Het Chinese Leapmotor kwam in 2024 naar onze contreien dankzij een samenwerking met Stellantis, dat de invoer en distributie op zich neemt. Het gamma bestond bij de lancering uit twee elektrische modellen: de middelgrote SUV C10 en de kleine stadswagen T03. Binnenkort komt er ook nog een compacte SUV B10. Maar intussen heeft Leapmotor het gamma van de C10 ook verder uitgebreid met een tweede motorisatie: de REEV, ofwel ‘Range Extended Electric Vehicle’. Met andere woorden: een kleine benzinemotor die het totale rijbereik van de Leapmotor C10 REEV opkrikt tot bijna 1.000 km. Wordt het daarmee de meest praktische SUV die je kan krijgen voor minder dan 40.000 euro?
Design
Identiek uiterlijk
Op uiterlijk vlak verschilt de Leapmotor C10 REEV bijna niet van zijn elektrische tweelingbroer. De uitlaat zit verstopt, de grille is niet groter geworden en er zijn zelfs geen specifieke badges die de aanwezigheid van een benzinemotor verraden. Het enige verschil? De tankklep aan de rechterkant. Dat vinden we niet per se een nadeel, want de Leapmotor C10 blijft een knap gelijnde SUV. Uitgesproken zouden we hem niet noemen, maar net die subtiliteit zal ongetwijfeld heel wat klanten aantrekken.
Generisch maar luxueus interieur
Het interieur van de Leapmotor C10 is al wat generischer, en ook hier verschilt de REEV niet van de elektrische versie. Leapmotor heeft het recept toegepast dat alle Chinese merken lijken te gebruiken: een minimalistisch design met grote displays, een tweespaaks stuurwiel met multifunctionele knoppen en zo veel mogelijk zachte materialen om een premiumgevoel te creëren. Over dat laatste klagen we niet, want voor zijn prijs voelt de Leapmotor C10 REEV best luxueus aan. Maar we hadden graag wat meer originaliteit gezien.



Gebruiksgemak
Instappen via de zijspiegel
Wel origineel, maar helaas in de negatieve zin, is de manier van instappen in de Leapmotor C10 REEV. Je krijgt geen sleutel, maar een NFC-kaart, die je tegen de zijspiegel aan de bestuurderskant moet tikken om de auto te ontgrendelen. Handenvrij ontgrendelen lukt dus niet, en je moet ook steeds naar dezelfde kant van de auto lopen om hem weer op slot te doen. Diezelfde kaart moet je vervolgens op de inductielader op de middenconsole leggen om het contact in te schakelen. Het enige alternatief is de mobiele app van Leapmotor, waarmee je ook het interieur kan preclimatiseren. Maar die app heeft welgeteld 2,3 sterren op de App Store en lijkt dus ook niet vrij te zijn van bugs…
Ruim interieur voor 5 personen
Eenmaal ingestapt valt op hoe ruim de Leapmotor C10 is, en deze REEV-versie biedt net zoveel ruimte als de BEV. Met een lengte van 4,74 m, een breedte van 1,90 m en een hoogte van 1,68 m is de C10 dan ook ongeveer even groot als een Skoda Kodiaq (4,76 m) of een Volkswagen Tayron (4,77 m). In de Leapmotor is er echter geen plaats voor 7 personen, maar op alle 5 zitplaatsen zit je wel vorstelijk. In de koffer past er 435 liter onder de hoedenplank, of tot 1.410 liter met de achterbank neergeklapt, maar dankzij zijn vlakke vormen lijkt hij nog ruimer. De frunk van de elektrische versie ontbreekt natuurlijk bij de C10 REEV, om plaats te maken voor de benzinemotor.
Mooie schermen, zwakke software
Op vlak van infotainment is er helaas nog niet veel veranderd sinds onze eerste test van de Leapmotor C10, bijna een jaar geleden. De displays van 10,25 inch (voor de bestuurder) en 14,6 inch (centraal) zijn nog steeds scherp en gemakkelijk afleesbaar, maar de software blijft gebrekkig. Het Tesla-achtige menusysteem (opnieuw een trekje van heel wat Chinese merken) vraagt te veel kliks voor sommige essentiële instellingen en Android Auto/Apple CarPlay ontbreekt nog steeds. Bovendien kan je sommige instellingen enkel veranderen als je geparkeerd staat, wat de frustratie en afleiding enkel maar verergert. Dat doen sommige andere Chinese merken veel beter, met regelmatige updates en meer personalisatiemogelijkheden.
Is er wel nagedacht over de ergonomie?
En we zijn nog niet klaar met onze kritiek. Waarom gebruiken bijna alle Chinese merken multifunctionele knoppen aan het stuur… die niet duidelijk gemarkeerd zijn en waarmee je dus ‘trial and error’ moet gebruiken om te weten wat ze doen? Waarom moet je anno 2025 je zijspiegels en luchtroosters via het centrale scherm instellen? En waarom gaat het zonnescherm voor het grote panoramadak wel open met één druk op de knop, maar moet je hem liefst 20 seconden ingedrukt houden om het weer te sluiten?! Allemaal frustraties die ons doen geloven dat er weinig zorg is besteed aan de ontwikkeling van de Leapmotor C10 REEV, vooral omdat er niets veranderd lijkt te zijn sinds onze eerste kennismaking in 2024. En de ergernissen houden daar niet op…



Rijervaring
Bijzonder comfortabele SUV
Maar eerst willen we de positieve kanten van de Leapmotor C10 REEV nog even benadrukken. Want voor een prijs van minder dan 40.000 euro is dit echt wel een bijzonder comfortabele SUV. Het veercomfort is uitstekend - echt alle putten en drempels worden gladgestreken. Met als keerzijde dat deze SUV nogal overhelt in de bochten, maar dat nemen we hem niet kwalijk, want hij pretendeert ook niet sportief te zijn. De zetels zitten goed, de geluidsisolatie is dik in orde en de elektrische aandrijving (160 kW/218 pk en 320 Nm) zorgt voor zachte, maar vlotte acceleraties. De sprint van 0 tot 100 km/u duurt ongeveer 7,7 seconden, en de topsnelheid is begrensd op 170 km/u.
Tot 145 km elektrisch, of 950 km in totaal
Over de aandrijflijn gesproken: daar zit natuurlijk het grote verschil tussen de Leapmotor C10 en deze C10 REEV. De REEV heeft een kleinere batterij (28,4 kWh in plaats van 69,9 kWh), maar krijgt in de plaats een 1,5 liter-benzinemotor die als generator dient, en een benzinetank van 50 liter. Dat zorgt voor 145 km elektrische range volgens de WLTP-cyclus, of 950 km totale actieradius met een volle batterij en brandstoftank.
En het elektrische bereik is ook echt praktisch bij dagelijks gebruik. 145 km is optimistisch, maar bij zomerste temperaturen was 130 km wel mogelijk tijdens onze test, toch als je niet exclusief op de snelweg rijdt. Het goede nieuws is dat je de Leapmotor C10 REEV ook kan snelladen, tot 65 kW in theorie (30-80% in 18 minuten). Wij zagen zelfs tot 75 kW verschijnen aan een DC-snellader! Aan een AC-laadpaal ben je beperkt tot 6,6 kW (monofasig), waarmee je dus meer dan 4 uur moet wachten op een volle batterij.
Zacht brommende benzinemotor
Er zijn vier rijmodi (Fuel+, Fuel, EV en EV+), met elk hun eigen drempel die bepaalt wanneer de benzinemotor in actie schiet om de batterij bij te laden. Rij je enkel op de benzinemotor, dan komt het benzineverbruik uit op 6,5 tot 7 l/100 km, met dus ongeveer 700 tot 750 km autonomie voor je moet bijtanken. De benzinemotor bromt meestal stilletjes op de achtergrond, tenzij je veel vermogen vraagt met het gaspedaal, waarmee ook het toerental van de generator stijgt. Maar meestal merk je er niet zoveel van, vooral omdat de aandrijving altijd van de elektromotor op de achterwielen komt.
Motorpech
Waarom we dan moesten opladen, als de Leapmotor C10 REEV toch zo’n grote actieradius heeft? Wel… omdat de benzinemotor op de laatste dag van onze test besloot om in panne te vallen! Met nog meer dan 300 km benzine in de tank, kregen we plots de melding dat we overgeleverd waren aan het restje stroom in de batterij. Zorgwekkend, maar gelukkig rijdt de C10 REEV voornamelijk elektrisch en konden we snel opladen onderweg om de auto te kunnen terugbrengen.
Irritante en zelfs gevaarlijke rijhulpsystemen
En dat is nog niet eens hetgene waar we ons het meest aan hebben gestoord tijdens onze test. De rijhulpsystemen zijn bijzonder slecht afgesteld, en dan vooral de rijstrookassistent. Die schiet in een panische angst zodra je minder dan een meter van een volle lijn rijdt… waarbij de auto je richting de middenberm probeert te sturen! Wil je dat gevaarlijke systeem uitschakelen? Dan moet je de volgende afrit nemen en even parkeren, want dat kan niet tijdens het rijden… En opnieuw zijn dit ergernissen die we eerder al ervoeren bij de C10 BEV, en die intussen al verholpen hadden kunnen zijn met een software-update.
Ook de adaptieve cruisecontrol is geen hoogvlieger: ook op de kortste volgafstand remt die veel te vroeg af. Zelfs een constante snelheid aanhouden bleek moeilijk, alsof de auto continu minuscule beetjes gas geeft in plaats van gewoon een constant vermogen te leveren. En waarom is er geen knop om de snelheid van de cruisecontrol te hervatten? Of misschien hebben we die gewoon niet gevonden, wegens een gebrek aan signalisatie…



Budget
Hoeveel kost de Leapmotor C10 REEV 2025 in België?
De Leapmotor C10 REEV kost exact even veel als de volledig elektrische versie: vanaf 37.400 euro, of 38.900 euro voor de volledig uitgeruste Design-uitvoering. En dat is een bijzonder scherpe prijs, zelfs voor een SUV van dit formaat zonder (deels) elektrische aandrijving! De uitrusting is bijzonder compleet, en voor die 1.500 euro extra krijg je met de Design ook nog eens mooiere 20-inch velgen, een verwarmd stuur, verwarmde en geventileerde voorstoelen en een elektrische achterklep. Dat vinden we de meerprijs meer dan waard.
De concurrentie bestaat onder meer uit de BYD Seal U DM-i, met 77 km elektrische autonomie en een vanafprijs van 37.900 euro. Ook de Jaecoo J7 SHS zit in dezelfde prijsklasse (36.900 euro), met iets minder elektrische autonomie (90 km) maar met een veel krachtigere aandrijflijn (347 pk).
Verdict
Voor zijn prijs kunnen we de Leapmotor C10 REEV veel door de vingers zien. Want een SUV van dit formaat, met deze binnenruimte en zo’n complete uitrusting voor minder dan 40.000 euro is gewoon bijzonder scherp. Zelfs als je vergelijkt met niet-elektrische modellen! Helaas zijn zijn tekortkomingen té irritant om te negeren. De software is simpelweg nog niet af, en Leapmotor lijkt zich ook niet te haasten om dit te verhelpen via updates. Bovendien hadden we zelfs tijdens deze test van amper een week problemen met de benzinemotor. De grote actieradius van de REEV-versie is een praktische toevoeging aan het gamma van de Leapmotor C10, maar we kunnen hem simpelweg (nog) niet aanraden tot wanneer het merk de issues heeft opgelost.