all.loginPopup.or


all.loginPopup.newToVroom

all.newsletterPopup.daily.title

all.newsletterPopup.daily.description

all.newsletterPopup.weekly.title

all.newsletterPopup.weekly.description


all.register.alreadyHaveAccount

{"fr":"Illustration des vignettes Crit'Air, classant les véhicules selon leurs émissions polluantes.","nl":"Illustratie van Crit'Air-stickers die voertuigen indelen op basis van hun uitstoot."}
{"fr":"Vue intérieure d'une Audi A4 sur une route ensoleillée, forêt en arrière-plan.","nl":"Interieur van een Audi A4 op een zonnige weg, bos op de achtergrond."}
1/4

Crit’Air-vignet 2026: praktische gids om met de auto in Frankrijk te rijden

In Frankrijk heten LEZ-zones ZFE (Zone à Faibles Émissions). En ook in 2026 is het nog steeds verplicht om een geldig Crit’Air-vignet op je voertuig te kleven, ondanks een stemming voor de afschaffing van de ZFE’s in de zomer van 2025. Hier lees je alles wat je moet weten over het Crit’Air-vignet.

Geschreven door Olivier Duquesne

23 December 2025

Advertentie

In verschillende Franse steden en regio’s is de toegang verboden voor voertuigen zonder vignet of met een vignet dat niet aan de toegelaten categorieën voldoet. Alle grote metropolen vallen onder deze regels. Maar er kunnen ook tijdelijke beperkingen gelden in heel wat andere regio’s in Frankrijk. Het is dus verstandig om het officiële vignet op voorhand aan te schaffen.

In Frankrijk worden LEZ-zones “Zones à Faibles Émissions” of ZFE genoemd. Ondanks een stemming voor de afschaffing van de ZFE-zones in de zomer van 2025, blijft het Crit’Air-vignet voorlopig van kracht in vele steden, grootsteden en regio’s. Dat komt doordat het wetgevend traject nog niet volledig is afgerond. Het is zelfs mogelijk dat bepaalde regio’s vasthouden aan het systeem, al dan niet met aanpassingen. Vooral in steden als Parijs en Lyon is de kans klein dat de beperkingen voor vervuilende voertuigen volledig zullen verdwijnen.

Online aankoop

Om in een ZFE te mogen rijden, is een Crit’Air-vignet verplicht. Dit officiële vignet is enkel online verkrijgbaar via de officiële Franse overheidswebsite: https://www.certificat-air.gouv.fr/. De prijs is vastgelegd: 3,11 euro plus 1,80 euro verzendkosten naar België. Een Belg betaalt dus 4,91 euro. Enkele uren na de aanvraag (maximaal 48 uur) ontvang je een factuur met een afdrukbaar voorbeeld van het vignet per e-mail. Deze e-mail geldt als bewijs, en niet de bevestiging van de aanvraag, want ingediende documenten kunnen geweigerd worden. Het is aangeraden om het voorbeeld van het vignet af te drukken en zichtbaar in de wagen te leggen, in afwachting van het definitieve vignet dat per post wordt geleverd (enkele dagen tot drie weken later).

 

Het per post ontvangen vignet moet verplicht rechtsonder op de voorruit worden gekleefd. Voor motoren moet het zichtbaar aan de voorkant van het voertuig gekleefd worden. Het vignet blijft geldig zolang het voertuig of de nummerplaat niet verandert. Je hoeft het dus niet jaarlijks opnieuw aan te kopen. Let op: er circuleren veel frauduleuze websites. Gebruik enkel bovenstaande link en betaal nooit meer dan 4,91 euro.

Interieur van een Audi A4 op een zonnige weg, bos op de achtergrond.
Advertentie

De Crit’Air-categorieën

Hieronder vind je een overzicht van de verschillende vignetten. De categorie wordt automatisch bepaald bij de online aanvraag op basis van de gegevens op het inschrijvingsbewijs (code V9).

  • Geen Crit’Air mogelijk voor wagens en lichte bestelwagens met Euro 0 of Euro 1-norm: deze voertuigen zijn “niet in aanmerking komende voertuigen” en krijgen geen vignet.
  • Crit’Air 5 (grijs): dieselwagens en lichte bedrijfsvoertuigen met Euro 2-norm.
  • Crit’Air 4 (bruin): dieselwagens en lichte bestelwagens met Euro 3-norm en tweewielers die voor het eerst zijn ingeschreven tussen juni 2000 en juni 2004.
  • Crit’Air 3 (oranje): benzinewagens en lichte bestelwagens met Euro 2 of Euro 3-norm, dieselwagens met Euro 4, tweewielers met Euro 2.
  • Crit’Air 2 (geel): benzinewagens en lichte bestelwagens met Euro 4, dieselwagens met Euro 5 en 6, tweewielers met Euro 3.
  • Crit’Air 1 (paars): benzinewagens met Euro 5 en 6, plug-inhybrides, CNG-voertuigen, tweewielers met Euro 4 en 5.
  • Crit’Air 0 (groen): volledig elektrische of waterstofvoertuigen.
Illustratie van verschillende Crit'Air-stickers voor voertuiguitstootcontrole in Frankrijk.
Advertentie

Oldtimers en Crit’Air

Oude voertuigen (ouder dan 30 jaar) mogen nog steeds in ZFE-zones rijden, op voorwaarde dat ze als zodanig zijn ingeschreven. Belgische eigenaars kunnen dat doen met een O-plaat en een BEHVA-attest. Franse voertuigen moeten hiervoor een speciaal “Collectie”-vignet aanvragen bij de FFVE (Fédération française des véhicules d’époque), op basis van het inschrijvingsbewijs. Het kost 15 euro en is 5 jaar geldig. Raadpleeg zeker ook BEHVA of de FFVE om problemen te vermijden.

Lille, Lyon, Parijs, Reims, Straatsburg, enz.

Steeds meer steden en grootsteden zijn (gedeeltelijk) ZFE-gebied. En ook als dat nu nog niet het geval is, kunnen ze tijdelijk verkeer beperken voor bepaalde Crit’Air-categorieën bij pieken in luchtvervuiling (ZPA en ZPAd), soms voor een hele provincie. Op de officiële overheidswebsite vind je alle ZFE-zones. Enkele voorbeelden van beperkingen:

  • Lille: de hele metropool (95 gemeenten) valt onder een actieve ZFE 24/7, inclusief grensgemeenten als Kortrijk, Menen, Moeskroen en Templeuve. Ook de belangrijkste verkeersassen (A1, A25, A22, A27, A23, N227, N356, N41, N47) vallen eronder. Enkel voertuigen met een geldige Crit’Air-vignet mogen de zone in.
  • Lyon: de ZFE beslaat heel Lyon, Caluire-et-Cuire en delen van Villeurbanne, Bron en Vénissieux binnen de ringweg, plus de M6, M7 en de periferiën BNPL en Laurent Bonnevay. Enkel Crit’Air 0, 1 en 2 zijn toegelaten. Andere voertuigen zijn 24/7 verboden. De omleiding buiten de ZFE loopt via de A46 en N346.
  • Parijs: de ZFE omvat alle arrondissementen, de Ring (Périphérique) en 76 randgemeenten in Île-de-France (volgens het A86-tracé). Deze regels gelden elke dag van 8u tot 20u, ook voor parkeren. Enkel voertuigen met Crit’Air 0, 1 of 2 zijn toegelaten. Buiten deze uren, in het weekend en op feestdagen, mogen voertuigen met Crit’Air 3, 4, 5 of zonder vignet wél rijden – maar enkel als er een vignet op de voorruit is. De A86 valt buiten de ZFE.
  • Reims: de ZFE van Grand Reims omvat het centrum en de A344 tussen Tinqueux en Cormontreuil. Voertuigen zonder vignet of met Crit’Air 4 of 5 zijn 24/7 verboden.
  • Straatsburg: de Eurometropool (33 gemeenten) is verboden terrein 24/7 voor alle voertuigen behalve Crit’Air 0, 1 en 2. Alleen deze omleidingen zijn vrij toegankelijk: tussen A4 en A4/A35 in Vendenheim, de M35 tot aan afrit 10 (Geispolsheim) en de M353. Ook de tolweg A355 om Straatsburg heen blijft toegankelijk.

 

Waarom het vignet toch nemen?

Crit’Air blijft ook in 2026 van kracht en is niet enkel van belang voor ZFE-zones. Door het hoge aantal ZPA’s (voor steden) en ZPAd’s (voor volledige departementen) is het belangrijk om het vignet aan te vragen voor elke verplaatsing in Frankrijk van meer dan 24 uur. Op beslissing van de prefect kan immers een hele zone of zelfs een volledig departement tijdelijk onder restricties worden geplaatst, doorgaans tussen 6u en 20u. Alleen voertuigen met een Crit’Air-vignet dat voldoet aan de door de prefect opgelegde voorwaarden mogen dan nog rijden. Zo’n prefecturale beslissing kan al de dag voordien genomen worden. Toch mag dit pas na twee of drie opeenvolgende dagen met een vervuilingsalarm, wat doorgaans gepaard gaat met snelheidsbeperkingen op de wegen. De maatregel wordt aangekondigd via de pers en op digitale verkeersborden langs de weg.

Grijze Renault Zoe rijdt in boomrijke stad met moderne gebouwen op de achtergrond.
Advertentie

Boetes

Rijden zonder vignet of met een niet-toegelaten vignet kost je 68 euro (45 euro verminderd tarief, 180 euro verhoogd). Dat geldt ook voor fout geparkeerde voertuigen in ZFE-zones. Een vals of beschadigd vignet gebruiken kost je 135 euro. De controle gebeurt via camera’s of door politie en gendarmerie.

ZTL in Parijs: een nieuwe valstrik

Parijs heeft ook een ZTL (Zone à Trafic Limité) ingevoerd die 24/7 geldt. Net als in Italië is hier elke vorm van doorgaand verkeer verboden in de 1e tot en met 4e arrondissementen. Alleen bewoners, gasten van een hotel of B&B, bezoekers van een winkel, parking of toeristische site in de zone mogen binnenrijden. Enkel mensen met een Europese parkeerkaart voor personen met een handicap zijn tijdelijk vrijgesteld. Voorlopig wordt er nog niet beboet, maar in de toekomst zal je een geldig bewijs moeten voorleggen (hotelreservatie, museumticket, parkeerticket). Let op: er zijn weinig openbare parkeerplaatsen in deze zone!

Olivier
							Duquesne

Olivier Duquesne

Advertentie