Geflopt model: Maserati Royale, de Italiaanse Rolls

Een hoogtepunt op het vlak van luxe, maar slechts weinigen tekenden een bestelbon.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 02 februari 2021
  • Divers

Geflopt model: Maserati Royale, de Italiaanse Rolls

In 1957 daverde de autosector op zijn grondvesten. Citroën ging op de fles en werd overgenomen Peugeot. Maserati, dat toen eigendom was van het merk met het visgraatlogo, werd verkocht aan ene Alejandro de Tomaso die zijn eigen ideeën voor het merk had. Gedaan met de supercars vol superlatieven, het was tijd voor de Biturbo’s, compacte berlines vol pk’s.

Geflopt model: Maserati Royale, de Italiaanse Rolls

Terug naar traditionele architectuur

De betrouwbaarheid van de Biturbo’s was precair, maar het model verkocht goed en gaf het Italiaanse bedrijf wat zuurstof. De constructeur beperkte zich echter niet tot één model: in 1979 kwam de Quattroporte weer op de markt. Deze keer ging het niet meer om een onwaarschijnlijk slagschip bedacht door Citroën: Maserati keerde terug naar zijn wortels en naar een meer traditionele architectuur, met een V8 voorin en achterwielaandrijving.

Geflopt model: Maserati Royale, de Italiaanse Rolls

Vuurwerk

Doorheen de tijd evolueerde het model en kreeg het steeds meer uitrusting en vermogen. Het nodige geld om hem te vervangen door een volledig nieuw model ontbrak echter. Daarom zette Maserati in op de verpakking: in 1987 onthulde het de Royale. Uiterlijk veranderde bijna niets. Onder de motorkap won de V8 van 4,9 liter een handvol pk om aan 300 paardjes uit te komen. Maar in het interieur heerste weldaad: dik leder, edelhout en een rijkelijke uitrusting (met zelfs een ijskast). Het was echter allemaal een rookgordijn om een oud model te maskeren. In 1990 trok de Royale zich terug nadat een dikke vijftig exemplaren waren gemaakt.

Op zoek naar een oldtimer?

Ben jij op zoek naar een oldtimer? Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor oldtimers nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km