of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Dit account bestaat reeds

Olivier Maloteaux

2 MEI 2025

Test: Rolls‑Royce Spectre, de Rolls zonder uitlaten

Deze Spectre coupé, de eerste elektrische Rolls, beweegt zich geruisloos voort, maar doet toch alle hoofden draaien. We nemen je mee aan boord van deze cocon van 5,5 meter lang.

{"fr":"Rolls-Royce Spectre roulant sur une route bordée d'arbres au coucher du soleil.","nl":"Rolls-Royce Spectre rijdt op een boomrijke weg bij zonsondergang."}
{"fr":"Rolls-Royce Spectre électrique roulant sur route bordée d'arbres automnaux.","nl":"Elektrische Rolls-Royce Spectre rijdt op weg omgeven door herfstbomen."}

"Elektriciteit past echt goed bij de Rolls-Royce Spectre, die uitbundige luxe en indrukwekkende prestaties etaleert, dit alles in een gewijde stilte."

Binnen de Rolls-Royce-familie vraag ik om de Spectre: deze coupé is de jongste telg en de eerste Rolls met een batterij. Hij ruilt de 6,75-liter V12 van zijn broers in voor twee elektromotoren en vult zijn aluminium chassis met een batterij van 700 kilo. Laten we, in afwachting van de toekomstige elektrische SUV's en limousines (waarschijnlijk over 2 of 3 jaar), eens kijken wat de eerste Rolls op stroom waard is.

Advertentie
Advertentie

Design

"Onze" Rolls wacht op ons voor de enige dealer in het land, in Waterloo. Hij staat geparkeerd voor de indrukwekkende etalage van het gebouw. Onze eerste gedachte: "we mogen bij het vertrekken niet per ongeluk de winkel rammen, dat zou een slechte indruk maken...". De Spectre coupé is een imposante verschijning, met 5,5 meter lengte en meer dan 2 meter breedte. De motorkap lijkt zich tot in het oneindige uit te strekken; je kunt het einde ervan alleen zien dankzij de "Flying Lady", het beroemde beeldje dat een jonge vrouw voorstelt die de plooien van haar jurk vasthoudt terwijl die door de wind worden opgetild. Dit embleem kan in de motorkap wegduiken en weer verschijnen met een druk op de afstandsbediening. De enorme grille wordt verlicht door 22 leds. Voor de kleur van het exterieur kan de Bespoke-afdeling een op maat gemaakte mix voor je maken. Idem voor het interieur van de Rolls-Royce Spectre.

Beleving

Een andere wereld

Instappen is niet eenvoudig: de "suicide" deuren openen in de verkeerde richting en zijn elk 1,5 m lang. Wanneer je ze beide volledig opent, lijkt deze Rolls op een albatros, met een spanwijdte van 5 meter! Iets te breed voor de parkeerplaatsen aan de supermarkt, een plek waar de "Flying Lady" inderdaad zelden haar neus laat zien...

Deze deuren openen en sluiten elektrisch. Het is majestueus, maar het ballet is moeilijk te orkestreren: je moet je hand tijdens de hele procedure op de hendel houden, maar niet te hard drukken anders blokkeert het... Eenmaal door de deuren, stappen we binnen in een andere wereld: de passagiers zitten in grote zetels, met de voeten wegzinkend in dik tapijt. Het leer is zacht, het hout is fijnzinnig aangebracht en het meubilair is perfect afgewerkt.

Vier echte zitplaatsen in de Spectre

De toegang tot de achterbank is niet uitzonderlijk maar correct, dankzij de brede opening van de lange voordeuren. De passagiers op de tweede rij hebben voldoende ruimte voor de ellebogen en benen. En ze zitten letterlijk met hun hoofd tussen de sterren, want het dak is bezaaid met twinkelende lichtjes. De deuren en het dashboard kunnen ook versierd worden met duizenden geanimeerde lichtdiodes. De kofferruimte (380 liter) is minder schitterend: hij is niet groter dan die van een VW Golf, die nochtans meer dan een meter korter is...

BMW multimedia

Net als in andere Rolls-modellen vinden we hier geen buitensporig groot scherm, enkel een discrete touchinterface. Die is altijd zichtbaar, want in tegenstelling tot bijvoorbeeld bij Bentley, kan dit scherm niet worden verborgen achter een decoratief paneel. We vinden het jammer dat de grafische vormgeving van de menu’s ongewijzigd is overgenomen van de BMW-modellen. Rolls-Royce had wat meer moeite kunnen doen om zich te onderscheiden van de meer alledaagse auto's van zijn moederbedrijf... Geen fantasietjes voor het multimediasysteem dus, maar wel een goede Apple CarPlay/Android Auto-verbinding en een efficiënt navigatiesysteem dat laadstations en het resterende batterijpercentage op de bestemming aangeeft. Kortom: hoewel hij elektrisch is, dompelt de Spectre ons niet onder in een futuristisch interieur, maar blijft hij trouw aan de tradities van het huis met een interieur dat ouderwetse charme uitstraalt.

Advertentie
Advertentie

Rijervaring

Gewijde stilte aan boord van de eerste elektrische Rolls-Royce

Achter het stuur hoef je je arm niet uit te strekken om de lange deur naar je toe te trekken: die sluit automatisch zodra je je voet op de rem zet (om de passagiersdeur te sluiten, moet je een knop op de middenconsole activeren). Met een druk op Start komt de auto onder spanning, zonder enig geluid. Geen gek stuurwiel hier, maar een dunne ronde hoepel, zo breed als een scheepsroer. De besturing is licht en het gevoel van het rempedaal is romig. Alles nodigt uit tot rustig rijden. Het meest indrukwekkende is de geluidsisolatie: je baadt in een gewijde stilte. Het is zodanig stil, dat het geruis van de airconditioning, het enige hoorbare geluid, storend wordt... Ondanks de 23-inch velgen is het comfort goddelijk: de luchtvering golft delicaat over de kraters en kasseien van ons wegennet.

Zachte kracht

De bruikbare batterij van 102 kWh (geleend van de BMW i7...) voedt twee motoren: één voorin van 258 pk/365 Nm en één achterin van 490 pk/710 Nm. Het geheel stuurt in totaal 584 pk/900 Nm naar alle vier de wielen (of zelfs 660 pk/1.075 Nm voor de Black Badge-versie). Met andere woorden, de Rolls-Royce Spectre heeft indrukwekkende specificaties. De acceleratie is verbluffend (0-100 km/u in 4,5 seconden), maar zonder ooit je maag om te draaien: de passagiers worden gewoon licht tegen de rugleuning van hun stoel gedrukt, zoals in een lijnvliegtuig tijdens het opstijgen.

Een zeker gevoel voor evenwicht

Bij het remmen en in bochten is het gewicht (2,9 ton!) natuurlijk voelbaar. Maar deze Rolls is niet zo log als hij eruitziet: de vierwielaandrijving en de meesturende achterwielen zorgen voor een mooi evenwicht, terwijl de actieve stabilisatorstangen de carrosseriebewegingen zo goed mogelijk in toom houden en dat zonder maar iets in te boeten aan het hoogstaande comfort.

Bijna 400 kilometer werkelijk bereik voor de Rolls-Royce Spectre

Verrassend genoeg bleek deze mastodont niet al te gulzig, met 25,8 kWh/100 km tijdens onze test bij 20°C. Dit geeft de Rolls-Royce Spectre een werkelijke range van 395 kilometer. Opladen bij een AC-laadpaal duurt 5 uur en 30 minuten (max. 22 kW). Bij DC-laden duurt het 35 minuten om van 10 naar 80% te gaan (de 400V-batterij accepteert een maximaal laadvermogen van 195 kW).

Prijs

Wat is de prijs van de Rolls-Royce Spectre in 2025 in België?

De deuren naar een andere wereld openen heeft natuurlijk een prijs: vanaf 396.275 euro, zonder opties. Ons testexemplaar naderde de 520.000 euro! Natuurlijk is dat buitensporig en rationeel niet te rechtvaardigen, maar de Rolls-klant maakt zich geen zorgen over materiële beperkingen; hij bezit gemiddeld meer dan zeven prestigieuze auto's in zijn garage.

Verdict

Rolls-modellen hebben altijd hun best gedaan om de stem van hun benzinemotor te smoren; het verdwijnen ervan gaat dus onopgemerkt voorbij. Elektriciteit past echt goed bij deze Spectre, die uitbundige luxe en indrukwekkende prestaties etaleert, dit alles in een gewijde stilte. Deze koets combineert moderne technologie met traditionele waarden. Een betoverende cocktail, maar voorbehouden aan de meest welgestelden, want onbetaalbaar duur.

Advertentie
Advertentie