Donderslag bij heldere hemel in de Assemblée nationale (het Franse equivalent van de Belgische Kamer van Volksvertegenwoordigers): de parlementsleden hebben gestemd voor de afschaffing van lage-emissiezones (LEZ's) in Frankrijk. Directe gevolg: de toekomst van de Crit'Air-sticker hangt aan een zijden draadje. Maar je haalt hem best nog niet meteen van je voorruit.
De ZFE's ("zone à faible émission", Frans voor lage-emissiezones) hebben het zwaard van Damocles boven hun hoofd hangen. Hun afschaffing werd aangenomen door de parlementsleden van de Assemblée nationale. Op woensdag 28 mei 2025 hebben de volksvertegenwoordigers met 98 tegen 51 stemmen een tekst aangenomen die erop gericht is de LEZ’s af te schaffen. Deze beslissing kadert in het onderzoek van het wetsvoorstel voor "vereenvoudiging van het economische leven". Maar juich nog niet te vroeg. Voorlopig verandert er namelijk nog niets. Je moet nog steeds een Crit'Air-sticker hebben om in verschillende grote Franse steden te mogen rondrijden: Parijs, Lille, Straatsburg, Lyon, Reims, Rouen en andere. De kleine sticker die voertuigen classificeert volgens hun emissieniveau, blijft dus voorlopig nog verplicht.

LEZ onderwerp van sociale kritiek
Maar de klap is hard voor het LEZ-systeem en zijn verdedigers. Want het hele principe van gereguleerde zones om de uitstoot van auto's tegen te gaan, wordt door deze stemming ter discussie gesteld. Deze beslissing begraaft de LEZ's nog niet volledig, want de wet in behandeling moet nog verschillende stappen doorlopen om de uiteindelijke afschaffing te valideren. Toch lijkt de toekomst van de sticker sterk in het gedrang te komen. Crit’Air, in 2019 bedacht om stedelijk milieubeleid te ondersteunen, zou wel eens kunnen verdwijnen over enkele maanden. De verkozenen die de afschaffing steunen, hekelen dat deze sociaal onrechtvaardige maatregel huishoudens met een laag inkomen benadeelt. Ze zeggen echter ook dat ze een alternatief willen bedenken waarmee ze de uitdaging van het verbeteren van de luchtkwaliteit en het leven van stadsbewoners willen aangaan.