Testen

Test: Citroën ë-C4, dubbele dosis stilte en zachtheid

Het zalige comfort van de Citroën C4 met verbrandingsmotor wordt nog versterkt door de stilte van de elektrische versies. En deze ë-C4 laat voortaan de keuze tussen twee motor-batterijcombinaties. Welke moet je kiezen?

  • Maloteaux  Olivier Maloteaux Olivier
  • 03 oktober 2023
  • Citroen
3,6
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 3,0
    Wegligging
  • 4,5
    Comfort
  • 3,5
    Uitrusting
  • 3,5
    Veiligheid
  • 4,0
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Comfort en zacht rijgedrag
  • Scherpe prijs
  • Laag elektrisch verbruik (vooral met 156 pk)
  • Slap weggedrag
  • Somber interieur, materiaalkeuze
  • Ietwat gedateerd multimediasysteem

Naast de versies op benzine en diesel, bestaat het gamma van de Citroën C4 ook uit twee volledig elektrische varianten, met elk een andere motor-batterijcombinatie. Het model concurreert vooral met zijn neefjes binnen de Stellantis-familie, zoals de elektrische Opel Astra en Peugeot 308, maar ook met de Renault Mégane E-Tech en de VW ID.3, zonder de Chinese BYD Dolphin en MG 4 te vergeten.

Belgisch design

Deze Citroën heeft Belgisch bloed in zijn lijnen zitten. Hij werd dan ook getekend door landgenoot Pierre Leclercq, aan wie we onder meer ook de eerste BMW X6 te danken hebben. De Citroën C4 heeft een opvallend design, met de look van een coupé op hoge pootjes. Het model mikt dan ook op zijn originaliteit, een karaktertrek die het Franse merk al lang probeert in te zetten als USP. De elektrische versie onderscheidt zich van zijn brandstofbroertjes door zijn specifieke velgen, met een meer aerodynamisch design. Naast deze compacte vijfdeursberline is er ook de langere C4 X, die het midden houdt tussen een berline en een fastback op hoge pootjes.

Niet erg trendy, wel praktisch

Aan boord ontdekken we een vrij somber dashboard dat hier en daar is bedekt met harde plastics. Het centrale aanraakscherm is niet erg groot (10 inch), reageert vrij traag en de structuur van de menu’s is ook niet erg gemakkelijk. Maar het went. De navigatie wordt voorzien door kaarten van TomTom met een vrij basic design. De connectiviteit is wel up-to-date met onder meer draadloze Android Auto en Apple CarPlay. Een inductielader voor smartphones wordt ook aangeboden.



De verschillende handige snufjes aan boord kunnen ons bekoren, zoals de lade boven het handschoenkastje of de geïntegreerde tabletstand (Smart Pad Support) die uit het dashboard komt voor de passagier vooraan. In totaal tellen we 16 verschillende opbergvakken, voor een totaal volume van 39 liter.

Geen kofferverlies

De C4 is iets hoger qua bodemvrijheid dan zijn rivalen en de toegang aan boord is dus gemakkelijk. De zetels zijn comfortabel en vooraan heb je ook voldoende plek. Dat geldt ook voor de achterbank, waar de beenruimte zeer correct is voor het segment. Maar, zoals meestal in dit soort auto’s, is de zitplaats in het midden een pak smaller dan de twee zijdelingse plekken. Ook de hoofdruimte is vrij beperkt voor grotere mensen.

Goed nieuws: deze elektrische versie verliest geen koffervolume vergeleken met de modellen op benzine of diesel. Er blijft zelfs wat ruimte over onder de dubbele bodem, waar je de laadkabels kan opbergen.

Twee motoren en twee batterijen

De elektrische C4 is voortaan te krijgen met twee motor-batterijcombinaties: 136 pk/45 kWh netto (Duitse motor van Continental en Chinese batterij van CATL), of 156 pk/51 kWh netto (Franse motor en CATL-batterij), met een respectievelijke officiële autonomie tot 357 of 420 km. De Franse motor verbruikt minder dan de Duitse krachtbron: 14,7 kWh/100 km tegenover 15,1 kWh/100 km volgens de WLTP-norm. Bij mooi weer en met een rustig rijgedrag wisten we deze verbruikcijfers te evenaren, met een reëel rijbereik van ongeveer 300 km met de kleine batterij en 350 km met het grotere pakket. Maar in de winter, of wanneer je hoofdzakelijk op de snelweg rijdt, neemt het verbruik toe en krimpt het rijbereik in de praktijk tot slechts zo’n 220 km met de kleine batterij en 280 km met de grote.

In beide gevallen is het laadvermogen 7,4 kW (standaard) of 11 kW (optioneel) aan een gewone laadpaal en tot 100 kW aan een snellader op gelijkstroom. Reken dus op minimum 5 uur voor een volledige laadbeurt aan een AC-lader en ongeveer 30 minuten om tot 80% bij te laden aan een snellader. Merk op dat alle versies standaard een warmtepomp krijgen voor een betere energie-efficiëntie bij zeer koud of warm weer. Een one pedal-modus is er echter niet, om tot stilstand te kunnen komen zonder het rempedaal te moeten indrukken dankzij regenererend remmen.

Comfort boven alles

Ondanks het verschil in opslagcapaciteit zijn beide batterijen even groot en zwaar, wat betekent dat de grotere batterij een hogere energiedensiteit heeft. Het totale gewicht van beide elektrische versies is dan ook identiek: 1.561 kg, wat redelijk is voor een batterij-elektrische wagen van dit formaat.

De prestaties verbluffen niet, maar ze blijven correct, zowel voor de versie met 136 pk (0 tot 100 km/u in 10 seconden) als voor de variant met 156 pk (0 tot 100 km/u in 9,2 seconden). Het koppel is in beide gevallen identiek met 260 Nm.

De ophanging krijgt een grote pluim: hij gomt alle putten en bobbels weg dankzij zijn speciale dempers met progressieve hydraulische bumpstops, waardoor je in feite drie dempers in één hebt. Een puur mechanisch systeem zonder enige elektronische sturing, dus ook de kosten om ze te vervangen blijven binnen de perken.

Minder aangenaam is de besturing, die alle mogelijke feedback van de voortrein wegveegt. Het levert een slap weggedrag op, dat niet uitnodigt om dynamisch te rijden. In de bochten gooit deze Citroën ook al snel de handdoek in de ring, een rustige rijstijl geniet duidelijk de voorkeur. De stilte van de elektromotor nodigt ook uit om te ontspannen.

Prijs Citroën ë-C4

De prijzen van de Citroën ë-C4 beginnen bij iets minder dan 40.000 euro. Dat blijft zowat 9.000 euro duurder dan een C4 op benzine met een vergelijkbaar vermogen, maar het is wel een scherpe prijs binnen het segment van de compacte elektrische middenklassers. Enkel de Chinese modellen zijn goedkoper voor een vergelijkbaar formaat. Concreet begint de elektrische C4 met 136 pk bij 37.650 euro, tegenover 39.650 euro voor de 156 pk met de grotere batterij. Die meerprijs van 2.000 euro lijkt ons de moeite waard, aangezien je een groter rijbereik én een lager verbruik krijgt, wat ook scheelt in de gebruikskosten.



Ons verdict

De elektrische versies van de Citroën C4 behouden de kwaliteiten van hun brandstofbroertjes, met een origineel design en een ophangingscomfort dat boven de massa uitsteekt. Dat comfortniveau wordt nog verhoogd dankzij de stilte die de elektromotoren met zich meebrengen. Het levert een zeer rustgevende auto op voor dagelijks gebruik. En dat voor een redelijke prijs voor een elektrische wagen. Een geslaagde keuze. Wij zouden trouwens kiezen voor de versie met grotere batterij, die een zuinigere elektromotor heeft.

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Citroën ë-C4? Kies uit meer dan 45.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Citroën ë-C4-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Maloteaux  Olivier
Over de auteur: Maloteaux Olivier Het autovirus heeft Olivier al in zijn kindertijd besmet. Later volgde een passie voor journalistiek. Hij moest vervolgens alleen nog maar de twee combineren. Olivier is geïnteresseerd in alle soorten auto's uit alle tijdperken, ongeacht de techniek onder het koetswerk. Al heeft hij toch een lichte voorkeur voor coupés en roadsters met een karaktervolle motor...

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km