De kleine en betaalbare MG3 is onlangs onder handen genomen door de ervaren, maar niet bepaald zachtaardige ingenieurs van Euro NCAP. En de tests zijn waarschijnlijk niet helemaal volgens verwachting zijn verlopen…
Tijdens een van de frontale crashtests veroorzaakte het vergrendelingsmechanisme van de bestuurdersstoel van de MG3 een verdraaiing van die stoel bij de impact. Nochtans was de positie van dit mechanisme vooraf gecontroleerd, volledig volgens de protocollen van Euro NCAP. Deze beweging zorgde voor een verhoogde kracht op het rechterbeen van de dummy. Een kracht die, als het om een echte persoon ging, tot ernstige letsels had kunnen leiden. Zo'n storing was sinds de oprichting van Euro NCAP in 1997 nog nooit waargenomen! Dat zet niet alleen vraagtekens bij de veiligheid van de MG3, maar ook bij de testprocedures van het Europese veiligheidsinstituut…

"We raden consumenten aan om alternatieven voor de MG3 te overwegen"
Het probleem is dat het huidige beoordelingssysteem van Euro NCAP geen steraftrek of sanctie voorziet bij een defect van een dergelijk essentieel onderdeel. Gevolg: de MG3 kreeg alsnog vier sterren, dankzij zijn prestaties op het vlak van "botsingpreventie". Met andere woorden: hij beschikt over tal van rijhulpsystemen, maar dat maakt hem nog niet veilig, zo benadrukt ook Aled Williams, programmaleider bij Euro NCAP:
"Het is zorgwekkend dat er anno 2025 een auto verkocht wordt met een fundamentele zwakte in het vergrendelingsmechanisme van de stoelen, een cruciaal onderdeel van de beveiliging van inzittenden. Dit defect is gemeld aan de bevoegde homologatieautoriteiten, wat een mogelijke terugroepactie van het voertuig mogelijk maakt. Daarom raden we consumenten aan om alternatieven voor de MG3 te overwegen."
"Onze rol is om de wegen veiliger te maken voor iedereen"
Naast het gevaar dat dit defect met zich meebrengt, wijst het ook op een tekortkoming in de beoordeling door Euro NCAP. Een tekortkoming waar het instituut nu aan wil werken, aldus opnieuw Aled Williams:
"Dit is een bijna ongeziene situatie, maar Euro NCAP zal zijn protocollen en beoordelingssysteem aanpassen zodat dergelijke defecten kunnen worden weerspiegeld in de eindscore, zelfs als de algemene prestaties van het voertuig goed zijn. Onze rol is om de wegen veiliger te maken voor iedereen, en we blijven ons inzetten om de veiligheid van voertuigen te verbeteren om dat doel te bereiken."