all.loginPopup.or


all.loginPopup.newToVroom

all.newsletterPopup.daily.title

all.newsletterPopup.daily.description

all.newsletterPopup.weekly.title

all.newsletterPopup.weekly.description


all.register.alreadyHaveAccount

{"fr":"Rolls-Royce Cullinan rose, luxe, design élégant, devant bâtiment moderne, ciel bleu.","nl":"Roze Rolls-Royce Cullinan, luxe, elegant ontwerp, voor modern gebouw, blauwe lucht."}
{"fr":"Tableau de bord Rolls-Royce avec illustration artistique et horloge intégrée, intérieur luxueux.","nl":"Rolls-Royce dashboard met artistieke illustratie en geïntegreerde klok, luxe interieur."}
1/10

Rolls-Royce: 3 unieke modellen om China te bekoren

Rolls-Royce brengt een cultureel eerbetoon aan China met drie op maat gemaakte Bespoke-modellen. Phantom Extended, Black Badge Cullinan en Black Badge Spectre zijn voorzien van met de hand geschilderde decoraties, geïnspireerd op de eeuwenoude muurschilderingen van Dunhuang.

Geschreven door Jean-Francois Christiaens

28 Juli 2025

Advertentie

De Mogao-grotten in de Chinese regio Dunhuang staan op de Werelderfgoedlijst van UNESCO. Ze zijn vooral bekend om hun standbeelden en muurschilderingen. Het is dit culturele erfgoed dat Rolls-Royce eert met drie unieke modellen, die volledig op maat zijn gemaakt. De opdracht kwam van het Private Office Shanghai, een ruimte waar het Britse merk exclusief op uitnodiging klanten ontvangt die een “diep persoonlijk” voertuig willen samenstellen.

Met deze drie modellen, ontwikkeld door zijn Bespoke-afdeling, toont Rolls-Royce het volledige meesterschap van zijn interne “huisartiesten”. Een Rolls-Royce koop je immers zelden als stockmodel… Het bezitten van een Rolls-Royce is doorgaans het resultaat van een lang traject van gesprekken en creatie tussen de klant en de vakmensen van het merk. Deze drie Bespoke-exemplaren, tentoongesteld in het Private Office van Rolls-Royce in Shanghai, vormen een manifest van het kunnen van het huis, en brengen tegelijk een eerbetoon aan het Chinese culturele erfgoed.

Phantom Extended, geest van zijde

De tentoongestelde Rolls-Royce Phantom Extended, de meest “sobere” van het trio, onderscheidt zich met zijn tweekleurige lak, waarbij het diepe paars geïnspireerd is op de kleur van de hemel boven de Chinese Muur. Wat dit model vooral bijzonder maakt, is het interieur: een met de hand geschilderd kunstwerk op zwart leder. Het tafereel toont een landschap, versierd met het motief “geest van zijde”.

Rolls-Royce dashboard met artistieke illustratie en geïntegreerde klok, luxe interieur. Zwarte Rolls-Royce Phantom luxe geparkeerd voor perfect gesnoeide bomen. Hand schildert nauwkeurige illustratie van bloemen en natuurlijke motieven.
Advertentie

Roze Cullinan

De SUV Cullinan trekt de aandacht met zijn roze carrosseriekleur. De tint, genaamd Danqianroze, loopt door tot in het midden van de wielen (23 inch!) en in verschillende interieurelementen. De zetels (roze voorin, blauw achteraan) zijn voorzien van duizenden kleine perforaties. Meer bepaald 107.000 gaatjes van 0,8 tot 1,2 millimeter groot, waarvan het patroon het bewolkte luchtruim boven Goodwood, de thuisbasis van het merk, moet oproepen.

Roze Rolls-Royce velg met iconisch logo op een achtergrond van bestrating. Roze Rolls-Royce met iconisch rooster op een stijlvolle tuinachtergrond. Roze hoofdsteun van Rolls-Royce met verlichte sterrenhemel in LED-stijl.
Advertentie

Spectre in “bergachtig” blauw

Het nieuwe elektrische model van Rolls-Royce, de coupé Spectre, valt op met zijn tweekleurige lakwerk. Het blauwe Qingshan, geïnspireerd op de berglandschappen uit de muurschilderingen van Dunhuang, vormt een stijlvol contrast met een zwart diamantaccent. Deze kleurencombinatie loopt door in het interieur.

Blauwe en zwarte Rolls-Royce Spectre geparkeerd voor gesnoeide hagen onder heldere hemel. Modern design van een elektrische auto met glinsterende metallic afwerking en opvallend turquoise blauw. Luxe interieur van een Rolls-Royce met blauw stuur en modern dashboard.
Advertentie

De kracht van Bespoke

Met deze drie modellen wil Rolls-Royce opnieuw de unieke kracht van zijn Bespoke-programma aantonen, via een design en vakmanschap “dat uitnodigt tot toekomstige bestellingen die andere culturele verhalen even diepgaand, zorgvuldig en fantasierijk verkennen”. Hopelijk weet het Britse merk hiermee de welgestelde Chinese klanten te raken.

Jean-Francois
							Christiaens

Jean-Francois Christiaens

Advertentie