Na een blik op de resultaten per automerk tijdens het eerste semester van 2025, richten we ons nu op de individuele modellen. Zoals te verwachten valt, ziet de top 10 van meest verkochte auto's in België er heel anders uit dan de top 10 wereldwijd die we onlangs publiceerden. Maar welke modellen zijn momenteel het populairst bij ons?
Zoals we al opmerkten in ons vorig overzicht per merk, valt de markt voor nieuwe auto’s in België tijdens het eerste semester van 2025 op door een herverdeling tussen inschrijvingen door particulieren en bedrijven: 55/45% tegenover 61/39% in de eerste helft van 2024.
Het is dan ook geen verrassing dat de top 10 van meest verkochte modellen een meer evenwichtige verdeling laat zien tussen particuliere klanten en populaire vlootmodellen dan bij hetzelfde overzicht in 2024.
BMW X1 en Dacia Sandero aan kop
BMW, dat bovenaan staat in het merkenklassement, behoudt ook de leiding op modelniveau over alle aandrijvingsvormen heen dankzij zijn X1, waarvan 9.041 exemplaren werden ingeschreven. Dit succes is vooral te danken aan de elektrische iX1 (4.719 exemplaren) en ook de plug-in hybridevariant (2.219 exemplaren), die bijzonder in de smaak vallen bij bedrijven. De Dacia Sandero, enkel beschikbaar op benzine of in een benzine/LPG-bifuelversie, eindigt op de tweede plaats met iets meer dan 6.000 (6.263) inschrijvingen in totaal.

Citroën C3 blijft scoren, vooral op benzine
Op de derde plaats vinden we de Citroën C3, die net geen 5.000 nieuwe inschrijvingen behaalde (4.988 exemplaren). Hoewel deze nieuwe generatie ook beschikbaar is als elektrische variant, blijft de benzineversie veruit de populairste met 4.191 inschrijvingen op zijn naam. De Dacia Duster en Toyota Yaris vervolledigen de top 5, net voor de Mini Cooper en de Peugeot 2008. BMW weet nog twee modellen (X2 en 4 Reeks) in de top 10 te plaatsen, waar geen enkele Audi in voorkomt (de eerste Audi is de elektrische SUV Q6, op de 11e plaats) en ook geen enkele Mercedes (de EQB staat pas op plek 16). Renault sluit de top 10 af met zijn Clio, die sinds begin dit jaar 3.442 inschrijvingen liet optekenen. Dat is net iets meer dan zijn eeuwige rivaal van Peugeot, de 208, die momenteel 13e staat met 3.230 exemplaren.

Tesla Model Y zakt fors terug
Opvallend is ook de sterke terugval van de Tesla Model Y op onze markt. Die staat nu nog maar op de 12e plaats in de ranglijst voor de eerste zes maanden van 2025 (3.299 inschrijvingen), terwijl het model tijdens dezelfde periode in 2024 nog op de 3e plaats stond (met 7.565 exemplaren). In dezelfde lijn merken we ook op dat Volvo volledig uit de top 10 (en zelfs de top 20…) verdwenen is, terwijl de XC40 tijdens het eerste semester van 2024 nog op de vijfde plaats stond in België.