of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Heeft u al een account?

{"fr":"Voiture de sport Ferrari blanche garée devant un bâtiment moderne en verre.","nl":"Witte Ferrari sportwagen geparkeerd voor een modern glazen gebouw."}
{"fr":"Ferrari SF90 Stradale blanche stationnée devant un bâtiment moderne, sur fond de verdure.","nl":"Witte Ferrari SF90 Stradale geparkeerd voor een modern gebouw met gras op de voorgrond."}
1/9

Ferrari SC40: een unieke 296 GTB als eerbetoon aan de legendarische F40

De Ferrari SC40 is gebaseerd op de 296 GTB en zijn plug-in hybride V6 met 610 kW (830 pk) en 740 Nm, maar schittert in een unieke carrosserie die hulde brengt aan de iconische F40!

Geschreven door Sébastien Vanhouche

20 Oktober 2025

Advertentie

Na de Testarossa als inspiratiebron voor de 849 (de opvolger van de SF90) haalt Ferrari nu opnieuw het verleden boven. Ditmaal is het de F40 die wordt geëerd met een unieke "one-off": de Ferrari SC40!

In tegenstelling tot de 849 Testarossa, die in serieproductie zal gaan, is de Ferrari SC40 een uniek exemplaar. Hij deelt zijn architectuur, chassis en hybride V6-turbomotor met de 296 GTB. Voor deze SC40 heeft Maranello enkel, maar wel volledig, de carrosserie hertekend, geïnspireerd op de F40 uit 1987. En dat zie je meteen: beide modellen hebben opvallend gelijkaardige silhouetten, met name dankzij de vaste achterspoiler en dubbele luchtinlaten aan de zijkant. Aan de voorzijde zijn er echter duidelijke verschillen: de SC40 doet het zonder klapkoplampen, een duidelijk stijlkenmerk van de originele F40. Ferrari benadrukt dat, hoewel de SC40 onmiskenbaar verwijst naar het verleden, het “geen letterlijke herinterpretatie” van de F40 is.

Witte Ferrari SC40 geparkeerd voor een modern gebouw, luxe sportstijl. Achterspoiler van Hyundai N Vision 74 auto met opvallend SC40 logo. Moderne zilvergrijze Ferrari conceptauto voor glazen gebouw, groen gras op de voorgrond.
Advertentie

Stijl én Kevlar-carbon, als knipoog naar de Ferrari F40

Net als de Ferrari F40, de eerste Ferrari waarin Kevlar-carbon werd gebruikt bij zijn lancering in 1987, maakt Maranello ook voor de SC40 rijkelijk gebruik van dit materiaal. Je vindt het niet alleen in het motorcompartiment, maar ook in het interieur. Binnenin krijgt de SC40 nog een extra knipoog naar de mythische F40: in een overwegend zwart interieur springen de rode kuipstoelen meteen in het oog – net zoals bij de supercar uit 1987.

Interieur van Ferrari SF90 Stradale met rode sportstoelen en modern dashboard. Interieur van een Ferrari, stuurwiel van koolstofvezel en stijlvol digitaal dashboard. Achterste motor Ferrari in een koolstofvezelbehuizing, toont techniek en kracht.
Advertentie

Identieke techniek, prestaties en vermogen als de Ferrari 296 GTB

Hoewel het koetswerk volledig opnieuw ontworpen werd, bleef de techniek van de 296 GTB ongewijzigd. De SC40 behoudt dus de 3-liter V6 met een blokhoek van 120 graden, gekoppeld aan een batterij van 7,45 kWh. Dit hybride systeem levert een totaalvermogen van 610 kW (830 pk) en 740 Nm koppel. Genoeg om de Ferrari SC40, die 1.550 kg droog weegt, van 0 naar 100 km/u te laten sprinten in 2,9 seconden. De kaap van 200 km/u wordt bereikt in 7,3 seconden. De topsnelheid ligt iets boven de 330 km/u. Ferrari heeft voorlopig nog geen prijs bekendgemaakt voor dit unieke exemplaar.

Sébastien
							Vanhouche

Sébastien Vanhouche

Advertentie