De Nissan Leaf is toe aan zijn derde generatie. Als pionier van de elektrische gezinswagens, startte de Leaf zijn carrière in 2010. Zijn vroegere hatchback-stijl heeft hij omgeruild voor een populair crossover-jasje. Maar niet enkel zijn buitenkant is vernieuwd: dit is een totaal nieuwe wagen.

Advertentie
Advertentie

Nissan profiteert van Renault-samenwerking

We wisten al dat de derde generatie van de Nissan Leaf gebaseerd is op het AmpR Medium-platform dat ook gebruikt wordt door Renault. Nu krijgen we ook wat meer van de technische details waarop we zaten te wachten. De Nissan Leaf wordt aangeboden met keuze uit twee batterijen: de Standard met 52 kWh aan bruikbare capaciteit en een rijbereik tot 436 km (WLTP) en een Extended batterij met 75 kWh aan netto capaciteit en een actieradius tot 604 km (WLTP).

DC-snelladen is mogelijk met een vermogen tot 150 kW, zodat je in 30 minuten tot 417 km kan bijladen. Op de snelweg is het mogelijk om ruim 330 km af te leggen aan een constante snelheid van 130 km/u. Dat heeft de Leaf te danken aan de enorme inspanningen die Nissan heeft geleverd om hem zo efficiënt mogelijk te maken met als resultaat een gemiddeld energieverbruik van 14,20 kWh/100 km.

Achteraanzicht Nissan LEAF met elegant ontwerp en geïntegreerde spoiler.
Moderne achterlichten van een elektrische auto, gedurfd ontwerp, blauwe metallic kleur.
Advertentie
Advertentie

Een totale metamorfose

Die efficiëntie van een EV wordt voor een groot stuk bepaald door zijn vorm en ook de Nissan Leaf ontsnapt niet aan de wetten van de fysica. We zien dan ook typische kenmerken als verzonken deurgrepen vooraan en achterste deurgrepen die zijn weggewerkt in de C-stijlen, een druppelvormig zijprofiel enz. De achterruitenwisser is zelfs compleet opgeofferd ten voordele van een betere stroomlijn…

Stylistisch is de Leaf er nochtans wel enorm op vooruitgegaan ten opzichte van zijn voorganger (al was dat niet echt een uitdaging). De voorkant van de Leaf is nog behoorlijk cliché met een lichtstrip over de hele breedte, maar hoe verder we naar achter gaan, hoe interessanter het design wordt. De vloeiende daklijn loopt uit in een kleine sportieve spoiler, maar het zijn vooral de achterlichten die het meeste opvallen. De “Ni-San” signatuur in 2 en 3 delen verwijst naar de Z-modellen van het Japanse merk en heeft een bijzonder 3D-effect.

Felleblauwe elektrische SUV op minimalistische turquoise achtergrond, modern en stijlvol zijaanzicht.
Nieuwe blauwe Nissan Leaf tegen een vervaagde achtergrond, elegante en moderne vooraanzicht.
Nissan Leaf 2023 elektrische blauwe auto tegen turquoise achtergrond, strakke achteraanzicht.

Plaats voor schermen én knoppen in het interieur

In het interieur - dat vaag wat aan de Ariya doet denken - domineren twee 14,3” beeldschermen met ingebouwde Google-diensten de digitale cockpit. Gelukkig heeft Nissan ook aan enkele fysieke knoppen gedacht, al lijken de knoppen voor de versnellingen op het laatste moment nog te zijn toegevoegd op een extra stukje plastic… Ook het stuur is voorzien van een behoorlijke hoeveelheid knoppen, maar gelukkig zijn dit tenminste echte knoppen en geen aanraakgevoelige exemplaren. De e-Pedal knop van de vorige generatie is ook van de partij, wat betekent dat one pedal driving opnieuw mogelijk is in deze nieuwe Leaf.

De Japanse crossover is 4,35 m lang en 1,81 m breed. Hij is dus opvallend genoeg iets korter dan zijn voorganger, maar wel wat breder. De aanpassingen komen zijn bagagevolume alvast ten goede, want de kofferinhoud van de Leaf groeit tot 437 liter. Voor een frunk is er helaas geen plaats.

Advertentie
Advertentie
Moderne Nissan interieur met digitaal dashboard en stijlvol stuurwiel.
Centrale console van een moderne elektrische auto met interactief touchscreen en versnellingsbediening.
Ruime geopende kofferbak van een compacte blauwe elektrische auto, inklapbare achterbank zichtbaar.

Hoeveel kost de nieuwe Nissan Leaf?

Op de prijzen van deze nieuwe Leaf laat Nissan ons nog even wachten, maar gezien zijn plaats in het gamma, zouden de prijzen van de Leaf lager moeten liggen dan die van de wat grotere Nissan Ariya (die start vanaf 48.400 euro zonder kortingen).

De nieuwe Nissan Leaf is zonder twijfel een stuk aantrekkelijker geworden voor het grote publiek. Als zijn prijs dat ook is, dan heeft Nissan misschien wel een - broodnodig - succesmodel in handen.

Advertentie
Advertentie