In het grote Stellantis-universum, en in een compact SUV-segment waar de concurrentie moordend is, is het geen evidentie om op te vallen. De Alfa Romeo Tonale probeert dat te doen met zijn onweerstaanbare Italiaanse charme. Onder de motorkap vind je geen volledig elektrische versie, maar wel een ruime keuze aan geüpdatete motoren, gaande van mildhybride benzines tot een vierwielaangedreven plug-inhybride en zelfs een diesel. Een zeldzaamheid eind 2025!
Design - Alfa Romeo Tonale
Een model aanpakken met zo’n uitgesproken design als de Tonale is altijd een delicate oefening. Daarom hebben de designers bij deze facelift gekozen voor subtiele wijzigingen, zonder het geheel op zijn kop te zetten. Het lijnenspel is immers een van de belangrijkste troeven van de Tonale en is sinds zijn lancering in 2022 nog goed mee met zijn tijd. Waarom dan alles omgooien?
Gemoderniseerde Scudetto
Aan de buitenkant beperken de aanpassingen zich vooral tot de voorzijde, naast de toevoeging van drie nieuwe koetswerkkleuren. De nummerplaat verhuist van opzij naar het midden onderaan de bumper, waardoor je deze vernieuwde Tonale meteen herkent. De typische driehoekige Alfa Romeo Scudetto blijft behouden, maar krijgt nu een holle vorm. Daarboven prijkt het Alfa-logo in zwart-wit. De grotere luchtinlaten onderaan versterken de familieband met de Alfa Romeo Junior, terwijl de nieuwe zijopeningen geïnspireerd zijn op die van de Giulia GTA.
Discrete nieuwigheden
Door deze nieuwe neus is de overhang vooraan licht ingekort (de totale lengte bedraagt nu 4,52 m), maar in profiel springen vooral de nieuwe velgen in het oog. De 19-duims Stile-velgen en de holle 20-duims Fori-velgen zijn lichter dan hun voorgangers. Aan de achterkant moet je al een kenner zijn om het verschil te zien: alleen het zwart-witte Alfa-logo en het zwarte Tonale-logo (op de Veloce en Sport Speciale) verraden de facelift.



Gebruiksgemak - Alfa Romeo Tonale
Geen verrassing
Ook binnenin blijft alles grotendeels herkenbaar. Het digitale instrumentenpaneel blijft actueel met zijn 12,3-inch scherm. Het centrale infotainmentscherm meet 10,25 inch. Kleiner dan bij sommige rivalen, maar heb je in feite meer nodig? Bovendien ondersteunt het draadloze Apple CarPlay en Android Auto, en krijgt het updates via het internet. Nieuw is ook de geventileerde draadloze oplader, al moet de efficiëntie ervan nog worden bewezen. De versnellingspook maakt plaats voor een modernere draaiknop, al verloopt de overgang van stand D naar R nog niet altijd even vlot bij manoeuvres.
Cannelloni-leder
Het grootste verschil in het interieur zit hem in de afwerkingsdetails. Zo is er nu sfeerverlichting van hogere kwaliteit, maar vooral ook nieuwe bekledingsopties voor de stoelen. Bepaalde versies krijgen ‘cannelloni’-stoelen in rood leder met bijpassende stiksels of in zwart-wit Alcantara. De afwerkingskwaliteit is over het algemeen goed, maar onderaan blijft het net iets minder verzorgd. De kofferinhoud blijft ongewijzigd: 500 liter voor de klassieke benzine- en dieselversies, en 385 liter voor de plug-inhybride.



Rijervaring - Alfa Romeo Tonale
Tonale op benzine of diesel
De motoren van deze nieuwe Tonale zijn aangepast aan de Euro 6E-bis-norm. De benzineversie combineert nog steeds een 1,5 liter-viercilinder met mildhybride technologie, maar levert nu 175 pk. In 2022 waren dat nog versies met 130 of 160 pk. Met een officieel verbruik van 5,6 l/100 km blijft deze aandrijving waarschijnlijk de populairste keuze. Voor veelrijders blijft er ook een 1.6 diesel van 130 pk over, goed voor een verbruik van 5,3 l/100 km. Alle motorisaties zijn standaard gekoppeld aan een automatische transmissie met dubbele koppeling.
Tonale Q4 plug-inhybride
Tijdens onze test konden we enkel kennismaken met de krachtigste aandrijving: de vierwielaangedreven plug-inhybride, die voortaan 270 pk levert (vroeger 280 pk). De combinatie bestaat uit een 1,3 liter-benzinemotor van 150 pk op de vooras en een elektromotor van 128 pk achteraan. Samen zorgen ze voor vierwielaandrijving, wat bij Alfa ‘Q4’ heet. De batterijcapaciteit bedraagt 15,5 kWh, goed voor maximaal 61 km elektrische autonomie volgens de WLTP-norm. Sommige rivalen gaan vandaag echter al boven de 100 km. Met een laadvermogen van 7,4 kW duurt het minstens 2,5 uur om volledig op te laden.
Lichte vooruitgang
De elektrische autonomie konden we niet volledig testen omdat de batterij bij vertrek niet helemaal opgeladen was. Wel viel op dat de geluidsisolatie goed is in puur elektrische modus. Bij een iets stevigere acceleratie schakelt de benzinemotor echter snel bij. In een dynamisch rijtempo reageert de kickdown sneller dan voorheen, zeker wanneer je de rijmodus ‘Dynamic’ activeert via de DNA-schakelaar. Toch blijft de besturing, ondanks zijn directheid, minder scherp dan die van de Giulia en Stelvio, die nog steeds als referentie gelden. De Tonale voelt zich beter in een vloeiende rijstijl. Tijdens onze test kwamen we met een lege batterij uit op een gemiddeld verbruik van 6,8 l/100 km, ondanks een vrij intensieve rit.

Budget - Alfa Romeo Tonale
Prijs Alfa Romeo Tonale 2026 in België
Ook op het vlak van prijzen wijzigt de Tonale slechts licht. De instapversie is al rijkelijk uitgerust (full-ledverlichting, dubbele digitale displays, achteruitrijcamera, adaptieve cruise control, enz.) en kost 38.100 euro als diesel of 39.600 euro als mildhybride. Daarna volgen de sportief ogende Sprint (39.600 euro), de luxueuzere Ti (42.350 euro) met verwarmde lederen stoelen, de gelimiteerde Sport Speciale (44.350 euro) met sportieve looks en de rijk uitgeruste Veloce (45.100 euro).
Prijs Alfa Romeo Tonale Q4 2026 in België
Wie de vierwielaangedreven plug-inhybride wil, moet dieper in de buidel tasten: de prijzen starten vanaf 51.100 euro (Entry) en lopen op tot 58.100 euro voor de Veloce.
Welke alternatieven zijn er voor de Tonale in het premium SUV-segment?
De compacte SUV-markt is bijzonder competitief, en de Alfa Romeo Tonale krijgt dan ook stevige concurrentie. Zo is de Audi Q3 iets duurder als benzine, maar vergelijkbaar geprijsd als plug-inhybride. De Italiaanse charmeur biedt echter meer standaarduitrusting. In vergelijking met BMW en Mercedes blijft hij voordeliger, maar hij zal vooral de concurrentie moeten aangaan met stijlvolle alternatieven zoals de Peugeot 3008 (vanaf 34.000 euro) en de robuuste Volkswagen Tiguan (vanaf 39.510 euro).
Verdict - Alfa Romeo Tonale
Net zoals zijn design evolueert de Alfa Romeo Tonale over het algemeen slechts licht met deze facelift. Hij behoudt zijn onweerstaanbare uitstraling en brede waaier aan motorisaties, bedoeld om zoveel mogelijk kopers aan te spreken. Op vlak van rijgedrag is hij niet wezenlijk dynamischer dan voorheen, maar blijft hij comfortabel en technologisch mee met zijn tijd, al is de batterijcapaciteit van de plug-inhybride eerder beperkt. De vraag is dus: is dit genoeg om zich te onderscheiden in het overvolle segment van compacte SUV’s?















