De 5e generatie van de Mercedes S-Klasse krijgt volgend jaar een grondige facelift. Een update die zowel visueel als technisch bijzonder ingrijpend belooft te worden! Zou dit Vision Iconic-concept daarvan een voorbode kunnen zijn?
Mercedes blijft het tempo hoog houden en onthult de ene na de andere nieuwe concept- of productiewagen. De nieuwste creatie van het designcentrum van het Duitse merk met de ster is een imposante luxe-coupé met de naam Vision Iconic. De achterkant doet denken aan die van de legendarische 300 SL, terwijl de voorkant de verlichte grille overneemt van de nieuwe elektrische GLC. Die grille is echter verticaal geplaatst, zoals bij de Mercedes-modellen uit de jaren dertig, maar ook bij klassiekers als de W108, W111 en 600 Pullman. Zelfs de ster op de motorkap is voorzien van ledverlichting! Al die lichtaccenten zouden trouwens perfect passen op de neus van de vernieuwde S-Klasse…



Een Art deco-interieur dat puur concept is
Het interieur van de Vision Iconic oogt een pak futuristischer dan het koetswerk. Geïnspireerd op Art deco, draait het rond een zwevende glazen structuur genaamd "Zeppelin", die het huidige, grotendeels digitale dashboard vervangt. Het is echter weinig waarschijnlijk dat we dit soort elementen snel zullen terugzien in toekomstige productiemodellen van Mercedes, toch zeker niet op korte termijn.

Tot 20.000 gratis kilometers per jaar dankzij elektrische aandrijving en zonnecoating!
De Vision Iconic puilt ook uit van de innovatieve technologieën. Zo wordt de volledig elektrische aandrijving gecombineerd met een zonne-actieve laklaag. Onder de specifieke zwarte lak die tot 94% van het zonlicht doorlaat, schuilen ultradunne en efficiënte fotovoltaïsche cellen. Die technologie zou volgens Mercedes in theorie tot 12.000 gratis kilometers per jaar opleveren in Stuttgart, 14.000 km in Peking en zelfs 20.000 km in Los Angeles!

Niveau 4 autonoom rijden en steer-by-wire
Mercedes heeft zijn Vision Iconic eveneens uitgerust met alles wat nodig is voor autonoom rijden op niveau 4. Dat betekent dat de wagen zelfstandig kan rijden op snelwegen zonder tussenkomst van de bestuurder, maar ook zelf een parkeerplaats kan zoeken en zich daarin manoeuvreren. Hiervoor is de conceptcar onder meer voorzien van een uitschuifbare LiDAR-sensor die in het dak verdwijnt. Daarnaast beschikt hij over vierwielsturing gekoppeld aan een steer-by-wire-technologie, waarbij het stuur slechts 170 graden hoeft te draaien van uiterste naar uiterste stand.



Zien we elementen van de Vision Iconic terug in de volgende Mercedes S-Klasse?
Dat Mercedes voor het exterieurdesign van de facelift van zijn vlaggenschip inspiratie zal halen bij deze conceptwagen, lijkt niet onwaarschijnlijk. Maar of al die technologieën ook binnenin zullen terugkeren in de toekomstige S-Klasse, is een ander verhaal. Ola Källenius, CEO van Mercedes, gaf alvast aan dat het merk "veel meer heeft geïnvesteerd in de update van de nieuwe verbrandings-S-Klasse dan het doorgaans doet voor een facelift". We mogen ons dus inderdaad verwachten aan een bijzonder grondige vernieuwing wanneer het model volgend jaar wordt voorgesteld!