Ferrari 296 GTB heeft ‘maar’ 6 cilinders

De langverwachte ‘baby-Ferrari’ is klaar, maar het is allesbehalve een stumpertje geworden.
  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 25 juni 2021
  • Lancering

Ferrari 296 GTB heeft ‘maar’ 6 cilinders

Maak kennis met de nieuwe ‘baby-Ferrari’, de 296 GTB. Zijn naam verwijst naar zijn cilinderinhoud van 2,9 liter en het aantal cilinders. Want ja, centraal achterin de tweezitter ligt geen V8 of V12, maar wel een V6 met een ongebruikelijk grote blokhoek van 120 graden.

Ferrari 296 GTB heeft ‘maar’ 6 cilinders

Dankzij twee turbo’s, die in het midden tussen de twee cilinderrijen liggen, ontwikkelt hij liefst 663 pk, en een elektrische assistent voert dat vermogen verder op tot 830 pk.

Ferrari 296 GTB heeft ‘maar’ 6 cilinders

Daarmee is hij een pak krachtiger dan de Roma (620 pk uit een V8), de Portofino (V8, 600 pk) en zelfs de F8 Tributo (V8, 720 pk), waardoor hij dus zeker niet het ‘instapmodelletje’ van het gamma wordt – hoewel Ferrari nog geen prijzen heeft onthuld. Hij is trouwens ook liefst 150 pk sterker dan de technisch heel vergelijkbare McLaren Artura.

Ferrari 296 GTB heeft ‘maar’ 6 cilinders

De 296 GTB sprint van 0 naar 100 km/u in 2,9 seconden en haalt een top van 330 km/u. Voor wie het zou interesseren: de batterij van het plug-inhybride systeem is nauwelijks 7,4 kWh groot, waardoor hij op papier 25 kilometer lang puur elektrisch kan rijden aan maximaal 135 km/u. Zo wordt hij als het ware een soort minder krachtige variant van de SF90, die uit zijn plug-inhybride aandrijflijn met V8 liefst 1.000 pk haalt.

Ferrari 296 GTB heeft ‘maar’ 6 cilinders

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Ferrari ? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Ferrari zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km