Test: MG3, de alternatieve hybride stadswagen

De Chinese constructeur MG breidt zijn gamma uit naar beneden met een stadswagen. Een hybride voor de prijs van een benzine met bijna 200 pk! Laten we zien wat het geeft.

"

De MG3 is een vlotte en zuinige stadswagen. Hij biedt bovendien een zeer interessante prijs-kwaliteitverhouding."

Advertentie
Advertentie

MG, de Britse badge die in 2007 werd overgekocht door de Chinese reus SAIC, is sinds 2020 terug op onze markt en is sindsdien maar blijven groeien. Na de SUV’s (de kleine MG ZS EV of ZS met benzinemotor, de middelgrote HS met verbrandingsmotor of EHS plug-inhybride en de grote, elektrische Marvel R), de elektrische hatchback MG4 en de MG5 break op batterijen, brengt het merk binnenkort ook nog een elektrische roadster uit (de Cyberster die in november komt voor zo’n 60.000 euro). En dan verwachten we binnen de twee jaar ook nog eens een klein elektrisch autootje.

Design

In afwachting daarvan zoekt MG het B-segment op, dat van de polyvalente stadswagens. Deze zelfladende hybride MG3 kan korte stukjes elektrisch rijden en mikt daarmee op de Honda Jazz Hybrid, Renault Clio E-Tech en de Toyota Yaris (en natuurlijk zijn kloon, de Mazda 2 Hybrid). Maar dan voor een lagere prijs... en met meer vermogen.

Beleving
Complete, maar imperfecte multimedia

De MG3 is goed uitgerust, vooral qua multimedia met standaard op alle versies een digitaal instrumentenpaneel van 7 inch, een centraal aanraakscherm van 10,25 inch met ingebouwde GPS, en Apple CarPlay/Android Auto. Al zijn die laatste verbindingen enkel met de kabel beschikbaar.

Jammer dat je voor de klimaatcontrole via het menu van het aanraakscherm moet gaan... dat dus niet meer beschikbaar is met Apple CarPlay of Android Auto ingeschakeld! Je moet dus terug naar het ingebouwde systeem om de temperatuur of ventilatie aan te passen, wat verschillende handelingen vereist. Er wordt ons beloofd dat dit binnenkort wordt verholpen via een update. Voor de rest werkt het multimediasysteem vrij goed.

Ruim maar somber interieur

Met een lengte van 4,11 m is deze Chinese hatchback een van de grootsten van zijn segment. Het interieur is echter somber en bedekt met harde plastics. Vrolijk worden we er niet van (ook een panoramadak is er niet om meer licht te scheppen), maar het lijkt allemaal stevig in elkaar te zitten. En de ruimte is in orde: voorin heb je genoeg schouderbreedte, terwijl achteraan er ook voldoende ruimte is voor de benen van volwassenen. Zoals steeds in dit segment zit je centraal een beetje krap, maar je krijgt er wel ook een zachte rugleuning en er is geen middentunnel om je benen rond te plooien. Ook vooraan zijn de zetels comfortabel en bieden ze een goede steun.

Met 293 liter is de koffer ruim genoeg en zelfs iets groter dan die van de Yaris (286 liter), maar kleiner dan in de Clio E-Tech (299 liter) en Honda Jazz Hybrid (304 liter). De achterbank klapt wel maar in één stuk neer in plaats van in twee of drie. Iets waar MG niet aan gedacht zou hebben, wordt ons verteld, en dat binnenkort verholpen zou moeten worden. Soms maken de Chinezen in al hun haast nog eens een beginnersfoutje... Met de achterzetels neergeklapt, bekom je trouwens geen volledig vlakke laadvloer. Maar hoe dan ook is de MG3 praktisch genoeg voor dagelijks gebruik.

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Rijervaring
Bijna 200 pk!

Voorlopig heeft MG het nog niet over gewone benzineversies van de MG3, het is op onze markt steeds een hybride. De aandrijflijn koppelt een atmosferische 1,5 liter-benzinemotor van 102 pk op de Atkinsoncyclus (met een uitstekend rendement van 41%) aan een krachtige elektromotor van 136 pk, gevoed door een vrij grote batterij voor het segment (1,83 kWh, tegenover 1,2 voor de Clio en 0,8 voor de Yaris). Een 3-trapsautomaat zorgt voor de transmissie.

Als de batterij voldoende is opgeladen, start de auto altijd in de elektrische modus, waarin de MG3 langer kan rijden en sneller kan optrekken dan zijn rivalen. Tussen 60 tot 80 km/u wordt de benzinemotor wakker. Niet om de wielen aan te drijven, maar om als generator te dienen en de batterij op te laden (als een seriële hybride). De wielen blijven dan exclusief aangedreven worden door de elektromotor met zijn hoge en onmiddellijk beschikbare koppel van 250 Nm.

Boven de 80 km/u wordt de verbrandingsmotor rechtstreeks gekoppeld aan de wielen via de versnellingsbak. Vloer je het gaspedaal, dan bundelen de benzine- en elektromotoren hun krachten (als parallele hybride) en sturen ze tot 194 pk en 425 Nm naar de voorwielen. Je hebt niet de indruk zoveel vermogen onder je voet te hebben, maar de Chinese hatchback sprint in 8 seconden van 0 tot 100 km/u, tegenover 9,3 seconden voor de Clio hybride met 141 pk en 9,2 seconden voor de Toyota Yaris met 130 pk.

Verbruik MG3

De transitie tussen de energiemodi verloop altijd zeer soepel. Qua verbruik wisten we een gemiddelde te halen van 4,3 l/100 km op een gemengd parcours in de stad, op buitenwegen en met een beetje snelweg. Officieel kondigt MG een gemiddeld verbruik aan van 4,4 l/100 km volgens de WLTP-cyclus, met een CO2-uitstoot van 100 g/km.

Wendbaar, maar een beetje stijf

Onze eerste kennismaking vond vooral plaats op rechtlijnige wegen, waar we de wegligging van deze hybride stadswagen van 1.285 kilo niet ten gronde konden testen, maar we ervoeren wel een aangenaam precies stuur en een rijgedrag dat vrij wendbaar lijkt, met een zeer goede tractie (met Koreaanse Kumho-banden) ondanks de stevige regenbuien tijdens onze test. De koetswerkbewegingen van de MG3 lijken goed onder controle, maar de ophanging is soms wat droog, vooral over naden in het wegdek. De MG3 is niet oncomfortabel, maar hij mist het zachte van een Clio.

Prijs

De krachtige hybride stadswagen MG3 begint bij 20.985 euro (Standard), de prijs van een stadswagen met enkel een benzinemotor, met vanaf de basis al een uitgebreide uitrusting: automatische airco, GPS, achteruitrijcamera, adaptive cruise control, en noem maar op. De Comfort (22.485 euro) voegt daar nog 16-inch lichtmetalen velgen, 6 luidsprekers in plaats van 4, verwarmbare en elektrisch inklapbare zijspiegels en ventilatie voor de achterbank aan toe. De Luxury (24.985 euro) krijgt daarenboven nog LED-koplampen, keyless entry en go, een regensensor, verwarmde voorzetels, stuurverwarming en een 360°-camera.

Ter vergelijking: de hybride Clio kost 22.400 tot 28.000 euro, de Toyota Yaris heeft met kortingen inbegrepen een prijsvork van 24.415 tot 30.270 euro en de Honda Jazz kost tussen de 28.970 en 31.970 euro. De MG wordt bovendien gedekt door een royale garantie van 7 jaar of 150.000 km, maar zal waarschijnlijk minder zijn restwaarde houden op de tweedehandsmarkt dan zijn rivalen vanwege een minder hoogwaardig merkimago.

Verdict

De MG3 is geen ‘Chinese rommel’, maar een goed product met geslaagde hybride techniek. We kunnen hem enkel zijn sombere en plastiekerige interieur verwijten, en zijn nogal stevige demping. De prijs-kwaliteitverhouding is in ieder geval zeer interessant, maar voor 10% extra biedt een Renault Clio E-Tech meer kwaliteit en comfort, zonder meer te verbruiken, en met een sterkere restwaarde. Europa blijft voorlopig nog aan de top...

Advertentie
Advertentie
Advertentie