Het autosalon van Peking heeft zijn deuren officieel geopend op 25 april. De gelegenheid voor sommige constructeurs om een hele reeks conceptcars en zelfs wat nieuwe productiemodellen voor te stellen. Modellen die er soms heel erg knap uitzien, maar die helaas nooit in Europa op de markt zullen komen, net als de ID. Code-conceptcar van Volkswagen. En dat vinden we jammer!

Mazda EZ-6 en Arata

Als perfect voorbeeld van de nieuwigheden die we graag in Europa hadden gezien, is er de EZ-6. Het is een soort afstammeling van de Mazda 6, maar dan als berline met achterwielaandrijving die als volledig elektrisch model en als plug-inhybride wordt aangeboden. Naast een perfecte gewichtsverdeling zal de elektrische versie ook zo’n 600 km kunnen rijden op een volle batterij, terwijl de totale autonomie van de PHEV tot boven de 1.000 km zou uitkomen. De Japanse constructeur heeft ook een concept-SUV voorgesteld met de naam Arata, die een productiemodel voor 2025 voorafgaat.

Nissan Epoch, Epic, Era en Evo

Nissan heeft maar liefst vier nieuwe conceptcars onthuld in Peking: een elektrische berline met de naam Epoch, een elektrische SUV die Epic wordt genoemd, de Era, nog een hoogpotig model met een plug-inhybride aandrijflijn, en tenslotte nog de Evo, een plug-inhybride berline. Nissan heeft nog geen technische details onthuld over deze modellen, maar het merk zegt wel dat ze uitmaken van hun strategie “van China, voor China”. Laten we echter hopen dat enkele stijlkenmerken ook buiten het Chinese grondgebied gebruikt zullen worden op toekomstige Europese productiemodellen.

Toyota bZ3C en bZ3X

Nog steeds vanuit het Japanse kamp heeft Toyota twee toekomstige elektrische modellen voor China voorgesteld: de synamische bZ3C en de meer praktische en gezinsgerichte bZ3X. Opnieuw laat de constructeur nog niet veel los over de modellen, maar men zegt wel dat “de twee modellen zijn uitgerust met de nieuwste rijhulpmiddelen en met een intelligente cockpit”. Maar op hun design na moeten we niet rekenen op een Europese lancering...