Renault schrapt volgend jaar deze drie modellen

In 2022 slaat Renault een stevige bladzijde om: dat jaar neemt het drie modellen uit productie, waaronder de iconische Scénic en Espace.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 09 november 2021
  • Sector

De melding viel te lezen in de Franse magazines Autoplus en L’Argus en is bepaald niet verrassend: in mei 2020 had Renault reeds laten verstaan dat het zijn gamma wil inkrimpen om zich beter op zijn elektrische producten te kunnen concentreren.

Na een carrière van 38 jaar en 5 generaties staat de Renault Espace op het punt uit de catalogus te verdwijnen. Dit wonder van moduleerbaarheid onderging in 2015 nog een ultieme vernieuwing om zich te “ver-SUV-en”, maar die operatie van de laatste kans is helaas geen succes geworden. De instortende verkoopcijfers en de elektrische uitdaging luiden nu de doodsklok voor hem: de verkoop van de Espace stopt in de loop van 2022.

Voor de Scénic en Grand Scénic geldt ongeveer hetzelfde verhaal: 26 jaar op de markt, 4 generaties, een modelvernieuwing in 2016 die de spreidstand probeerde te maken tussen eenvolumer en SUV, en toch zijn de verkoopcijfers de voorbije jaren onstuitbaar gevallen. De Scénic trekt zich volgend jaar terug en de Grand Scénic zou een paar maand later volgen. Er wordt gefluisterd dat een elektrische opvolger met nog meer SUV-uitstraling in de steigers zou staan. Wait and see…

Het laatste model dat afzwaait, is de Talisman, die waarschijnlijk nooit het succes heeft gekend waar het merk op hoopte. Alle drie deze modellen werden geassembleerd in de fabriek van Douai. Die moet niet dicht, maar wordt omgebouwd om elektrische wagens te gaan bouwen, te beginnen bij de Mégane E-Tech.


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:


Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km