De Nissan Ariya is misschien nog maar sinds 2022 op de markt, maar het model werd wel al in 2020 voorgesteld. Met andere woorden: het design is inmiddels vijf jaar oud. Tijd voor een update, zal Nissan gedacht hebben, en welke gelegenheid beter dan de Japan Mobility Show 2025, ofwel het autosalon van Tokio? We krijgen al de eerste beelden te zien van de gefacelifte elektrische SUV, maar er zijn ook onderhuidse nieuwigheden te ontdekken.
Binnen twee weken gaan de deuren van de Japan Mobility Show 2025 open, waar we niet enkel de mogelijke elektrische Toyota Corolla zullen zien, maar ook de nieuwe Nissan Leaf en zijn grote broer, deze Ariya facelift. En eerlijk gezegd: we moeten twee keer kijken om te zien over welk model het hier gaat. De Ariya krijgt namelijk dezelfde hoekige koplampen, verbonden door een LED-lichtstreep, en een gladde grille in plaats van de donkere neus van het huidige model. Ook het logo is verlicht, zoals de mode lijkt te zijn anno 2025. Zelfs de lichtblauwe lanceringskleur doet denken aan de tint van de derde generatie Leaf!
Google aan boord
Het interieur krijgen we nog niet te zien, maar daar schuilt volgens de eerste info van Nissan een nieuwe generatie infotainmentsysteem op basis van Android. Dat betekent dat je Google-diensten zoals Maps en de spraakassistent van het technologiebedrijf ingebouwd krijgt, maar waarschijnlijk ook dat je er externe apps op kan installeren. Je smartphone verbinden om naar Spotify te luisteren, zal dus vermoedelijk niet meer nodig zijn.

Boost op vlak van rijbereik?
Over de techniek zwijgt Nissan nog in alle talen. De huidige Ariya biedt de keuze tussen batterijen van 63 of 87 kWh, met een WLTP-autonomie tot 536 km. Voorlopig lijkt er nog niets te veranderen op hardwarevlak, maar misschien dat een verbeterde stroomlijn en een meer efficiënt beheer voor extra rijbereik kan zorgen in de Ariya 2026. De kleinere en goedkopere Leaf haalt namelijk tot 622 km WLTP, bovendien uit een kleinere batterij.
Tenslotte krijgt de Nissan Ariya facelift nog V2L-technologie, waarbij je de hoogspanningsbatterij kan gebruiken als stroombron voor externe elektrische apparaten. Ook dat begint steeds meer de norm te worden voor elektrische wagens.