Na de Oli komt Citroën nu met Elo, een nieuwe speelse, kleurrijke en volledig elektrische creatie van het designteam. Net als het drieletterige concept uit 2022, pakt Elo uit met een opvallend design – zowel aan de buiten- als aan de binnenkant. Is dit de terugkeer van de praktische monovolume of ludospace in een modern jasje?
Elo is in feite een acroniem dat de tweede letters bevat van de woorden “rEst, pLay en wOrk”. Het concept is ook echt de kleine broer van de Oli die in 2022 werd voorgesteld. Hij is 10 cm korter en 20 cm lager, en meet 4,1 meter lang bij 1,7 meter hoog. Daarmee heeft hij zowat het formaat van de huidige C3 en ë-C3. Net als die laatste en de Oli is Elo volledig elektrisch, met hier één motor op de achteras. Technische details zijn er voorlopig niet, maar het echte huzarenstukje van Elo zit in zijn interieur.



Elektrische stadswagen met 6 zitplaatsen
Ondanks zijn compacte stadsformaat biedt de Elo een verrassend en uiterst modulair interieur. Dankzij 4,5 m² glasoppervlak baadt het interieur in het licht. De toegang verloopt via tegen elkaar openslaande deuren die samen een instapbreedte van 1,92 meter bieden. Binnenin vinden we maar liefst zes zitplaatsen, elk met een slimme functie. Maar de meest opvallende en belangrijkste zitplaats is ongetwijfeld die van de bestuurder...



Een centrale rijpositie!
De bestuurder zit namelijk centraal in de wagen! Voor hem bevindt zich een stuur met één spaak (een knipoog naar de DS uit 1955) en een transparant display over de volledige breedte van de voorruit. In werkelijkheid gaat het om vlakke schermpanelen op het dashboard, waarvan de informatie via een speciale folie op de onderkant van de voorruit wordt gereflecteerd. Zo blijven alle gegevens perfect zichtbaar zonder de blik van de weg te halen. Slim bekeken. Bovendien kan de centrale stoel 360° draaien om de passagiers te bekijken of zelfs om in te werken met een reeks accessoires.



Een echte slaapkamer mét eigen bioscoop
In de basisconfiguratie beschikt de tweede zitrij over drie even brede, afneembare stoelen. Onder de buitenste stoelen schuilen nog twee extra zitjes die naar voren uitklappen en aan weerszijden van de bestuurdersstoel komen. Wanneer alle stoelen worden neergeklapt, verandert de achterste ruimte in een slaapplaats voor twee personen – of zelfs in een minicinema! Elo heeft namelijk twee opblaasbare matrassen aan boord die opgeborgen zitten in specifieke vakken in de koffer. Voor het oppompen is er een geïntegreerde compressor verwerkt in de dorpel van het concept. Het projectiescherm zit verstopt in het dak en rolt naar beneden.



Wereldpremière in Brussel
Elo is bedacht als een echte "tiny house" op wielen en kan zelfs worden omgevormd tot een klein terras. De stoelen van de tweede zitrij kunnen namelijk uit de auto gehaald worden en dienen als losse zeteltjes, een duidelijke knipoog naar de iconische 2CV. Het Citroën Elo-concept wordt officieel voorgesteld tijdens zijn wereldpremière op het Autosalon van Brussel, dat op 9 januari de deuren opent.













