Na een flinke steen in de vijver van de Europese auto-industrie te hebben gegooid, probeert Brussel met moeite haar verzwakte industrie te redden. Eerst werden elektrische voertuigen uit China zwaarder belast, en daarna kregen constructeurs extra tijd om hun CO₂-doelstellingen te halen. Maar volgens verschillende Europese groepen is dat nog niet voldoende. Renault en Stellantis hebben bijvoorbeeld luidop gepleit voor een “gedifferentieerde regelgeving voor kleine auto’s”. Een noodkreet waarop Europa nu duidelijk positief lijkt te willen reageren – op voorwaarde dat de voertuigen in kwestie in Europa worden gebouwd… én elektrisch zijn?

“E” voor ecologisch, economisch en Europees
Europa overweegt om een nieuwe voertuigcategorie in het leven te roepen: de “E-car”. Een soort Europese tegenhanger van de Japanse kei cars, specifiek voor en door Europa, zo legt Ursula von der Leyen, voorzitter van de Europese Commissie, uit:
“Miljoenen Europeanen willen een betaalbare Europese auto kopen. Daarom stellen we voor om samen te werken met de industrie aan een nieuw initiatief voor compacte, betaalbare auto’s. Ik vind dat Europa zijn eigen E-Car moet hebben. ‘E’ voor ecologisch: schoon, efficiënt en licht. ‘E’ voor economisch: betaalbaar voor de burgers. ‘E’ voor Europees: hier gebouwd, in Europa, met Europese toeleveringsketens. Want we mogen de markt niet overlaten aan China of andere landen.”

En niet “E” voor elektrisch?
Ursula von der Leyen benadrukt ook: “Wat er ook gebeurt, de toekomst is elektrisch, en Europa zal daar deel van uitmaken.” Met andere woorden: die befaamde “E-cars” zullen dus vrijwel zeker volledig elektrisch zijn. Daarom wil Europa tegelijk werk maken van een snellere uitbouw van het netwerk van laadpunten. Dat moet onder meer gebeuren door het aansluitproces te vereenvoudigen. Brussel wil daarnaast dat de lidstaten “sociale leasing” invoeren om elektrische mobiliteit voor iedereen toegankelijker te maken. Rest nu alleen nog de vraag: wanneer worden al die maatregelen concreet – en vooral, wanneer komt die “E-car”?