De BMW 3 Reeks vierde in 2025 zijn 50e verjaardag! En na inmiddels 7 jaar op de markt wordt het stilaan tijd voor vernieuwing: de 7e generatie van de Beierse middenklasser zal binnenkort plaatsmaken voor een gloednieuwe 8e generatie – mogelijk zelfs al volgend jaar.
2026 en 2027 beloven sleuteljaren te worden voor BMW. De constructeur heeft namelijk al aangekondigd dat het in die twee jaar tijd niet minder dan 40 nieuwe modellen en facelifts zal voorstellen. Daartussen uiteraard de volledig elektrische i3, die deel uitmaakt van BMW’s Neue Klasse, maar ook een nieuwe generatie van de 3 Reeks. Alle “3”-modellen van BMW zouden daarbij een gelijkaardige stijl krijgen, toch wat het design betreft. Zowel de toekomstige 3 Reeks Berline als de breakversie Touring zouden zich stilistisch inspireren op het Vision Neue Klasse-concept, dat in september 2023 werd voorgesteld.

Benzine, plug-inhybride en... diesel?
In tegenstelling tot de toekomstige i3, die gebaseerd zal zijn op hetzelfde elektrische platform als de nieuwe iX3, blijft de 3 Reeks trouw aan BMW’s CLAR-platform. Dat wordt uiteraard verder ontwikkeld, maar het laat wel toe om verbrandingsmotoren en plug-inhybride aandrijvingen te blijven gebruiken. Bovendien blijven motoren met 4 en 6 cilinders behouden! BMW heeft recent nog de zes-in-lijn geüpdatet in zijn M340, met meer vermogen, minder verbruik en een lagere CO₂-uitstoot. De enige echte vraag die nog rest: blijft diesel behouden in het gamma van de 3 Reeks?



Eerst de 3 Reeks, daarna de M3
Net zoals bij de overgang van generatie 6 naar 7, zal de nieuwe M3 pas later verschijnen, dus niet in 2026. En hoewel er vermoedelijk een elektrische M-variant van de i3 op komst is, zal de sportieve Beier ook verkrijgbaar blijven met een klassieke verbrandingsmotor. De vraag is wel of die laatste gekoppeld wordt aan een (grote) batterij om zo een plug-inhybride aandrijving te creëren, zoals bij de nieuwe M5. Om daar zeker van te zijn en de nieuwe M3 écht te ontdekken, zullen we dus nog wat geduld moeten uitoefenen. Maar voor de reguliere 3 Reeks is het aftellen al begonnen: BMW zou de nieuwe generatie al volgend jaar, of ten laatste in 2027, voorstellen.