of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Heeft u al een account?

Test: Honda Prelude (2026), een kwestie van gevoel

{"fr":"Honda Civic bleue sur une route sinueuse bordée d'arbres verdoyants.","nl":"Blauwe Honda Civic op een kronkelige weg omgeven door groene bomen."}
{"fr":"Voiture MG4 bleue roulant vite sur une route bordée d'arbres.","nl":"Blauwe MG4 rijdt snel op een met bomen omzoomde weg."}
1/19

Test Honda Prelude 2026: specificaties, prijzen en advies

Test: Honda Prelude (2026), een kwestie van gevoel

De Honda Prelude maakt zijn grote comeback met een coupékoetswerk en een hybride motor van 184 pk die de voorwielen aandrijft. Is dat genoeg om te overtuigen?

Geschreven door Sébastien Vanhouche

27 Oktober 2025

Design

-

Gebruiksgemak

-

Rijervaring

-

Budget

-

Advertentie

Na bijna een kwarteeuw afwezigheid maakt de Prelude binnenkort zijn terugkeer naar de Honda-showrooms voor een 6e generatie! Hij is natuurlijk (veel) moderner dan zijn voorganger die in 2001 van het toneel verdween, maar de Japanse coupé heeft nog niet gezwicht voor de lokroep van elektrische aandrijving of van de populaire SUV-vorm. Het is nog steeds een coupé met een dynamische GT-inborst, met een verbrandingsmotor (al is het wel een hybride) die de voorwielen aandrijft. Een winnende formule in het huidige autolandschap?

Design - Honda Prelude

Nu al tijdloos design?

Met zijn lengte van 4,532 m, breedte van 1,88 m en hoogte van amper 1,349 m is de 6e generatie Honda Prelude praktisch even groot als zijn voorganger. Hij is zelfs iets korter geworden! Het design is wel grondig veranderd, maar zonder excessen, opzichtigheid of misplaatste elementen. Zijn eenvoudige en vloeiende lijnen gaan zelfs in tegen de huidige trends in de autowereld. En dan hebben we het zelfs nog niet over zijn coupékoetswerk! Ondanks zijn sobere, zuivere en minimalistische stijl blijft deze Japanner daarmee niet onopgemerkt in het verkeer. Is dit de ware definitie van verfijning?

Vertrouwd, maar toch iets anders interieur

In het interieur van deze nieuwe Prelude is er minder veranderd. Daar vinden we namelijk een (zeer) gelijkaardig dashboard terug van in de Civic, ZR-V, CR-V, HR-V - kortom, vrijwel elke nieuwe Honda met een verbrandingsmotor. De Japanse coupé heeft wel enkele unieke kenmerken, zoals specifieke ventilatiemonden, een aangepaste middenconsole en vooral exclusieve zetels. De assemblage is, net als bij de andere modellen van het merk, onberispelijk, maar we vinden toch een groot aantal (harde) plastics terug in het interieur. De Prelude krijgt wel enkele specifieke materialen op een deel van het dashboard, maar ook op het stuur, waar de flippers van metaal zijn gemaakt. Een leuk detail.

Blauwe Honda Civic coupé geparkeerd voor een schilderachtige zonsondergang op de achtergrond. Blauwe sportwagen op parkeerplaats met zonsondergang en verre bergen. Achterkant van blauwe Honda Prelude met opvallend logo en zichtbare nummerplaat.
Advertentie

Gebruiksgemak - Honda Prelude

Bijzonder gemakkelijk in gebruik

Qua digitale ervaring heeft Honda ook niet speciaal geïnnoveerd aan boord van de nieuwe Prelude. Die krijgt namelijk hetzelfde digitale instrumentarium van 10,2 inch en hetzelfde centrale aanraakscherm van 9 inch van in de rest van het gamma. Dat betekent ook dat het infotainment niet het modernste is in zijn soort… Maar door zijn eenvoud is het systeem wel gemakkelijk in gebruik, ergonomisch ingedeeld en reageert het snel. Honda is zich er namelijk van bewust dat het merendeel van de klanten liever Android Auto of Apple CarPlay gebruiken als infotainment, wat ook draadloos kan. En het Japanse merk heeft hierin waarschijnlijk gelijk. De Prelude behoudt ook zijn aparte fysieke bedieningselementen om de klimaatcontrole in te stellen, wat de bediening enkel maar gemakkelijker maakt.

2+2-coupé

Net als al zijn voorgangers heeft de 6e generatie Honda Prelude zijn coupévorm behouden. Het is eerder een 2+2 dan een volwaardige vierzitter. Zijn wielbasis van 2,604 m is namelijk meer dan 10 cm korter dan die van de Civic! Tel daarbij het lage dak op, en je krijgt twee achterzitjes die eerder geschikt zijn voor kinderen of jongeren van minder dan 1,5 m lang. Bovendien is het niet al te gemakkelijk om de achterzitjes te bereiken. Maar in geval van nood zullen ze zeker van pas komen. Een ruimte die wel gemakkelijk toegankelijk is dankzij de grote achterklep, is de koffer van de Honda Prelude. Die meet 264 tot 760 liter met de achterbank neergeklapt. Het Japanse merk geeft mee dat de koffer speciaal ontworpen is om plaats te bieden aan vier banden, en dan het liefst slicks of semislicks, om een trackday mee te kunnen pikken met de Prelude. Al is dat misschien niet zijn favoriete speelterrein.

Moderne interieur van de Honda HR-V met digitaal display en geavanceerde middenconsole. Achterstoelen van een moderne sportwagen met zichtbare veiligheidsgordels. Achterbak van de blauwe Honda Prelude met ruime laadruimte.
Advertentie

Rijervaring - Honda Prelude

Bijzondere hybride…

Onder de motorkap van de Prelude zit niet zomaar een batterij of elektromotor - of toch niet alleen. Honda heeft zijn nieuwe coupé namelijk uitgerust met zijn hybride e:HEV-technologie. Zoals in de rest van het gamma, bestaat die aandrijflijn uit een elektromotor van 135 kW (184 pk) en 315 Nm die wordt gevoed door een kleine batterij en door een 2 liter-viercilinder die volgens de Atkinson-cyclus draait. De benzinemotor is de voornaamste energiebron van de Prelude en dient vooral als generator, maar ook als geluidsbron! Daar komen we straks nog op terug. Het geheel drijft de voorwielen aan van de Honda Prelude, waarmee de 1.480 kilo zware coupé in 8,2 seconden naar 100 km/u snelt. De topsnelheid bedraagt 188 km/u. En dankzij de hybride technologie blijft het officiële verbruik beperkt tot 5,2 l/100 km, met een CO2-uitstoot van 117 g/km volgens de WLTP-normen.

Op papier lijkt het vermogen van de nieuwe Prelude wat bescheiden en gaat het naar de verkeerde wielen. Vooral voor een coupé, een koetswerkvorm die we vooral associëren met sportiviteit, in een tijd waarin alles draait om de pk-wedloop. Maar met de Prelude draait het niet om cijfers of om uiterlijk vertoon, maar om de beleving!

… dankzij zijn sublieme virtuele transmissie S+ Shift!

Met als doel een maximum aan rijplezier te bieden, heeft Honda de nieuwe Prelude uitgerust met de S+ Shift-technologie. Dankzij een slimme mix van gesimuleerde vermogens- en koppelcurves van zowel de benzine- als de elektromotor, is Honda erin geslaagd om de aanwezigheid van een robotbak met dubbele koppeling en 8 versnellingen na te bootsen. En in de praktijk is het zelfs nog beter dan een simulatie, want deze virtuele automaat is werkelijk perfect! Hij reageert zonder enige vertraging en geeft net genoeg schokjes bij het schakelen om realistisch aan te voelen. De versnellingen zijn trouwens ook perfect op elkaar afgesteld. Honda laat het toerental van de benzinemotor zelfs stijgen en dalen om de klank perfect overeen te laten komen met de snelheid, ook al is er in werkelijkheid bijna nooit een rechtstreekse verbinding met de wielen! Het geheel is simpelweg verbluffend. En de kers op de taart is dat deze technologie gewoon in- of uitgeschakeld kan worden met een druk op de knop in de Prelude.

Een vleugje Civic Type R…

Nog steeds met het doel van maximale rijsensaties voor ogen, heeft Honda zich ook gericht op het onderstel van zijn nieuwe coupé. Naast een lage en bijna perfecte zitpositie en een geweldig stuur dat zowel precies als communicatief is, heeft het Japanse merk een deel van de ophanging van de Civic Type R in de Prelude gestoken. Dat levert een voortrein op die je bijzonder precies naar de apex kan mikken. Het algemene rijgedrag is ook zuiver en stabiel. Om de bochten nog beter aaneen te kunnen rijgen, heeft Honda het werkingsgebied van zijn AHA-systeem ook uitgebreid in de Prelude. Dat systeem remt het binnenste voorwiel lichtjes af in de bochten om de grip te verbeteren en om de afwezigheid van een sperdifferentieel te compenseren. Het is een gelijkaardig systeem als in de nieuwste Audi S3. Toch blijft het mogelijk om de voorwielen te overbelasten en de achterkant van de Japanse coupé licht te laten uitbreken, als je er echt bruut mee omgaat.

… maar nooit te extreem

Hoewel Honda zijn nieuwe coupé veel rijplezier wil meegeven, was het nooit de bedoeling om hem zo extreem te maken als de Civic Type R. De Prelude is trouwens nooit een compromisloze sportwagen geweest. Het resultaat? Hoewel hij vrij stevig afgeveerd is, zelfs in Comfort-modus, is hij merkbaar comfortabeler dan zijn hardcore broer. Het geluid van de viercilinder is aangenaam tijdens sportief rijden, maar nooit storend aanwezig. Het interieur is overigens behoorlijk goed geïsoleerd. Om het gebruiksgemak nog te verhogen, kreeg de coupé van Honda ook een rijervaring die bijna aan ‘éénpedaalrijden’ doet denken. Buiten de S+-modus kan je met de schakelpaddles op het stuur de intensiteit van de regeneratieve remkracht instellen op 7 niveaus! In de laatste stand hoef je amper nog het rempedaal aan te raken, enkel om echt tot stilstand te komen. Handig.

De Honda Prelude blinkt dus uit in rijgevoel én veelzijdigheid. Net als zijn voorgangers is het eerder een GT dan een echte sportwagen. Zijn prestaties zijn dan ook niet spectaculair, maar traag is hij zeker niet. Wel is het een GT met een uitgesproken karakter en veel dynamiek! Had hij meer vermogen of achterwielaandrijving verdiend? Nee. Honda lijkt het perfecte evenwicht gevonden te hebben, op bijna elk vlak. Al is het jammer dat de voorstoelen net een beetje zijdelingse steun missen.

Blauwe Alpine A110 op kronkelige weg omgeven door bomen, dynamische achteraanzicht. Nieuwe blauwe Honda Civic rijdt op kronkelige weg met struiken en bomen langs de kant. Achteraanzicht van een blauwe Porsche Taycan op een zonnige weg omgeven door bomen.
Advertentie

Budget - Honda Prelude

Wat zal de Honda Prelude kosten wanneer hij in 2026 in België arriveert?

De zesde generatie van de Japanse coupé komt in het voorjaar van 2026 naar de Belgische showrooms, exact 25 jaar nadat zijn voorganger verdween. Gelukkig is de prijs nu al bekend! Wanneer de bestellingen opengaan, zal de Honda Prelude in België 49.990 euro kosten… alles inbegrepen! Er zijn geen opties te kiezen, behalve de kleur. 50.000 euro is zeker niet goedkoop, maar sportieve coupés worden helaas steeds zeldzamer. Buiten de radicalere modellen, biedt BMW nog steeds zijn 2 Reeks en 4 Reeks met twee deuren aan, Ford heeft zijn Mustang, Mercedes de CLE, Toyota de Supra en Alpine de A110, al zijn die laatste twee stilaan aan het einde van hun carrière. Behalve de kleinste BMW, zijn ze allemaal duurder dan de Honda Prelude, en geen enkele biedt een hybride motorisatie. De Japanse coupé is dus een vrij unieke aanbieding op de huidige markt.

Verdict - Honda Prelude

Met de Prelude heeft Honda vol ingezet op rijgevoel, en dat met zo weinig mogelijk compromissen. En het resultaat mag er zijn! De zesde generatie van deze Japanner is een verfrissende verschijning in het huidige autolandschap, het soort auto dat men jammer genoeg bijna niet meer bouwt. Door zijn 2+2 coupévorm, een motorisatie die fiscaal niet voordelig is en een prijskaartje dat niet iedereen zal aanspreken, zullen we de Prelude helaas waarschijnlijk niet vaak tegenkomen op Belgische wegen. Maar we zijn ervan overtuigd dat geen enkele eigenaar spijt zal hebben van zijn aankoop, integendeel! En dat is wel vaker het geval bij een Honda…

Sébastien
							Vanhouche

Sébastien Vanhouche

Advertentie