meer rijbereik bieden dan de modellen op het huidige platform. Niet slecht als je weet dat de Ioniq 6 vandaag een WLTP-rijbereik belooft van meer dan 600 km. Welke modellen het nieuwe eM-platofrm als eerste zullen gebruiken, is nog niet bevestigd. De Ioniq 7 en de Kia EV9 zullen in elk geval nog op het E-GMP platform staan.


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Henckaerts  Arnaud
Over de auteur: Henckaerts Arnaud Of het nu een stadsautootje is, een sportwagen of een oldtimer... Arnaud heeft een zwak voor auto's met karakter. En dat mag gerust een Fiat Panda zijn van een jaar of 40 oud! Limburger in hart en nieren, dus de weg naar huis is zelden de snelste, wel de leukste.
Foto's ©: Kia.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km