Test: Lancia Ypsilon, renaissance in mineur

Lancia is eindelijk terug! Het eerste wapenfeit is deze Ypsilon, een (elektrische) stadswagen met een nieuw snoetje, maar bekende roots. Waar maakt hij het verschil?

"

Stijlvol is de nieuwe Lancia Ypsilon zeker. Maar premium is hij niet, daarvoor is de bouwkwaliteit niet goed genoeg en verschilt hij te weinig van de 208 of Corsa."

Advertentie
Advertentie

Na een tiental jaar afwezigheid keer Lancia terug naar het internationale podium dankzij een kapitaalinjectie en een masterplan van Stellantis, dat elke twee jaar een nieuw model wil lanceren. Het eerste is deze Ypsilon, die op de basis van de Peugeot 208 en Opel Corsa staat, maar dan met een meer ‘premium’ insteek. België is trouwens een van de eerste markten waarop Lancia terugkeert, vanwege onze voorliefde voor Italiaanse producten. Laten we zien of de Ypsilon ons hart sneller doet slaan!

Design

De Lancia Ypsilon is ongetwijfeld de meest onderscheidende van de Stellantis-drieling in het B-segment. Het stadswagentje krijgt een volledig eigen neus en kont, met een opvallende lichtsignatuur aan elke kant. Vooraan zie je drie LED-strepen die elkaar kruisen op het puntje van de neus, bijgestaan door aparte, laag geplaatste lichtblokken. Achteraan is de invloed van de Stratos dan weer duidelijk te zien, met ronde lichten die verbonden zijn door een zwarte balk, waar in koeien van letters ‘Lancia’ op staat gespeld. Het merklogo komt terug op de C-stijlen, waardoor je vanuit elke hoek kan zien over wat voor auto het gaat!

Ten opzichte van de vorige generatie Ypsilon, die nog steeds als zoete broodjes over de toonbank ging in Italië, is de nieuweling bijna 24 cm langer geworden, met nu een lengte van 4,08 meter, een breedte van 1,76 meter en een hoogte van 1,44 meter. Ten opzichte van de 208 en Corsa heeft hij een 24 mm breder spoor, wat de ‘stance’ en ook de stabiliteit moet verbeteren.

Ribfluweel

In het interieur vind je een mix van nieuwe en bestaande elementen terug. De algemene vormgeving van het dashboard is uniek, met speciale texturen en bijzondere luchtroosters. Het meest speciale is natuurlijk het ‘tafeltje’ op de middenconsole, dat dubbelt als opbergvak en als inductielader voor je smartphone. Vanaf het tweede uitrustingsniveau krijg je ook ribfluwelen zetels, desgewenst zelfs in een opvallend rode kleur! Niet ieders meug, maar zeker wel origineel. De algemene kwaliteit van de materialen is een beetje wisselvallig: sommige stukken van het interieur zijn bekleed in mooie, zachte materialen, terwijl je elders dan weer harde plastics tegenkomt, ook op stukken waar je vaak aankomt. Het voelt allemaal ook niet zo solide aan. Niet dat dat ons normaal stoort bij een stadswagen, maar als Lancia premium wil zijn, moet het ook premium doen...

Beleving

Qua infotainment maakt het niet uit welke uitvoering je kiest: de twee displays van 10,25 inch zijn standaard, inclusief draadloze Apple CarPlay en Android Auto. Het infotainmentsysteem is identiek aan dat van de andere Europese Stellantis-modellen, maar dan met een kleurstelling en lettertype die eigen zijn aan Lancia. Het meest overzichtelijke of snel reagerende systeem is het niet, maar gelukkig zijn er wel nog aparte knoppen voor de klimaatcontrole en kan je vrij vlot de storende snelheidswaarschuwing uitschakelen bij vertrek.

S.A.L.A.? Laat maar zitten

Nieuw is ook ‘S.A.L.A.’, of ‘Sound Air Light Augmentation’, kortweg een manier om het geluid, de klimaatcontrole en de sfeerverlichting op elkaar af te stemmen. Veel voegt dat volgens ons niet toe, maar misschien dat het tijdens nachtelijke ritten wat meer sfeer schept dan bij onze korte kennismaking overdag.

Qua binnenruimte is er geen verschil tussen de Ypsilon en de Corsa of 208, wat betekent dat je een correcte zitruimte hebt voor- en achteraan voor het segment. Langere volwassenen zullen iets minder gemakkelijk zitten door de schuine vloer vooraan, maar de zachte fluwelen zetels maken dat deels goed. Je kan zelfs een massagefunctie krijgen voor de bestuurderszetel! De koffer is 352 liter groot, of 309 liter in het geval van de elektrische Ypsilon BEV. 

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Rijervaring

Daarmee komen we naadloos bij het technische gedeelte van de nieuwe Lancia Ypsilon. Een aspect dat Lancia simpel heeft gehouden, want je kan voorlopig uit slechts twee motorisaties kiezen: de Ypsilon Hybrid of MHEV, een mildhybride 1,2 liter-driecilinder turbobenzine van 74 kW (100 pk) gekoppeld aan een 6-trapsautomaat met dubbele koppeling, en de Ypsilon Electric of BEV, met een volledig elektrische aandrijflijn van 115 kW (156 pk) en een batterij van 51 kWh, goed voor een WLTP-autonomie van maximaal 403 km. Volgend jaar volgt de sportieve Ypsilon HF, met 240 elektrische pk’s op de voorwielen.

Beide motoren zijn natuurlijk bekend uit de andere compacte modellen van Stellantis. Lancia zegt wel werk te hebben gestoken in de afstelling van het onderstel, de besturing en zelfs in extra geluidsisolatie om meer comfort te scheppen aan boord, zonder te beknibbelen op de dynamiek van de Ypsilon. Zelfs aan het geluid van de deuren is er gewerkt om een premiumgevoel te geven! Of je daar in de praktijk iets van merkt? Euh... neen. De deuren vallen misschien iets zwaarder dicht, maar op het gehavende Italiaanse asfalt van onze testroute kwamen de rolgeluiden nog steeds zeer duidelijk hoorbaar door in het interieur.

Electric is sneller, Hybrid is lichter

Dat de Ypsilon niet zo anders rijdt dan de Corsa of 208, hoeft trouwens geen nadeel te zijn. Net als zijn Franse en Duitse broers biedt hij een goede balans tussen comfort en dynamiek, waarbij de elektrische Ypsilon BEV wat pittiger is dankzij zijn extra vermogen (0-100 km/u in 8,2 seconden vs. 9,3 seconden voor de MHEV). De benzineversie kan wel een 300 kg lager gewicht voorleggen (BEV: 1.584 kg, MHEV: 1.282 kg), waarmee hij soepeler over putten en bulten zweeft, en iets gewilliger instuurt. De Ypsilon BEV is dan weer wat stiller, met enkel een lichte fluittoon van zijn elektromotor. Kortom: beide varianten hebben hun voor- en nadelen, maar de keuze hangt waarschijnlijk af van je budget.

Prijs

De Lancia Ypsilon is verkrijgbaar in drie uitvoeringen: Ypsilon, LX en de lanceringsversie Edizione Cassina, die samen met het Italiaanse meubelmerk is ontwikkeld en een eigen interieurbekleding heeft. De Ypsilon Hybrid heeft een Belgische vanafprijs van 24.000 euro, de Electric kost minstens 34.500 euro. Daarmee is de Ypsilon gek genoeg zelfs iets goedkoper dan de Peugeot 208 of Opel Corsa met dezelfde motorisatie, hoewel hij zich toch meer ‘premium’ positioneert. Lancia noemt als voornaamste concurrenten de Mini Cooper (vanaf 30.500 euro, of 34.500 euro als Cooper Electric) en de Audi A1 (vanaf 24.240 euro).

Verdict

We blijven met gemengde gevoelens achter na onze test van de nieuwe Lancia Ypsilon. Enerzijds zijn we blij dat het merk terug is: meer Italiaans design op onze wegen is altijd een goede zaak. Anderzijds is het opnieuw een duidelijk herkauwd product uit de Stellantis-stal. Je kiest hem voor zijn originele look en interieur, maar verwacht niet dezelfde bouwkwaliteit als bij Audi of Mini. Misschien dat de volgende producten (een elektrische SUV-coupé in 2026 en een nieuwe Delta in 2028) origineler worden...

Advertentie
Advertentie
Advertentie