MINI
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
Atypisch, gek en nostalgisch… de Nissan Pao zorgt ervoor dat je excentriek kan rijden voor niet veel geld, en bovendien met een zekere betrouwbaarheid. We laten je dit gekke ding ontdekken dat vandaag nog steeds hip oogt!
In de jaren ‘80 had Nissan maar één obsessie: zich ontdoen van zijn imago van brave autobouwer en producten lanceren die helemaal anders waren! Om dat te doen startte het merk een aparte afdeling, de Pike Factory, waar alles toegelaten was. Het is die afdeling die de meest ongelooflijke creaties van het merk naar buiten bracht. Om de kosten te beperken, staan al deze auto’s op dezelfde basis, die van de Micra.
De Pao, die voorgesteld werd op het Salon van Tokyo in 1987, werd twee jaar later op de markt gebracht. Hoewel de verkoop beperkt bleef tot de Japanse markt, en dan nog enkel op speciale reservatie, was het een groot succes! Zo'n succes dat binnen drie maanden alle geplande modellen verkocht waren! Nissan verlengde de productie tot 1991 om aan de vraag te kunnen voldoen.
Merkwaardig genoeg liet Nissan zich bij deze nostalgische stuiptrekking niet inspireren door de auto's uit zijn eigen geschiedenis, maar wel door de mythische Europese auto's! Zo doet de Pao soms denken aan de Citroën 2CV, soms aan de Renault 4 en soms aan een Mini. Zijn eigenzinnige uiterlijk, met daarbovenop een stoffen open dak zoals bij de Twingo 1, wordt ook in het interieur weerspiegeld: de tuimel- en trekknoppen, het witte stuur en de versnellingspook zijn elementen die even retro als verleidelijk zijn!
De Pao is met zijn talrijke opbergvakken, zijn gedeelde achterklep en zijn dakrails bijzonder praktisch, maar technisch gezien is hij veel conservatiever, met een 52 pk sterke 4-cilinder, zijn automatische versnellingsbak met 3 versnellingen en zijn voorwielaandrijving.
De grootste uitdaging zal natuurlijk zijn om er één te koop te vinden, want de meer dan 50.000 geproduceerde exemplaren zijn enkel in Japan verkocht. Als je er één te koop vindt aan deze kant van de wereld, check dan zeker het papierwerk. Reken op zo'n 10.000 euro, of zelfs veel meer als het model in uitstekende staat is en alle papieren in orde zijn! Pas echter op voor specifieke onderdelen die niet op ons continent te vinden zijn.
Ben jij op zoek naar een oldtimer? Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor oldtimers nu hier:
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...