of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Heeft u al een account?

{"fr":"Ferrari rouge sur circuit moderne avec lignes épurées et design aérodynamique.","nl":"Rode Ferrari op een modern circuit met strakke lijnen en aerodynamisch ontwerp."}
{"fr":"Ferrari rouge sur piste, design aérodynamique élégant, arrière de voiture visible, ciel bleu.","nl":"Rode Ferrari op racebaan, gestroomlijnd ontwerp, achterzijde zichtbaar, blauwe lucht."}
1/10

Ferrari 849 Testarossa: de terugkeer van een icoon?

Als opvolger van de SF90 profileert de Ferrari 849 Testarossa zich als een mini F80 met een plug-in hybride V8 die… 1.050 pk ontwikkelt!

Geschreven door Sébastien Vanhouche

10 September 2025

Advertentie

Na 6 jaar trouwe dienst krijgt de Ferrari SF90 een nieuw jasje om plaats te maken voor de 849 Testarossa. Een nieuwe supercar met een iconische naam, maar wel één die meer geïnspireerd lijkt door zijn grote broer, de F80...

Als een soort mini F80 vervangt de 849 Testarossa de SF90 in de catalogus van Ferrari. Net als zijn grote broer, maar ook zoals de nieuwste 12Cilindri, toont de voorkant nu een karakteristieke zwarte strip. Met een lengte van 4,718 meter is de Ferrari 849 Testarossa iets meer dan een centimeter langer dan zijn voorganger, maar vooral aerodynamischer. Hij ontwikkelt immers van 415 kg downforce bij 250 km/u, 25 kg meer dan de SF90 Stradale. De nieuwe supercar uit Maranello beschikt ook over een 15% grotere koelcapaciteit om zowel de motor als de remmen koel te houden.

Rode Ferrari op racebaan, gestroomlijnd ontwerp, achterzijde zichtbaar, blauwe lucht. Rode Ferrari JC20 op circuit, aerodynamisch ontwerp, lichtmetalen velgen, blauwe lucht. Rode Ferrari op baan met blauwe en witte lijnen op de achtergrond.
Advertentie

Een welkome stap terug

Binnenin laat de Ferrari 849 Testarossa zich zowel door zijn grote als kleine broer inspireren, en dat is uitstekend nieuws! Naast Apple CarPlay en Android Auto, krijgt hij namelijk een stuurwiel dat vergelijkbaar is met dat van die modellen. Hij krijgt dus opnieuw echte fysieke bedieningselementen, inclusief de iconische rode knop om zijn V8 tot leven te wekken.

 

Interieur van een Ferrari met blauwe stoelen op een moderne racebaan. Interieur van een Ferrari met stijlvolle blauwe stoelen, modern dashboard en sportstuur. Interieur van een Ferrari met blauwe lederen stoelen en een modern dashboard.
Advertentie

Een V8 PHEV met 50 pk meer vermogen, maar zonder extra gewicht!

Mechanisch gezien zijn de veranderingen daarentegen minder groot in vergelijking met de SF90. Als plug-in hybride behoudt de Ferrari 849 Testarossa een 3,9 liter biturbo V8 die tot 8.300 t/min kan klimmen. Het blok wordt ondersteund door drie elektromotoren, twee op de vooras en één achteraan, gevoed door een batterij met een capaciteit van 7,45 kWh. Genoeg om de nieuwste creatie van het merk met het steigerende paard een 100% elektrisch bereik te geven van maximaal 25 km. De Ferrari 849 Testarossa ontwikkelt niettemin 50 pk meer dan de SF90, maar ook 20 pk meer dan de XX-variant van deze laatste! Zijn vermogen, nog steeds verdeeld over de 4 wielen, klimt nu tot een totaal van 1.050 pk! Ondanks het toegenomen vermogen behoudt hij hetzelfde drooggewicht als zijn voorganger: 1.570 kg. Het resultaat is een vermogen/gewichtsverhouding die bijna 10% beter is dan de SF90 Stradale. De Ferrari 849 Testarossa sprint van 0 naar 100 km/u in amper 2,3 seconden en van 0 naar 200 km/u in 6,35 seconden! Hij haalt een topsnelheid van meer dan 330 km/u.

Gele Ferrari cabriolet op circuit, modern en gestroomlijnd ontwerp. Achteraanzicht van een gele Ferrari 488 GT Modificata op de baan, opvallend aerodynamisch ontwerp. Rode en gele Ferrari SF90 op circuit, aerodynamisch ontwerp en sportieve uitstraling.
Advertentie

Ook als cabrio

Net zoals bij de voorstelling van de 12Cilindri slaat Ferrari twee vliegen in één klap door meteen ook de nieuwe 849 Testarossa Spider met cabrio-koetswerk te onthullen. Die beschikt over een hardtop die elektronisch kan worden geopend en gesloten in 14 seconden, en dat tot een snelheid van 45 km/u. Ondanks een hoger drooggewicht, dat piekt op 1.660 kg, biedt de dakloze variant dezelfde prestaties als zijn gesloten tweelingbroer. Die tweeling is echter niet goedkoop...

 

Wat zijn de prijzen van de Ferrari 849 Testarossa en 849 Testarossa Spider?

De prijs van de Ferrari 849 Testarossa begint vanaf € 460.000 in Italië. De eerste exemplaren zullen tussen april en juni 2026 aan hun gelukkige eigenaars worden geleverd. De Ferrari 849 Testarossa Spider kost € 40.000 meer en krijgt dus een prijskaartje van minimum een half miljoen euro! De eerste cabrio-varianten van de Italiaanse bolide zullen tussen juli en september van volgend jaar worden geleverd.

 

Sébastien
							Vanhouche

Sébastien Vanhouche

Advertentie