Lancia werd op 27 november 1906 in Turijn opgericht door Vincenzo Lancia en zijn zakenpartner Claudio Fogolin. Sindsdien kende het merk heel wat ups en downs… Vandaag bevindt Lancia zich midden in een heropleving, al blijft de constructeur voorlopig discreet aanwezig op onze wegen. Het eerste model van dit “nieuwe Lancia-tijdperk”, de Ypsilon die in 2024 herlanceerd werd, is er zowel als volledig elektrische versie als in een microhybride variant. Nadat we eerder al het reële stroomverbruik van de elektrische versie onder de loep namen, testen we nu het benzineverbruik van de hybride.
Vermogen en prijs Lancia Ypsilon Ibrida 2025
In april dit jaar paste Lancia lichtjes de naam aan van zijn hybride Ypsilon. Hoewel het model nog regelmatig “Ibrida” wordt genoemd om het onderscheid met de “Elettrica” te maken en zijn Italiaanse roots in de verf te zetten, werd de Ypsilon Ibrida 100 (of Hybrid 100) herdoopt tot Ibrida 110 (of Hybrid 110).
Het gaat hier echter enkel om een naamswijziging op papier, ingegeven door de toekomstige Euro 7-norm, die vereist dat het volledige gecombineerde vermogen van een geëlektrificeerde aandrijving vermeld wordt. De Ypsilon Ibrida 100 en Ibrida 110 zijn technisch dus volledig identiek. De driecilinder 1.2 turbobenzinemotor levert 74 kW (100 pk) en krijgt ondersteuning van een kleine 48V-elektromotor van 21 kW (28 pk), geïntegreerd in de zestrapsautomaat met dubbele koppeling. Het systeemvermogen piekt op 81 kW (110 pk). In deze microhybride uitvoering is de Ypsilon een stuk goedkoper dan de zuiver elektrische versie met 115 kW (156 pk): vanaf 23.310 euro tegenover 31.110 euro.

WLTP-verbruik en -autonomie van de Lancia Ypsilon Hybrid
Volgens de officiële gegevens verbruikt deze licht geëlektrificeerde Lancia Ypsilon 4,5 l/100 km. Met zijnn brandstoftank van 44 liter zou de Ypsilon dus theoretisch meer dan 950 km ver geraken op één volle tank. Ter vergelijking: dat is meer dan het dubbele van de elektrische variant, die maximaal 425 km autonomie belooft volgens de WLTP-cyclus.
Wat is het echte verbruik en de autonomie van de Lancia Ypsilon 48 volt?
In de praktijk reden we exact 723 km met een eerste volle tank in onze testwagen (de boordcomputer gaf nog 30 km resterend bereik aan). Je mag dus rekenen op een autonomie van ongeveer 750 km als je niet bang bent om echt tot de laatste druppel te rijden. Als we de verbruikte 42 liter delen door 7,23, komen we uit op een gemeten gemiddeld verbruik van ongeveer 5,8 l/100 km. Dat stemt trouwens goed overeen met wat de boordcomputer aangaf voor deze gemengde rit: 5,7 l/100 km voor 723 km aan een gemiddelde snelheid van 62 km/u.



Lichte elektrificatie, maar doeltreffend
In de praktijk blijkt het lichte microhybride systeem dat Stellantis gebruikt behoorlijk efficiënt. De elektromotor is krachtig genoeg om bij lage snelheid en rustige rijstijl de wagen zelfstandig aan te drijven. En de batterij van 0,9 kWh houdt dat ook relatief lang vol zonder dat de verbrandingsmotor moet bijspringen. Telkens je de motor uitschakelt, geeft het instrumentenpaneel een samenvatting van de voorbije rit, inclusief het aandeel gereden in elektrische modus. Tijdens meerdere korte ritten noteerden we zo meer dan 40% puur elektrisch gebruik, wat leidde tot een verbruik rond de 5 l/100 km.
Op snelwegen werkt het hybride systeem zoals verwacht minder doeltreffend. In dergelijke omstandigheden verloopt slechts een klein deel van de rit elektrisch en stijgt het verbruik iets boven de 6 l/100 km. We deden ook enkele korte ritten aan een vlotter tempo op open wegen. De kleine Lancia, die onderhuids verwant is aan onder andere de Peugeot 208 en Opel Corsa, heeft voldoende rijplezier in huis om dat toe te laten. De acceleratie (0 tot 100 km/u in 9,3 seconden) is vlot dankzij de gecombineerde 110 pk. Maar het verbruik loopt in dat geval wel op tot zo’n 7,5 l/100 km.



Verbruik en actieradius: de eindbalans van de Lancia Ypsilon Ibrida 2025
Aan het einde van onze testweek, waarin we meer dan 1.000 km aflegden en ook heel wat snelwegkilometers maakten, noteerden we een gemiddeld reëel verbruik van 5,8 l/100 km. Door 40 van de 44 beschikbare liters te gebruiken, geeft dat een realistische actieradius tussen twee tankbeurten van ongeveer 690 km.












