Leapmotor breidt zijn Europese gamma gestaag uit. Na de middelgrote SUV C10 en de kleine hatchback T03 is er nu een derde model onderweg naar Europa: de Leapmotor B10. Deze elektrische SUV in het C-segment werd afgelopen lente voorgesteld en zit nu op de boot richting onze contreien, klaar voor zijn lancering in september. Intussen zijn de bestelboeken al geopend en kennen we dus ook de prijzen van de Leapmotor B10.
Aangezien de grotere Leapmotor C10 al verkrijgbaar is vanaf 37.400 euro, zowel volledig elektrisch als met range-extender, kon het bijna niet anders dat de B10 indruk ging maken met zijn prijzen. En dat is gelukt: deze 4,52 m lange elektrische SUV is verkrijgbaar vanaf 29.900 euro. Leapmotor geeft zelfs een speciale introductiekorting van 1.500 euro als je je bestelling plaatst vóór 30 november 2025, waardoor de prijs zakt tot slechts 28.400 euro.
Complete standaarduitrusting
Wat krijg je voor dat geld? Zoals gezegd, is de Leapmotor B10 een elektrische SUV in het C-segment. Zijn wielbasis van 2,74 m zou voor een comfortabele zitruimte moeten zorgen (dat was ook al een sterkte van de grotere C10). Er zijn twee uitvoeringen: Life en Design. Standaard krijg je al een panoramadak, 360°-camera’s, een groot aanraakscherm van 14,6 inch en een compleet arsenaal aan rijhulpsystemen. De Design voegt daar nog lederen zetels, sfeerverlichting en verwarmde/geventileerde voorzetels en stuurverwarming aan toe.



Tot 434 km autonomie
Er zijn twee batterijpakketten te bestellen: standaard krijg je 56,2 kWh en een WLTP-autonomie van 361 km, optioneel is er het grotere pakket van 67,1 kWh voor een rijbereik tot 434 km. Dat zijn niet de meest indrukwekkende cijfers, maar weet dat de Chinese merken in de praktijk vaak dichter bij de theoretische waarden liggen dan de Europese modellen. Opladen kan tot 11 kW AC en tot 168 kW aan een DC-snellader, waarmee je van 30 tot 80% bijlaadt in 20 minuten.
De Belgische prijzen van alle uitvoeringen zijn nog niet bekend, maar als we naar Nederland kijken, dan zien we dat de Design-uitvoering 5.000 euro extra kost, waarvoor je ook meteen de grotere batterij krijgt. Een andere tint dan de lanceringskleur Starry Night Blue kost 750 euro, maar verder zijn er geen opties. Dat betekent dat een volledig uitgeruste Leapmotor B10 in België ongeveer 35.740 euro moet kosten zonder korting.
Goedkoopste van zijn klasse
Een bijzonder scherpe prijs, dus. De Leapmotor B10 is daarmee zelfs de goedkoopste in zijn segment! De enige die in de buurt komt, is de MGS5 EV, vanaf 33.985 euro. De Lynk&Co 02 kost minstens 37.495 euro. De populaire Skoda Elroq is dan weer verkrijgbaar vanaf 36.790 euro. Maar de restwaarde van de Tsjechische SUV zal waarschijnlijk wel hoger uitvallen. En bij Skoda krijg je tenminste een echte sleutel, in plaats van een NFC-kaart die je tegen de spiegel moet tikken…

Leapmotor C10 binnenkort ook als krachtige AWD
Daar houdt het Leapmotor-nieuws trouwens niet op, want het merk heeft ook de nieuwe C10 AWD gelanceerd. Deze topversie van de middelgrote SUV heeft niet enkel twee elektromotoren en dus vierwielaandrijving, maar ook een gloednieuwe batterij van 81,9 kWh op een 800 V-architectuur! Dat betekent nog sneller opladen (30-80% in 22 minuten) en een groot rijbereik, al geeft Leapmotor nog niet mee hoeveel precies.
Wel indrukwekkend zijn de prestaties van de Leapmotor C10 AWD: 585 pk en 0 tot 100 km/u in 4 seconden! Laat ons hopen dat het merk ook het onderstel heeft aangepast om al dit vermogen aan te kunnen… De Leapmotor C10 AWD maakt zijn officiële debuut op Auto Zürich eind oktober dit jaar.