Los van zijn rijgedrag: is Mazda’s eerste elektrische berline technisch gezien echt in staat om grote afstanden te overbruggen? We zochten het uit aan het stuur van de interessantste versie, uitgerust met… de kleinste batterij!
Voor we het over verbruik en autonomie hebben, is het nuttig om deze wagen even in zijn context te plaatsen. Want in werkelijkheid is de 6e niet volledig een Mazda, of toch niet helemaal. Deze elektrische berline is namelijk het resultaat van een samenwerking tussen het Japanse merk en de Chinese constructeur Changan! Hij wordt in China zelfs al sinds de herfst van 2024 verkocht onder de naam EZ-6. Met andere woorden: hij is eigenlijk niet zo nieuw als hij lijkt. En dat heeft uiteraard invloed op zijn technologie, verbruik en rijbereik.



Tot 479 km of 552 km rijbereik voor de Mazda 6e
Mazda biedt in Europa twee versies aan van deze half (of misschien meer dan half) Chinese berline. In de basisuitvoering, met een vanafprijs van 42.890 euro, krijgt de 4.921 mm lange Chinees-Japanse berline een achteraan geplaatste elektromotor van 190 kW (258 pk) en 320 Nm koppel. Daarmee sprint de Mazda 6e in minstens 7,6 seconden van 0 naar 100 km/u, met een topsnelheid van 175 km/u. Die motor wordt gevoed door een batterij van 68,8 kWh, goed voor een WLTP-rijbereik van maximaal 479 km. Voor 2.400 euro extra verliest de elektromotor 10 kW (13 pk), maar wint de batterij 11,8 kWh. Dankzij die extra capaciteit stijgt het WLTP-bereik met 73 km tot een totaal van 552 km. Iets minder krachtig dus, met een 0-naar-100-tijd die twee tienden trager is, maar dezelfde topsnelheid blijft behouden.

Wat is het werkelijke rijbereik van de Mazda 6e?
Tijdens onze test met de instapmotor in België noteerden we een gemiddeld verbruik van 19,4 kWh/100 km op een gevarieerd traject van 284,5 km. Na die afstand was ongeveer een derde van de batterij verbruikt. In de praktijk levert dit een effectief rijbereik op van iets meer dan 350 km met een volle lading. Tijdens dezelfde rit zagen we een minimumverbruik van 17,9 kWh/100 km. Dat ligt iets hoger dan het door Mazda gecommuniceerde gemiddelde van 16,6 kWh/100 km, maar het verschil is niet gigantisch. Met wat meer aandacht hadden we dus nog een dertigtal kilometer extra kunnen winnen. Toch blijft dit praktische rijbereik ongeveer 100 km onder de officiële WLTP-waarde van 479 km. In het voordeel van deze Chinees-Japanse berline mogen we vermelden dat de omstandigheden tijdens onze test in België niet ideaal waren: de temperatuur bleef net boven de 10 graden. Al is dat ook niet extreem koud.



Een groot nadeel bij een van beide batterijen…
Met de batterij van 80 kWh hadden we uiteraard iets verder kunnen rijden, maar die heeft een groot nadeel. Zoals eerder vermeld is de Mazda 6e technisch gezien al niet meer zo modern. Hij is namelijk gebouwd op een 400V-architectuur en niet op een 800V-systeem. Daardoor is het maximale laadvermogen beperkt tot “slechts” 165 kW, waarmee de batterij van 10 tot 80% kan laden in 24 minuten. Best netjes, maar dit geldt enkel voor de kleine batterij van 68,8 kWh! Met de 80 kWh-batterij zakt het DC-laadvermogen naar amper… 90 kW. Het laden van 10 tot 80% duurt dan minstens 47 minuten! Zelfs een sessie van 30 naar 80% vergt nog altijd 37 minuten. En dan hebben we het nog over de ideale omstandigheden. De instapversie blijft dus duidelijk de meest interessante optie, ook al is zijn rijbereik iets beperkter. Op lange ritten is het immers beter om iets vaker en korter te laden, dan lang te moeten wachten aan de laadpaal!













