Vergeten model: Nissan Pao, hipper dan ooit!

Atypisch, gek en nostalgisch… de Nissan Pao zorgt ervoor dat je excentriek kan rijden voor niet veel geld, en bovendien met een zekere betrouwbaarheid. We laten je dit gekke ding ontdekken dat vandaag nog steeds hip oogt!

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 21 januari 2022
  • Divers
  • 4.395 weergaven

In de jaren ‘80 had Nissan maar één obsessie: zich ontdoen van zijn imago van brave autobouwer en producten lanceren die helemaal anders waren! Om dat te doen startte het merk een aparte afdeling, de Pike Factory, waar alles toegelaten was. Het is die afdeling die de meest ongelooflijke creaties van het merk naar buiten bracht. Om de kosten te beperken, staan al deze auto’s op dezelfde basis, die van de Micra. 

De Pao, die voorgesteld werd op het Salon van Tokyo in 1987, werd twee jaar later op de markt gebracht. Hoewel de verkoop beperkt bleef tot de Japanse markt, en dan nog enkel op speciale reservatie, was het een groot succes! Zo'n succes dat binnen drie maanden alle geplande modellen verkocht waren! Nissan verlengde de productie tot 1991 om aan de vraag te kunnen voldoen.

Nostalgie voor auto's van bij ons!

Merkwaardig genoeg liet Nissan zich bij deze nostalgische stuiptrekking niet inspireren door de auto's uit zijn eigen geschiedenis, maar wel door de mythische Europese auto's! Zo doet de Pao soms denken aan de Citroën 2CV, soms aan de Renault 4 en soms aan een Mini. Zijn eigenzinnige uiterlijk, met daarbovenop een stoffen open dak zoals bij de Twingo 1, wordt ook in het interieur weerspiegeld: de tuimel- en trekknoppen, het witte stuur en de versnellingspook zijn elementen die even retro als verleidelijk zijn!

De Pao is met zijn talrijke opbergvakken, zijn gedeelde achterklep en zijn dakrails bijzonder praktisch, maar technisch gezien is hij veel conservatiever, met een 52 pk sterke 4-cilinder, zijn automatische versnellingsbak met 3 versnellingen en zijn voorwielaandrijving.

Vind er maar één...

De grootste uitdaging zal natuurlijk zijn om er één te koop te vinden, want de meer dan 50.000 geproduceerde exemplaren zijn enkel in Japan verkocht. Als je er één te koop vindt aan deze kant van de wereld, check dan zeker het papierwerk. Reken op zo'n 10.000 euro, of zelfs veel meer als het model in uitstekende staat is en alle papieren in orde zijn! Pas echter op voor specifieke onderdelen die niet op ons continent te vinden zijn.


Op zoek naar een oldtimer?

Ben jij op zoek naar een oldtimer? Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor oldtimers nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Skoda Afriq, een Kamiq op steroïden!

Skoda Afriq, een Kamiq op steroïden!

Dit is de 8ste concept car die ontworpen werd door leerlingen van de school van het Tsjechische merk, en hun eerste rallywagen! Hij is meteen serieus en bevat ook nog een kleine verrassing…

Deze auto verandert van kleur door middel van gedachten

Deze auto verandert van kleur door middel van gedachten

Een futuristisch concept dat ontwikkeld werd door de ingenieurs van BMW en Brainboost.

Video: de Mercedes EQG doet een ‘tank turn’

Video: de Mercedes EQG doet een ‘tank turn’

In de aanloop naar de lancering van zijn elektrische ‘G’ pakt Mercedes al uit met één van de indrukwekkende kunstjes van zijn ‘tank’.

Scoop: Pagani C10, daar is de hypercar met V12!

Scoop: Pagani C10, daar is de hypercar met V12!

Het nieuwe snelheidskanon van Pagani is betrapt door onze spionnen.

Aanbevolen tests voor jou

3,2 /5 Test: MG MG5, de elektrische break zonder kapsones

Test: MG MG5, de elektrische break zonder kapsones

Lijken blitse elektrische SUV’s je wat te veel van het goede en te duur? Met deze eerste ‘rationele en betaalbare’ elektrische break zou MG je dan wel eens kunnen verleiden!

Test: Fiat Tipo & 500X hybride, zijn ze echt de moeite waard?

Test: Fiat Tipo & 500X hybride, zijn ze echt de moeite waard?

De twee meest familiale auto’s van de Italiaanse autobouwer krijgen een hybride aandrijving. Blijkt dat we die motorisatie nog niet zo lang geleden al konden ontdekken! Maar biedt hij echt een voordeel onder de motorkap van de Tipo en de 500X?

3,5 /5 Eerste test: de Alfa Romeo Tonale herschudt de kaarten!

Eerste test: de Alfa Romeo Tonale herschudt de kaarten!

De compacte Italiaanse SUV is er eindelijk! Liefhebbers van rijplezier zullen blij zijn, maar misschien gaat dat ten koste van het comfort en de praktische aspecten? Tenzij de situatie net helemaal omgekeerd is...

Audi Q4 e-tron vs Tesla Model Y: andere wapens, maar een spannende strijd!

Audi Q4 e-tron vs Tesla Model Y: andere wapens, maar een spannende strijd!

De Duitser strijdt niet met dezelfde wapens als de gezins-SUV van de Amerikaanse elektro-specialist. Maar mag hij toch hopen op een overwinning?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Tesla Superchargers beschikbaar voor iedereen, ook in België!

Tesla Superchargers beschikbaar voor iedereen, ook in België!

België, Oostenrijk, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en Zweden openen ook een aantal van hun Superchargers voor alle elektrische voertuigen!

Te koop: een Renault Fuego die eigendom was van de familie Ceaușescu

Te koop: een Renault Fuego die eigendom was van de familie Ceaușescu

De startprijs voor deze auto uit de jaren ‘80: € 500!

5 meteen beschikbare Tesla’s op VROOM.be

5 meteen beschikbare Tesla’s op VROOM.be

Het voordeel bij Tesla is dat de modellen maar weinig veranderd zijn in de loop der jaren en dus niet verouderd lijken. En natuurlijk is er de toegang tot het Supercharger-netwerk! Jammer genoeg betekent dat ook dat ze eerder aan de prijs blijven...

Zoveel kost de Volkswagen ID.Buzz

Zoveel kost de Volkswagen ID.Buzz

Het is ondertussen twee maanden geleden dat Volkswagen het doek haalde van de elektrische reïncarnatie van zijn legendarische bus. En we kennen eindelijk de prijzen!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 44.490
2022
5 km

Benzine, Manueel

€ 19.571

Diesel, Automaat

€ 55.990
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 27.490
2022
5 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Manueel

€ 13.050
2016
113.244 km

Benzine, Manueel

€ 21.999
2018
54.490 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Benzine, Automaat

€ 17.790
2017
10.571 km