Arnaud Henckaerts

8 MRT 2023

Test: Dacia Jogger Hybrid 140, niet goedkoop… of toch?

Met de Jogger heeft Dacia een model in huis dat perfect beantwoordt aan de filosofie van het merk: veel auto (met tot 7 plaatsen) voor weinig geld. Kan een hybride aandrijflijn daar iets aan toevoegen, rekening houdend met de stevige meerprijs?

Advertentie
Advertentie

Zowat een jaar geleden konden we de Jogger voor het eerst testen. De conclusie was toen dat je bij deze vervanger van de Lodgy nog steeds veel waar krijgt voor je geld, met daarbovenop een mooier design en meer technologie. Ook het grote publiek lijkt de Jogger, die ondertussen de nieuwe huisstijl van het merk aangemeten kreeg, te smaken. Het Roemeense merk van de Renault-groep noteerde wereldwijd al zo’n 100.000 bestellingen. 

Prijselasticiteit

En dat zijn volgens Dacia zelf heus niet alleen mensen die op zoek zijn naar de allergoedkoopste auto, maar wel naar waar voor hun geld. Dat moeten ook de nieuwe ‘Extreme’ lifestyleversies bewijzen, die meer uitrusting en uitstraling bieden zonder daarbij veel duurder te worden. Maar hoeveel rek zit er op de meerprijs die mensen willen betalen voor een beter uitgeruste Dacia?


Dat is de vraag die je je ook kan stellen bij deze Jogger Hybrid. Die is met zijn vanafprijs van € 24.790 immers 7.300 euro duurder dan de goedkoopste Jogger, aangezien hij niet verkrijgbaar is in het ‘Essential’ uitrustingsniveau. Binnen het ‘Expression’ uitrustingsniveau betaal je € 5.400 meer dan de gelijkwaardig uitgeruste ECO-G met LPG-installatie. Stevig. Anderzijds: bij welk ander merk vind je voor dat geld een ‘full hybrid’? Laat staan een model uit het C-segment en bovendien ook nog eens auto die je kan bestellen met 7 zitplaatsen (voor 900 euro extra)...

Techniek uit de Renault Clio E-Tech

Op technisch vlak gaat Dacia voor de allereerste hybride in zijn gamma zoals gewoonlijk niet de experimentele toer op. Ook nu ging het een kijkje nemen in de magazijnen van Renault en vond er de hybride aandrijving die het Franse merk onder andere ook gebruikt in zijn hybride Clio E-Tech. Een aandrijving met een 94 pk sterke atmosferische viercilinder benzine, een 48 pk sterke elektromotor en een 20 pk sterke geïntegreerde startermotor die met elkaar verbonden zijn via klauwkoppelingen en waarvan het elektrische gedeelte gevoed wordt door een lithiumbatterij met een capaciteit van 1,2 kWh. De energiestromen van het systeem zijn te volgen op de 7 duim grote digitale instrumentencluster. 

Met een systeemvermogen van 142 pk en 205 Nm is dit de krachtigste Jogger in het gamma, al moet je je niet verwachten aan knalprestaties, met een 0 naar 100-sprint in net geen 10 seconden en een top van 167 km/u. Dat maakt van dit model ook de Jogger met de traagste (irrelevante) topsnelheid, maar ook de enige met een automaat. Hoe dat in de praktijk rijdt? Vlot, zonder meer. De acceleratie en de hernemingen laten niets te wensen over, zonder dat ze van de Jogger een sprintbom maken, en voelen natuurlijk aan. Hetzelfde kan niet gezegd worden van de versnellingsbaksturing. Die zorgt er regelmatig voor dat de benzinemotor hoog in de toeren gaat wanneer het iets sneller moet gaan, en daar ook te lang blijft ‘hangen’. Af en toe zijn er ook schakelmanoeuvres die niet echt logisch lijken. Stel je je daar geen vragen bij, dan heb je er buiten af en toe een hapering bij het schakelen ook weinig last van, want de aandrijflijn van de Jogger Hybrid doet gewoon wat hij moet doen om het verbruik te beperken.

Vaak elektrisch

Qua verbruik gaapt er een groot verschil tussen wat de Jogger Hybrid op de boordcomputer toont in de stad en op de snelweg. Gemiddeld kwamen we na een gevarieerd parcours rond Lissabon - met snelweg, vlakke nationale wegen, bergachtige wegen en stadsverplaatsingen - uit op een gemiddelde van 5,4 l/100 km. Een mooi resultaat, ook in vergelijking met het WLTP-gehomologeerde cijfer van 4,8 l/100 km en een CO2-uitstoot van 108 g/km. Een rijbereik van zo’n 900 km is met een volle tank met 50 liter benzine is met een afwisselend parcours dan ook makkelijk te halen. Daarbij viel het op dat de Jogger Hybrid in de stad en op andere tragere wegen vaak volledig elektrisch rijdt (tot 80% van de tijd in de stad, volgens Dacia) en energie recupereert bij het vertragen (zeker wanneer je de ‘B-modus’ van de versnellingsbak kiest), wat uiteraard goed is voor het verbruik.

Op de snelweg stijgt het gemiddelde verbruik echter snel richting 7 liter. Aan een constante, hogere snelheid kan de hybride aandrijflijn immers minder zijn nut tonen, en bovendien weegt deze hybride uitvoering zowat 150 kg meer dan zijn benzinebroertjes, waarvan de hoogspanningsbatterij alleen al 40 kg voor zijn rekening neemt.

Geen praktische nadelen

Die batterij is trouwens ingebouwd op de plek waar normaal gezien het reservewiel zou zitten, of bij de LPG-aangedreven Dacia de gastank, waardoor de kofferruimte van 708 liter in vijfzits configuratie (160-595 liter voor de zevenzitter) onveranderd blijft.

We hebben de ‘gewone’ Jogger en deze hybride versie niet naast elkaar geprobeerd, maar op het eerste gezicht heeft dat extra gewicht geen grote invloed op het rijgedrag van de Jogger. De wegligging is neutraal en de ophanging lijkt geen moeite te hebben met de extra kilo’s. Dacia maakte de ophanging zo’n 10% stijver om af te rekenen met het meergewicht, maar dat maakt de Jogger Hybrid niet oncomfortabel. De werkingsstilte wanneer je op het gemak rijdt, zorgt er echter wel voor dat een rammelgeluiden van de harde plastics die in het interieur gebruikt worden, duidelijker hoorbaar worden.

Ons verdict

Net geen 25.000 euro voor een Dacia Jogger… naast de andere versies op de prijslijst lijkt dat veel geld, maar vergelijk het met wat de concurrentie biedt en de eerste hybride van Dacia blijft een prijsknaller. Puur op verbruik ga je die meerprijs misschien niet terugverdienen (voor echt goedkoop rijden moet je gaan voor de LPG-versie), maar wil je de gekende kwaliteiten van de Jogger combineren met het comfort van een automaat en de stilte van elektrisch rijden in de stad en tragere buitenwegen, dan is ook deze Jogger onklopbaar in zijn segment. Als je vrede kan nemen met een meer ‘basic’ afwerking natuurlijk.

Advertentie
Advertentie
Advertentie