ou


Pas encore de compte

La quotidienne

Les dernières infos de l'actualité automobile

L’hebdomadaire

Une sélection du meilleur de l'actualité automobile


Ce compte existe déjà

{"fr":"","nl":""}
{"fr":"Ford Tourneo vert garé devant des palmiers, design moderne et compact.","nl":"Groene Ford Tourneo geparkeerd voor palmbomen, modern en compact ontwerp."}
1/11

Ford Tourneo Courier vs Dacia Jogger: welke betaalbare gezinswagen kies je best?

Hoewel auto’s steeds duurder worden, blijven er gelukkig ook nog financieel toegankelijke modellen op de markt die tegemoetkomen aan de noden van gezinnen. De Ford Tourneo Courier en de Dacia Jogger bijvoorbeeld.

Écrit par Nicolas Joannes

2 Janvier 2025

Publicité

Auto’s worden tegenwoordig al maar duurder, en dat geldt zeker voor gezinswagens die voldoende plaats bieden voor volwassenen, kinderen en hun bagage. Toch kan je nog modellen vinden aan meer redelijke prijzen, die toch geschikt zijn voor dat soort gebruik. Dat is onder andere het geval bij de nieuwe bestelbreak van Ford, de Tourneo Courier, die het moet opnemen tegen de absolute kampioen van de prijs/binnenruimte-verhouding, de Dacia Jogger.

5 of 7 plaatsen

Als vervanger van zowel de Logan break als de Dokker en de Lodgy, meet de in 2022 gelanceerde Dacia Jogger zich een crossover-look aan, met een koetswerk dat het midden houdt tussen een break en een monovolume. Met zijn lengte van 4,55 meter en een wielbasis van 2,90 meter biedt hij veel binnenruimte en plaats voor 5 of 7 inzittenden. De Ford Tourneo Courier is dan weer een compacte bestelbreak of ‘ludospace’ die in de Ford-catalogus een plekje krijgt net onder de Tourneo Connect. De Courier is met zijn lengte van 4,34 meter een twintigtal centimeter korter dan de Jogger en biedt plaats aan maximaal 5 inzittenden. Bovendien zal de middelste passagier op de achterbank zich meer op zijn gemak voelen in de Dacia dan in de Ford. De Tourneo Courier biedt daarentegen wel twee zijdelingse schuifdeuren, waardoor je makkelijk jonge kinderen vastgespt in hun kinderzitje en groteren makkelijk kunnen uitstappen, zelfs op smalle parkeerplekken.

Groene Ford Tourneo geparkeerd voor palmbomen, modern en compact ontwerp. Oranje Dacia Jogger geparkeerd bij zee tijdens zonsondergang.
Publicité

Verhuiswagens

Wat het koffervolume betreft, profiteert de Dacia Jogger van zijn langere koetswerk om een uitstekend volume van 774 liter te bieden in vijfzits-configuratie, terwijl de Ford 570 liter kan vervoeren onder de hoedenplank. Anderzijds kan de Courier dankzij zijn bedrijfsvoertuig-DNA wel tot 1.188 liter vervoeren wanneer je de lading tot tegen het dak stapelt. Perfect om alle bagage en uitrusting voor het hele gezin mee te zeulen! In beide gevallen laat de rugleuning van de achterbank zich neerklappen, waarbij het laadvolume in de Dacia oploopt tot 1.800 liter en een laadlengte tot 2 meter. Hoewel de Courier niet weet te scoren met zijn laadlengte (1,43 meter), haalt hij de schade wel in met zijn hogere laadvolume: 2.162 liter. Indrukwekkend voor een model met zo’n compacte afmetingen!

Ruime binnenkant van Land Rover Defender met neergeklapte zetels. Ruime kofferbak van een oranje SUV, achterstoelen neergeklapt voor meer opbergruimte.
Publicité

Basic binnenin

Bij beide modellen bieden binnenin het hoogstnoodzakelijke, zonder tierlantijntjes die de prijs zou kunnen doen oplopen. Zowel bij Ford als bij Dacia is de afwerking basic, maar wel goed genoeg. In het ‘Essential’ basisuitrustingsniveau van de Jogger kan je je smartphone gebruiken in een houder op het dashboard. Vanaf het tweede uitrustingsniveau krijg je een 8 duim groot centraal scherm, exact even groot als het scherm dat in de Tourneo Courier standaard is. In beide gevallen is Apple CarPlay en Android zonder kabel voorzien, en een functionaliteit die volstaat voor de belangrijkste noden.

Interieur van de Ford Tourneo Courier, moderne digitale cockpit met geïntegreerd touchscreen. Moderne interieur van de Dacia Duster met digitaal dashboard en stijlvol stuurwiel.
Publicité

Één of drie motoren

Behalve dan een 100% elektrische uitvoering is de Ford Tourneo Courier verkrijgbaar in slechts één motorvariant: de 1.0 liter EcoBoost driecilinder met 125 pk en zonder hybridekuur, terwijl Dacia meer keuze biedt. Zo is de Jogger verkrijgbaar met de 100 pk sterke instapmotor op LPG, een 110 pk sterke TCe benzine of een 140 pk sterke hybride. Alleen die laatste krijgt een automatische versnellingsbak. De Tourneo Courier biedt een opmerkelijk rijplezier dankzij over het algemeen goed afgestelde bedieningselementen, een precieze voortrein en een koetswerk dat goed onder controle gehouden wordt. Ook de Jogger stelt niet teleur, met een rijgedrag dat perfect afgestemd is op zijn roeping als gezinswagen.

Groene Ford Tourneo Custom op landelijke weg, dynamische achteraanzicht. Rode Dacia Jogger rijdt op een met bomen omzoomde weg.
Publicité

Dacia als prijsbreker

Nu de Fiesta en de Focus verdwenen zijn uit de Ford-catalogus, is de nieuwe Tourneo Courier het meest betaalbare model in het gamma van de autobouwer met het blauwe ovaal. De kleine bestelbreak is verkrijgbaar vanaf € 24.805 in zijn ‘Trend’-uitvoering met een vermogen van 125 pk en een handgeschakelde versnellingsbak. Voor die prijs krijg je al een meer dan correcte uitrusting: manuele airco, SYNC 4-systeem met aanraakscherm, individueel neerklapbare zetels achteraan, achteruitrijsensoren en een volledige veiligheidsuitrusting.

Groene Ford Tourneo onderweg op een schilderachtige weg.
Publicité

De Dacia toont zich nog toegankelijker met een prijskaartje vanaf € 19.490 in de ‘Essential’-uitvoering, zij het met een minder krachtige benzinemotor met een vermogen van 110 pk. Maar voor amper € 1.500 extra biedt het middelste uitrustingsniveau ‘Comfort’ een aantal extra’s, zoals een manuele airco, een 8 duim groot aanraakscherm, een in twee delen neerklapbare achterbank en achteruitrijsensoren, net als in de Ford. Zelfs in zijn 7-zits versie en ‘Extreme’ uitrustingsniveau blijft het prijskaartje van de Dacia Jogger onder de € 23.000. Hoewel hij bijna € 3.500 duurder is dan bij zijn lancering amper twee jaar geleden, blijft de Jogger dus betaalbaarder dan de Ford Tourneo Courier.

Rode Dacia Jogger op bochtige weg omringd door rotsachtige kliffen.
Publicité

Balans

Hoewel de Ford Tourneo Courier weet te verleiden met zijn compactere formaat, zijn schuifdeuren en zijn voor zo’n compact model indrukwekkende laadvolume, kan je niet kiezen uit verschillende aandrijvingen en is hij zo’n € 3.000 duurder. De Dacia Jogger blinkt uit omwille van zijn polyvalentie, met verschillende aandrijflijnen, keuze uit 5 of 7 zitplaatsen en een veel lagere instapprijs. En dat maakt hem tot een onklopbare keuze voor wie met een beperkt budget een auto wil kopen. Beide modellen bieden een betaalbare en functionele oplossing in een markt waar de prijzen stijgen.

Nicolas
							Joannes

Nicolas Joannes

Publicité

Acheter une Ford Tourneo ou une voiture similaire

Ford

Tourneo Custom

56 990 €

2025

1 733 km

Diesel

170 ch

Automatique

180 g/km

date

My Way Direct

Vilvoorde

date

Car-Pass

My Way

Ford

Tourneo

9 799 €

2018

100 932 km

Essence

101 ch

Manuelle

156 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

Ford

Tourneo Custom

35 199 €

2021

90 954 km

Diesel

185 ch

Automatique

222 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

Ford

Tourneo Custom

22 399 €

2018

102 040 km

Diesel

105 ch

Manuelle

162 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

Ford

Tourneo Courier

25 950 €

2024

14 km

Essence

125 ch

Manuelle

Occasion

date

Rene Berghen Boutersem

Boutersem

date

Car-Pass

Ford

Tourneo Connect

16 900 €

2021

96 867 km

Diesel

100 ch

Manuelle

Occasion

date

Morren Motor Diest

Diest

date

Car-Pass

Ford

Tourneo Connect

29 900 €

2024

15 900 km

Essence

115 ch

Automatique

157 g/km

date

Garage Neyt

Lokeren

date

Car-Pass

Ford

Tourneo

22 900 €

2024

9 977 km

Essence

125 ch

Automatique

163 g/km

date

FordStore Driesen

Genk

date

Car-Pass


Acheter une Dacia Jogger ou une voiture similaire

Dacia

Jogger

22 999 €

2023

31 281 km

Hybride

141 ch

Automatique

108 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

Dacia

Jogger

20 990 €

2023

16 043 km

Essence

109 ch

Manuelle

0 g/km

date

Automobile Visétoise SPRL

HERSTAL

date

Car-Pass

Dacia

Jogger

20 499 €

2023

21 417 km

Essence

111 ch

Manuelle

Occasion

date

Kenis Turnhout

Turnhout

date

Car-Pass

Dacia

Jogger

24 995 €

2024

4 km

Hybride

140 ch

Automatique

105 g/km

date

V&D Motors

Aarsele

date

-

Dacia

Jogger

16 999 €

2023

45 329 km

Essence

111 ch

Manuelle

128 g/km

date

Kenis Turnhout

Turnhout

date

Car-Pass

Dacia

Jogger

14 900 €

Nouveau Nouveau

2023

59 169 km

Hybride

101 ch

Manuelle

134 g/km

date

Garage Coppenolle

Poperinge

date

Car-Pass

Dacia

Jogger

16 499 €

2023

30 621 km

Essence

110 ch

Manuelle

128 g/km

date

Kenis Turnhout

Turnhout

date

Car-Pass

Dacia

Jogger

19 950 €

2024

4 152 km

Essence

110 ch

Manuelle

127 g/km

date

Dieleman NV

Waasmunster

date

Car-Pass