of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Heeft u al een account?

{"fr":"Honda N-WGN bleu, vue arrière sur fond blanc, design compact moderne.","nl":"Blauwe Honda N-WGN, achteraanzicht tegen witte achtergrond, modern compact ontwerp."}
{"fr":"Drapeau de l'Union européenne flottant avec des étoiles jaunes sur fond bleu clair.","nl":"Vlag van de Europese Unie met gele sterren op een helderblauwe achtergrond."}
1/3

Binnenkort weer kleine en betaalbare auto’s in Europa?

Europa wil een nieuwe voertuigcategorie op poten zetten, de "E-car". Dat zou het Europese equivalent worden van de Japanse kei cars.

Geschreven door Sébastien Vanhouche

12 September 2025

Advertentie

Na een flinke steen in de vijver van de Europese auto-industrie te hebben gegooid, probeert Brussel met moeite haar verzwakte industrie te redden. Eerst werden elektrische voertuigen uit China zwaarder belast, en daarna kregen constructeurs extra tijd om hun CO₂-doelstellingen te halen. Maar volgens verschillende Europese groepen is dat nog niet voldoende. Renault en Stellantis hebben bijvoorbeeld luidop gepleit voor een “gedifferentieerde regelgeving voor kleine auto’s”. Een noodkreet waarop Europa nu duidelijk positief lijkt te willen reageren – op voorwaarde dat de voertuigen in kwestie in Europa worden gebouwd… én elektrisch zijn?

Vlag van de Europese Unie met gele sterren op een helderblauwe achtergrond.
Advertentie

“E” voor ecologisch, economisch en Europees

Europa overweegt om een nieuwe voertuigcategorie in het leven te roepen: de “E-car”. Een soort Europese tegenhanger van de Japanse kei cars, specifiek voor en door Europa, zo legt Ursula von der Leyen, voorzitter van de Europese Commissie, uit:

“Miljoenen Europeanen willen een betaalbare Europese auto kopen. Daarom stellen we voor om samen te werken met de industrie aan een nieuw initiatief voor compacte, betaalbare auto’s. Ik vind dat Europa zijn eigen E-Car moet hebben. ‘E’ voor ecologisch: schoon, efficiënt en licht. ‘E’ voor economisch: betaalbaar voor de burgers. ‘E’ voor Europees: hier gebouwd, in Europa, met Europese toeleveringsketens. Want we mogen de markt niet overlaten aan China of andere landen.”

Advertentie

En niet “E” voor elektrisch?

Ursula von der Leyen benadrukt ook: “Wat er ook gebeurt, de toekomst is elektrisch, en Europa zal daar deel van uitmaken.” Met andere woorden: die befaamde “E-cars” zullen dus vrijwel zeker volledig elektrisch zijn. Daarom wil Europa tegelijk werk maken van een snellere uitbouw van het netwerk van laadpunten. Dat moet onder meer gebeuren door het aansluitproces te vereenvoudigen. Brussel wil daarnaast dat de lidstaten “sociale leasing” invoeren om elektrische mobiliteit voor iedereen toegankelijker te maken. Rest nu alleen nog de vraag: wanneer worden al die maatregelen concreet – en vooral, wanneer komt die “E-car”?

Sébastien
							Vanhouche

Sébastien Vanhouche

Advertentie