of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Heeft u al een account?

{"fr":"Mazda rouge moderne roulant sur une route dégagée, style élégant et aérodynamique.","nl":"Moderne rode Mazda rijdt op een lege weg, elegante en aerodynamische stijl."}
{"fr":"Berline rouge élégante BYD Han garée devant un mur en béton.","nl":"Stijlvolle rode BYD Han sedan geparkeerd voor een betonnen muur."}
1/8

Mazda 6e (2025): verbruik en autonomie in de praktijk

Haalt de Mazda 6e echt bijna 500 km rijbereik, of zelfs meer met de grotere batterij? Als we eerlijk zijn, is dat niet de juiste vraag…

Geschreven door Sébastien Vanhouche

17 December 2025

Advertentie

Los van zijn rijgedrag: is Mazda’s eerste elektrische berline technisch gezien echt in staat om grote afstanden te overbruggen? We zochten het uit aan het stuur van de interessantste versie, uitgerust met… de kleinste batterij!

Voor we het over verbruik en autonomie hebben, is het nuttig om deze wagen even in zijn context te plaatsen. Want in werkelijkheid is de 6e niet volledig een Mazda, of toch niet helemaal. Deze elektrische berline is namelijk het resultaat van een samenwerking tussen het Japanse merk en de Chinese constructeur Changan! Hij wordt in China zelfs al sinds de herfst van 2024 verkocht onder de naam EZ-6. Met andere woorden: hij is eigenlijk niet zo nieuw als hij lijkt. En dat heeft uiteraard invloed op zijn technologie, verbruik en rijbereik.

Stijlvolle rode BYD Han sedan geparkeerd voor een betonnen muur. Detail van de badge aan de achterkant van een rode auto met '6e' en achterlichten zichtbaar. Rode luxeauto HiPhi Z geparkeerd, modern ontwerp en elegante lijnen.
Advertentie

Tot 479 km of 552 km rijbereik voor de Mazda 6e

Mazda biedt in Europa twee versies aan van deze half (of misschien meer dan half) Chinese berline. In de basisuitvoering, met een vanafprijs van 42.890 euro, krijgt de 4.921 mm lange Chinees-Japanse berline een achteraan geplaatste elektromotor van 190 kW (258 pk) en 320 Nm koppel. Daarmee sprint de Mazda 6e in minstens 7,6 seconden van 0 naar 100 km/u, met een topsnelheid van 175 km/u. Die motor wordt gevoed door een batterij van 68,8 kWh, goed voor een WLTP-rijbereik van maximaal 479 km. Voor 2.400 euro extra verliest de elektromotor 10 kW (13 pk), maar wint de batterij 11,8 kWh. Dankzij die extra capaciteit stijgt het WLTP-bereik met 73 km tot een totaal van 552 km. Iets minder krachtig dus, met een 0-naar-100-tijd die twee tienden trager is, maar dezelfde topsnelheid blijft behouden.

 

Rode Mazda-auto rijdt op een weg, omgeven door groen en onder een zonnige hemel.
Advertentie

Wat is het werkelijke rijbereik van de Mazda 6e?

Tijdens onze test met de instapmotor in België noteerden we een gemiddeld verbruik van 19,4 kWh/100 km op een gevarieerd traject van 284,5 km. Na die afstand was ongeveer een derde van de batterij verbruikt. In de praktijk levert dit een effectief rijbereik op van iets meer dan 350 km met een volle lading. Tijdens dezelfde rit zagen we een minimumverbruik van 17,9 kWh/100 km. Dat ligt iets hoger dan het door Mazda gecommuniceerde gemiddelde van 16,6 kWh/100 km, maar het verschil is niet gigantisch. Met wat meer aandacht hadden we dus nog een dertigtal kilometer extra kunnen winnen. Toch blijft dit praktische rijbereik ongeveer 100 km onder de officiële WLTP-waarde van 479 km. In het voordeel van deze Chinees-Japanse berline mogen we vermelden dat de omstandigheden tijdens onze test in België niet ideaal waren: de temperatuur bleef net boven de 10 graden. Al is dat ook niet extreem koud.

Rode BYD Seal op de weg, met elegante en aerodynamische achterzijde. Rode Mazda rijdt op boomrijke weg, Duitse nummerplaat LEV E 613E. Oplaadpoort op rode auto, wolken weerspiegeld in de carrosserie.
Advertentie

Een groot nadeel bij een van beide batterijen…

Met de batterij van 80 kWh hadden we uiteraard iets verder kunnen rijden, maar die heeft een groot nadeel. Zoals eerder vermeld is de Mazda 6e technisch gezien al niet meer zo modern. Hij is namelijk gebouwd op een 400V-architectuur en niet op een 800V-systeem. Daardoor is het maximale laadvermogen beperkt tot “slechts” 165 kW, waarmee de batterij van 10 tot 80% kan laden in 24 minuten. Best netjes, maar dit geldt enkel voor de kleine batterij van 68,8 kWh! Met de 80 kWh-batterij zakt het DC-laadvermogen naar amper… 90 kW. Het laden van 10 tot 80% duurt dan minstens 47 minuten! Zelfs een sessie van 30 naar 80% vergt nog altijd 37 minuten. En dan hebben we het nog over de ideale omstandigheden. De instapversie blijft dus duidelijk de meest interessante optie, ook al is zijn rijbereik iets beperkter. Op lange ritten is het immers beter om iets vaker en korter te laden, dan lang te moeten wachten aan de laadpaal!

Sébastien
							Vanhouche

Sébastien Vanhouche

Advertentie

Koop een Mazda 6 of vergelijkbare auto

18 250 €

2019

79 750 km

Benzine

163 pk

Manueel

157 g/km

date

Van Herck Turnhout

Turnhout

date

Car-Pass

8 550 €

2011

131 230 km

Benzine

155 pk

Manueel

1 g/km

date

Van Herck Turnhout

Turnhout

date

-

23 990 €

2021

83 000 km

Benzine

163 pk

Automaat

142 g/km

date

MX MOTORS

Aalst

date

-

44 849 €

-

0 km

Elektrisch

Elektrisch

258 pk

Automaat

0 g/km

date

MX MOTORS

Aalst

date

-

40 249 €

2025

5 000 km

Elektrisch

Elektrisch

- pk

Automaat

0 g/km

date

Govaerts Halen

Halen

date

-

44 649 €

-

0 km

Elektrisch

Elektrisch

258 pk

Automaat

0 g/km

date

MX MOTORS

Aalst

date

-

47 049 €

-

0 km

Elektrisch

Elektrisch

245 pk

Automaat

0 g/km

date

MX MOTORS

Aalst

date

-

44 949 €

-

0 km

Elektrisch

Elektrisch

258 pk

Automaat

0 g/km

date

MX MOTORS

Aalst

date

-