Onze reis met de Polestar 3 Dual Motor Performance was zowel een reis over de weg als door de tijd. De bestemming van deze uitstap/rijtest: de gereconstrueerde Romeinse vestingstad in het 73 hectare grote archeologisch park van Xanten, vlak bij de Rijn en de Nederlandse grens.
Wie al achter het stuur van de Volvo EX90 heeft gezeten, zal zich meteen thuis voelen in de Polestar 3. De nauwe samenwerking tussen Volvo en Polestar binnen de Geely-groep is overduidelijk. De gelijkenissen tussen beide modellen zijn niet te ontkennen. Zo zit de transmissiehendel rechts van het stuur, net als bij Volvo. Ook het grote, verticale 14,5-inch scherm op de middenconsole is herkenbaar. Op technisch vlak delen ze veel. Toch legt Polestar meer nadruk op sportiviteit, met een aflopende daklijn, een spoiler achteraan en een aerodynamische strip op de motorkap.



Vreemde bug
Nog voor vertrek dook er al een eerste frustratie op: de autosleutel zelf. Deze witte, rechthoekige sleutel moest opgeladen worden. Dat kan enkel via de draadloze oplader in het interieur. Alleen blokkeert dat tegelijk de plek waar je normaal je smartphone zou opladen. De batterij van de sleutel raakte nooit volledig opgeladen, waardoor het gebruiksgemak beperkt bleef. De handsfree toegang werkte niet. Telkens moest je de sleutel tegen de deurgreep houden of in de houder leggen. Ook de koffer openen lukte niet zonder fysieke interactie. En voor de smartphone bleef enkel de USB-C-kabel over om op te laden… Daar moeten we bij vermelden dat we geen toegang hadden tot de eigenaarsinstellingen om onze telefoon als digitale sleutel te activeren. Toch zou je van een nieuwe sleutel verwachten dat die gewoon werkt.
De logica van Google
Zodra de 4,9 meter lange wagen klaar was voor vertrek, stelden we de bestemming in: het archeologisch park van Xanten via het geïntegreerde GPS-systeem. Dat werkt met Google Maps dankzij Android Automotive. Vreemd genoeg is dit systeem niet compatibel met Android Auto (maar wél met Apple CarPlay). Geen groot probleem, zolang je een persoonlijk Google-account gebruikt: gewoon koppelen en klaar. Maar apps zoals WhatsApp werken dan niet. Storender is dat professionele Google Workspace-accounts niet werken met Android Automotive. Vervelend! De route naar de Romeinen van Colonia Ulpia Traiana bedroeg zo’n 250 km, bijna volledig over de autosnelweg.

Actieradius Polestar 3
De Polestar 3 Dual Motor Performance 2025 heeft een officiële WLTP-actieradius van 567 km. In de praktijk haal je op Belgische autosnelwegen aan 120 km/u een verbruik van 25 kWh/100 km. Met een batterijcapaciteit van 111 kWh betekent dat een realistische autonomie van zo’n 400 km. Vertrekken met 75% lading was voldoende om de heenrit zonder laadstop af te leggen. Toch besloten we tijdens de lunchpauze even bij te laden aan een snellader. De maximale laadsnelheid bedraagt 250 kW. In de praktijk blijft de Polestar 3 redelijk eerlijk: tot 80% wordt er gemiddeld aan meer dan 125 kW geladen. Ook daarna blijft de laadsnelheid behoorlijk.
En het wordt nog beter: in 2026 krijgt de Polestar 3 een update naar een 800V-architectuur, met een maximale laadsnelheid van 350 kW. Voor traag laden aan 11 kW is er een frunk van 32 liter vooraan, ideaal om de laadkabel (en brandblusser) in op te bergen. Achteraan is de koffer niet bijzonder ruim (484 l – 1.441 l), maar er zit een handige oplossing in verscholen: een deel van de vloer kan opgeklapt worden, waarachter haken zitten om tassen aan op te hangen.



Rijgedrag Polestar 3
In Duitsland, waar het mocht, reden we 180 km/u. Het verbruik liep daar op tot meer dan 35 kWh/100 km. Ons gemiddeld verbruik op dit traject, met en zonder snelheidsbeperkingen, tussen de Belgische grens en Xanten bedroeg 28 kWh/100 km. De Polestar 3 blijft zelfs boven 160 km/u verrassend comfortabel. Hij accelereert krachtig maar beheerst (0 tot 100 km/u in 4,7 seconden), en ook de remmen presteren solide. Het chassis ligt strak op de weg en geeft vertrouwen.
Tijdens onze meer landelijke terugrit kwam de koppelverdeling en adaptieve ophanging goed van pas voor extra precisie in de bochten. Ondanks zijn gewicht van 2,6 ton blijft het koetswerk stabiel in de bochten. De stuurinrichting voelt wat kunstmatig aan, maar stoort niet. In de stad en op parkings zorgen de uitgebreide visuele hulpsystemen voor vlotte manoeuvres. Een echte rijdende woonkamer met een laag CO₂-uitstootprofiel.
Cruise zonder controle
Een andere kleine teleurstelling kwam van de cruise control. Het stuur van de Polestar heeft 12 aanraakzones, maar mist cruciale functies. Zo is er geen "Resume"-functie om terug te keren naar een eerder ingestelde snelheid. Je moet telkens de cruise control uitschakelen via de transmissiepook, handmatig de gewenste snelheid halen met het gaspedaal, en dan pas opnieuw activeren via de knop rechts aan het stuur… Niet echt gebruiksvriendelijk. Even vreemd: het is niet mogelijk om het volume van het uitstekende optionele Bowers & Wilkins-audiosysteem via het stuur te regelen.


Verbruik en prijs Polestar 3
Naast onze uitstap naar Xanten legden we in totaal 800 km af. Ons gemeten gemiddelde verbruik bedroeg 23,6 kWh/100 km. De Polestar 3 is een échte (grote) kilometervreter. Met zijn batterij van ruim 110 kWh kan hij ook bij winterweer vlot snelwegkilometers afleggen. De Dual Motor Long Range Performance-versie uit onze test staat geprijsd op 92.100 euro, maar met opties zoals het Bowers & Wilkins-audiosysteem en de Megapixel-LED-koplampen tikte onze testwagen af op 103.800 euro.
Een stevig prijskaartje, maar dat weerspiegelt zich wel in comfort, materiaalgebruik en rijgedrag. Toch blijft er na een week in deze ruime en luxueuze gezinswagen (voor vier volwassenen en een wat minder gelukkige vijfde passagier) een licht bittere nasmaak achter. De ergonomische en technologische tekortkomingen wrijven wat zand in de motorolie. Laten we hopen dat de updates voor modeljaar 2026 die kinderziektes zullen aanpakken.