Testen

Test: Jaguar I-Pace (2023), de verwaarloosde pionier

In 2018 was de Jaguar I-Pace een van de eerste premium elektrische SUV’s op de markt. Is hij in 2023 nog steeds zo vooruitstrevend, nu het merk aan de vooravond van zijn elektrische revolutie staat?

  • Möller  Yeelen Möller Yeelen
  • 22 november 2023
  • Jaguar
3,5
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 4,0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 3,5
    Uitrusting
  • 3,5
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 2,5
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Verhouding binnenruimte/formaat
  • Soepele en krachtige aandrijflijn
  • Rijdynamiek
  • Afwerking en materialen
  • Hoog verbruik, beperkt rijbereik
  • Hoge prijs
  • Model aan einde van zijn carrière

Anno 2018 was de Jaguar I-Pace een echte pionier. Het was namelijk de eerste premium elektrische SUV uit Europa, nog voor de Audi e-tron, Mercedes EQC en al zeker de BMW iX3. Enkel de Tesla Model X was al aanwezig in het segment, al is die eigenlijk nog een slag groter en is het dus geen rechtstreekse concurrent. De I-Pace betekende bovendien een designrevolutie voor het merk, want Ian Callum heeft het maximale uit het elektrische platform gehaald: korte overhangen, een cab-forward design en een lange wielbasis om de ruimte te maximaliseren. Een lange motorkap was immers niet nodig, wegens geen verbrandingsmotor. 

Wachten op 2025

Maar 2018 is inmiddels 5 jaar geleden, en de concurrentie heeft zijn achterstand grondig ingehaald. Sterker nog: Jaguar hinkt alweer een tijdje achter, want de elektrische XJ werd op het laatste nippertje geschrapt en nu is het wachten op de nieuwe generatie Jaguar-EV’s, die in 2025 wordt verwacht en het een segment hoger opzoekt. De I-Pace moet dus nog steeds alleen opboksen tegen de Mercedes EQ’s, BMW i’s en Audi e-trons van deze tijd, om nog maar te zwijgen van de ultrapopulaire Tesla Model Y en alle Chinese concurrentie die ons continent overspoelt. Heeft de Britse elektro-SUV daar nog de wapens voor?



Eigenzinnig design

Het design van de I-Pace heeft de tand des tijds in ieder geval doorstaan. Toegegeven, zijn EV-specifieke ontwerp zal niet iedereen bekoren, maar aan moderniteit heeft het niet verloren. Voor 2023 is het nog lichtjes bijgepunt met een afgesloten grille, grijze inzetstukken in de voorbumper, sierpanelen en een diffusor in koetswerkkleur en een kleine spoiler voor de sportievere uitvoeringen. Een nieuwe matgrijze lakkleur behoort ook tot de mogelijkheden, zoals je kan zien op de foto’s. De I-Pace is 4,68 m lang, 1,90 m breed, 1,57 m hoog en rust vooral op een in verhouding erg lange wielbasis van 2,99 m.



Geen grote tablet

Aan boord veranderde er minder voor 2023. Het Pivi Pro-infotainmentsysteem was al aanwezig, maar mist de grote zwevende tablet van de rest van het gamma vanwege het specifieke dashboarddesign van de I-Pace. Dat hoeft geen nadeel te zijn, want hoewel het aanwezige scherm wat kleiner is (10 inch), krijg je wel nog een aparte bediening voor de klimaatcontrole en de zetelverwarming middels een tweede scherm van 5,5 inch en twee multifunctionele draaiknoppen met ingebouwde schermpjes. Neen, Skoda was niet de eerste die dat bedacht! Alleen jammer dat het een seconde of twee wachten is op een animatie om van functie te wisselen. Het instrumentendisplay van 12,3 inch is helder afleesbaar, maar niet erg gemakkelijk te personaliseren, en het infotainmentsysteem ondersteunt draadloze Apple CarPlay en Android Auto, met een inductielader onder de zwevende middenconsole om je batterij op peil te houden.

Mooi afgewerkt

Qua binnenruimte scoort de I-Pace goed dankzij zijn lange wielbasis, zonder evenwel de beenruimte van een luxeberline te evenaren op de achterbank. Volwassenen kunnen echter comfortabel achter elkaar plaatsnemen en ook de middelste plek is bruikbaar, al is er jammer genoeg wel nog een middentunnel aanwezig. Vooraan zouden we de sportief ogende kuipzetels niet aanraden voor wie langer is dan 1,80 of 1,85 m. Niet vanwege een gebrek aan ruimte, maar de vaste hoofdsteun zit dan te laag en duwt in je schouders tijdens het rijden. 

De materialen zien er mooi uit en voelen goed aan, met een vrij groot aanbod aan kleuren en sierpanelen, en een groot glazen panoramadak zorgt voor meer licht aan boord. Het kan echter niet open en ook een rolhoes ontbreekt, wat misschien niet ideaal is in de zomer. Ook het zicht rondom is in orde, met enkel een nogal smalle achterruit – al hebben we ook al erger gezien. De koffer van de I-Pace is 656 tot 1.453 liter groot en er is ook nog een frunk onder de motorkap om je laadkabels in op te bergen.

Kies voor de luchtvering!

En dan komen we eindelijk bij het rijden, iets wat gemengde gevoelens opwekt achter het stuur van de Jaguar I-Pace. De rijervaring zelf is namelijk erg aangenaam, met een verbluffende dynamiek voor een SUV van 2,1 ton, terwijl het comfort overeind blijft, zelfs op gigantische 22-inch velgen, al zou kleiner nog iets fijner zijn. Met dank aan de (optionele) luchtvering, waarmee je ook de rijhoogte kan instellen en zelfs een beetje kan offroaden. De twee elektromotoren, samen goed voor 294 kW/400 pk en 696 Nm, reageren ook erg soepel op het gas en zorgen voor knallende prestaties als je daar zin in hebt: 0-100 km/u in 4,8 seconden en een topsnelheid van 200 km/u.

Laadpaalstress

Maar dan werp je een blik op het verbruik en verdwijnt het aangename gevoel als sneeuw voor de zon om plaats te maken voor range anxiety, of laadpaalstress. Want waar concurrenten een verbruik van 20 kWh/100 km of zelfs (veel) minder kunnen voorleggen, bleef de I-Pace tijdens onze testweek steken op 28 kWh/100 km! Toegegeven, het was fris en nat, en een groot deel van onze ritten verliep over de snelweg, maar dan nog is dit een bijzonder slechte score anno 2023. Ook de rijkosten schieten daarmee de hoogte in.

Met een batterij van 84,7 kWh netto haal je daarmee net 300 km autonomie, in de zomer mag je hopen op 350 km. Het is duidelijk dat het Jaguar aan budget ontbrak om de efficiëntie van de I-Pace verder te verbeteren, waardoor de concurrentie een flink gat heeft kunnen slaan. Opladen kan trouwens tot 11 kW aan een gewone laadpaal, of tot 100 kW aan een snellader – opnieuw vrij matig voor een moderne premium-EV.

Prijs Jaguar I-Pace 2023

En helaas maakt Jaguar deze achterstand niet goed met een scherpe prijsstelling. De I-Pace is vanaf 93.900 euro de jouwe, waarvoor je een vrij complete uitrusting krijgt, maar dan nog is de optielijst lang en duur. Ons testmodel, een R-Dynamic HSE met tamelijk wat opties, klokte af op 118.819 euro! Daarvoor verkoopt Mercedes je met alle plezier een zeer mooi en moderner uitgeruste EQE SUV die 150 km verder kan rijden op een laadbeurt, om maar een concurrent op te noemen. En ook qua betrouwbaarheid en restwaarde kan je beter vinden dan een Jaguar...

Ons verdict

Eigenlijk is het jammer dat Jaguar niet meer moeite heeft gestoken in het up-to-date houden van de I-Pace. Wat begon als een pionier in zijn genre, is daarmee teruggevallen tot een tweederangspeler met een hoog verbruik, een beperkt rijbereik en een ietwat achterhaalde technologie aan boord, terwijl je er nog steeds de hoofdprijs voor betaalt. Ben je op zoek naar een sportief rijdende maar nog steeds praktische elektrische SUV en maakt het rijbereik je niet uit, dan is de I-Pace wel een originele keuze. Voor al de rest zijn er inmiddels betere opties te vinden...

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Jaguar I-Pace? Kies uit meer dan 45.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste I-Pace-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Möller  Yeelen
Over de auteur: Möller Yeelen Yeelen is al autogek van toen de rode auto’s nog altijd wonnen in de Formule 1, sinds 2018 heeft hij er ook zijn werk van gemaakt. Moest hij kunnen, zou hij een loods vullen met een eclectische collectie van schattige stadswagens tot iconische supercars, maar voorlopig kan hij die droom enkel waarmaken in Gran Turismo...

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km