Zoals zijn naam het al aangeeft, behoudt de nieuwste telg uit Maranello en de opvolger van de 812 zijn atmosferische 6,5 liter-V12 zonder enige vorm van elektrische ondersteuning! De motor wordt overgenomen uit de 812 Competizione en levert 830 pk en 678 Nm, met een rode zone die pas bij 9.500 toeren begint. De motor wordt gekoppeld aan dezelfde robotbak met dubbele koppeling en 8 versnellingen uit de SF90, waarmee de 12Cilindri in slechts 2,9 seconden naar 100 km/u sprint en een topsnelheid haalt van meer dan 340 km/u. En net als de 812 Competizione beschikt de 12Cilindri over vierwielsturing.

Geïnspireerd op de Ferrari V12-modellen uit de jaren '50 en '60

De Ferrari 12Cilindri wordt meteen voorgesteld als coupé en als cabrio, en haalt zijn designinspiratie bij de GT's van de jaren '50 en '60 uit Maranello. Een soort 365 GTB/4 Daytona, maar dan uit de 21ste eeuw. Die link is meteen te zien aan de zwarte band die zijn koplampen verbindt. Achteraan zijn er net als in de jaren '50 en '60 geen spoilers, maar toch twee actieve vinnen die in de achterruit zijn ingewerkt om de Italiaanse super-GT meer aan de grond te doen plakken.

Prijs van de Ferrari 12Cilindri

Aan boord zit je echter duidelijk in de 21ste eeuw met maar liefst 3 schermen! Het volledig digitale instrumentenpaneel is 15,6 inch groot, het centrale aanraakscherm meet 10,25 inch en het scherm voor de passagier is op zijn beurt 8,8 inch groot. Net als de Purosangue en de andere nieuwste modellen van het merk met het steigerende paard, is de 12Cilindri compatibel met Apple CarPlay en Android Auto. De eerste exemplaren van de Ferrari 12Cilindri zouden tegen het vierde kwartaal van 2024 op de weg moeten verschijnen. De prijs van de coupé begint bij 395.000 euro in Italië, terwijl de Ferrari 12Cilindri Spider ongeveer 10% duurder is.