Test: Ford Mustang GT, de vlam in leven houden?

De Mustang is 60, maar is nog niet klaar om op pensioen te gaan! De zevende generatie is fitter dan ooit en blijft trouw aan zijn V8, maar krijgt moderne technologie mee.

"De Mustang is na 60 jaar veelzijdiger dan ooit: enerzijds een karaktervolle sportwagen die getemd moet worden, anderzijds een geconnecteerde GT. En voor die prijs is de V8 een koopje!"

Advertentie
Advertentie

Voor de 60e verjaardag van zijn iconische sportwagen lanceert Ford de zevende generatie Mustang in Europa. Een sportieveling die al sinds 1964 ononderbroken in productie is! En hoewel de autowereld grondig is veranderd in die tijd, blijft de 7e generatie trouw aan het DNA van de meest beroemde ‘pony car’ met onder meer een dikke V8 onder de motorkap! In tegenstelling tot de Mustang Mach-E, de Ford Explorer en de andere elektrische Fords die ons staan te wachten, is de missie van de Mustang niet om de CO2-uitstoot van de constructeur te verlagen in ons stukje van de wereld. Het doel is eerder om de Amerikaanse persoonlijkheid en de ‘fun’-kant van Ford te benadrukken in Europa, net als bijvoorbeeld de Bronco.

Design
Iconisch design

Hoewel de Mustang af en toe wat controversiëler werd uitgedost in de jaren ‘80 en ‘90, is het model geleidelijk aan teruggekeerd naar de lijnen van het origineel uit de jaren ‘60. Deze zevende generatie surft verder op dezelfde golf als zijn voorgangers. Je kan hem zelfs beschouwen als een evolutie van de Mustang Mk. VI, waarmee hij ook zijn technische basis deelt. Hij onderscheidt zich met nog gespierdere lijnen en een lichtsignatuur die doet denken aan de drie klauwvormige achterlichten van de originele Mustang, in dit geval ook aan de voorkant.

Grote familie

In tegenstelling tot zijn voorganger, die probeerde te downsizen door ook een EcoBoost-viercilinder onder de motorkap te plaatsen bij ons, komt deze Mustang 2024 enkel naar Europa vanaf de GT-versie. Met dus steeds een 5.0 V8 onder de kap. Ford biedt de Mustang GT aan als coupe (Fastback) of als cabrio (Convertible). Net als zijn voorganger krijgt die laatste een stoffen kap die nog manueel moet worden ver- of ontgrendeld. De plooibeweging gebeurt gelukkig wel elektrisch. Bij zijn lancering in Europa wordt de Mustang 2024 ook aangeboden als sportievere Dark Horse (waarvan onze test binnenkort volgt). Maar er zijn nog andere versies van de Mustang die naar Europa komen, zoals de California Special of de Nite Pony Package. Zonder de explosieve Mustang GTD te vergeten (voor GT Daytona), die nu al de snelste Mustang ooit wordt genoemd!

Beleving

Terwijl het exterieurdesign als een evolutie kan worden beschouwd, maakt de Mustang wel een revolutie mee wat de digitalisering van zijn interieur betreft. De algemene ‘massieve’ stijl is er nog steeds, maar het dashboard wordt nu gedomineerd door een groot digitaal cluster met twee schermen. Het display voor de ogen van de bestuurder is 12,4 inch groot en wordt gekenmerkt door een uitstekende resolutie en een hoge mate van personaliseerbaarheid. In dit geval lijkt de aanwezigheid van een digitale cockpit dus echt een meerwaarde te hebben. Er zijn fraai vormgegeven animaties wanneer je van rijmodus wisselt, gedetailleerde informatie en verschillende configuraties voor de combinatie snelheidsmeter/toerenteller. Met als kers op de taart voor de nostalgici de optie om te kiezen voor graphics die doen denken aan de vorige generaties. Bovendien heeft Ford de Mustang uitgerust met een over-the-air-updatefunctie, wat de deur openzet voor nieuwe verrassingen tijdens zijn levensloop…

Cockpiteffect

Het tweede scherm meet 13,2 inch en is lichtjes naar de bestuurder gericht. Dat geeft het cockpitgevoel van achter het stuur, maar maakt het vooral mogelijk om de informatie af te lezen zonder je ogen al te veel van de weg te halen. Het aanraakscherm draait op het nieuwste Sync 4-infotainmentsysteem van Ford en biedt alle moderne connectiviteitsfuncties, met onder meer draadloze Apple CarPlay en Android Auto, wat een vleugje moderniteit brengt naar de Mustang.

Liefhebbers van trackdays worden ook op hun wenken bediend dankzij USB-poorten in de dakhemel, waarmee je bijvoorbeeld dashcams en datarecorders van stroom kan voorzien zonder allerlei losse kabels doorheen het interieur te moeten trekken.

Handrem met driftfunctie

Nog een opvallend detail in het interieur van de 7e generatie Mustang: de aanwezigheid van een elektronische handrem, speciaal gemaakt om te driften. Die lijkt op een traditionele handrem, maar kan met de Drift-modus ingeschakeld enkel de voorwielen blokkeren. Liefhebbers van burnouts kunnen daarmee naar hartelust de achterbanden van hun Mustang oproken. Zoals we al zeiden: de Mustang moet de leuke en Amerikaanse kant van Ford terugbrengen naar Europa…

2+2-zitter

Praktisch gezien is de Mustang eerder een sportieve 2+2 dan een volwaardige vierzitter, ondanks zijn vrij grote formaat (4,81 m lang). Hoewel er voldoende beenruimte is op de achterbank, zullen de passagiers er al snel met hun hoofd tegen de achterruit van de coupé of de softtop van de cabrio zitten. De koffer is echter voldoende groot voor uitstapjes, ook al lijkt het volume van 381 liter voor de coupé en 310 liter voor de cabrio eerder bescheiden op papier.

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Rijervaring

De atmosferische 5 liter-V8 van de Mustang GT ontwikkelt 446 pk bij 7.250 toeren en 540 Nm bij 5.100 toeren. Speciaal voor de puristen kan je hem ook bedienen via een manuele zesversnellingsbak van Getrag. Tegenwoordig een zeldzaam kenmerk op dit vermogensniveau! Deze versnellingsbak is standaard voorzien van een revmatchingfunctie, die automatisch een dot tussengas geeft bij het terugschakelen, voor wie niet ervaren is met de heel-and-toe-beweging.

Volbloed

Optioneel kan je ook kiezen voor een 10-trapsautomaat. Die laatste is een optimale weerspiegeling van het dubbele gezicht van deze Mustang. Je kan er namelijk zeer ontspannen mee rijden als je voor een rustig tempo kiest. Maar hij kan ook snel reageren als je hem in Sport zet, of zelfs wat brutaal in Track, terwijl je zelf de controle kan overnemen via de peddels aan het stuur. De eerste versnellingen zijn wat korter dan die van de manuele versnellingsbak, waardoor de Mustang met automaat ook iets sneller accelereert: 0 tot 100 km/u in 4,9 seconden tegenover 5,3 seconden. Maar daarmee heeft hij ook iets sneller de neiging om uit te breken bij acceleraties op een vochtig of vettig wegdek. 

Zelfs met de elektronische hulpjes ingeschakeld blijft de Mustang een volbloed om te temmen. Plezier en opwinding gegarandeerd, dus! Vooral omdat Ford zijn Mustang GT in Europa standaard aanbiedt met het Performance-pakket, met onder meer een sperdifferentieel. En natuurlijk is er anno 2024 ook voldoende elektronica om tussenbeide te komen als de cowboy het wilde paard niet weet te temmen.

MagneRide

Aan een sportief tempo waarderen we ook het werk dat Ford heeft geleverd aan de voortrein, die preciezer is dan vroeger. Ook het uithoudingsvermogen van de Brembo-remmen, standaard inbegrepen in het Performance-pakket, maakt indruk. Nog meer goede punten voor de optionele gestuurde MagneRide-demping, waarmee je kan jongleren tussen een efficiënte demping en een optimale koetswerkcontrole, afhankelijk van de gekozen modus.

Tenslotte is het ook het vermelden waard dat de windturbulentie aan boord redelijk onder controle blijft in de cabrio. Toch als je het windscherm op de achterzetels plaatst en, indien nodig, de zijruiten omhoog laat.

Prijs
Prijs Ford Mustang GT 2024

Ford biedt de Mustang GT als coupé Fastback aan in België vanaf 58.460 euro, terwijl de Convertible vanaf 62.960 euro beschikbaar is. In beide gevallen kost de automatische versnellingsbak 3.000 euro extra. En om maximaal te genieten van het dubbele gezicht van de Mustang (relaxed of sportief), raden we ook de gestuurde MagneRide-dempers aan voor 2.100 euro. Als je je afvraagt of de Mustang daarmee duur is geworden, weet dan dat een BMW M440i Coupé (374 pk) minstens 76.950 euro kost, terwijl de M4 (480 pk) een vanafprijs van 98.050 euro heeft! Een 5 liter-V8 met 450 pk voor dit geld is dus geen oplichterij. Maar vergeet niet dat er nog een gepeperde factuur van de wegenbelasting volgt met zijn 5.038 cc, 328 kW en een CO2-uitstoot van meer dan 270 g/km…

Verdict

De Mustang 2024 heeft niet alleen zijn traditionele wilde kant behouden, die we erg graag hebben met zijn bulderende V8 en zijn woeste karakter. Hij wint ook aan efficiëntie bij sportief rijden dankzij een preciezere voortrein, terwijl hij bij dagelijks gebruik nog aangenamer is geworden met zijn geavanceerde infotainmentsysteem. Je moet enkel leren leven met de hoge belastingen en zijn dorst, die gepaard gaan met de anachronistische kenmerken van zijn niet-geëlektrificeerde en atmosferische 5.0 V8…

Advertentie
Advertentie
Advertentie