of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Heeft u al een account?

{"fr":"SUV moderne stationné devant un entrepôt avec graffitis colorés.","nl":"Moderne SUV geparkeerd voor een loods met kleurrijke graffiti."}
{"fr":"SUV électrique Smart orange roulant sur une route, ciel bleu en arrière-plan.","nl":"Oranje elektrische Smart SUV rijdt op een weg, blauwe lucht op de achtergrond."}
1/3

Invoerheffingen op Chinese auto’s: goedgekeurd, maar niet van harte…

10 lidstaten stemden dan wel voor de nieuwe importbelastingen op Chinese auto’s, 12 onthielden zich ook en 5 stemden zelfs tegen!

Geschreven door Sébastien Vanhouche

7 Oktober 2024

Advertentie

Na heel wat maanden van voorbereiding zijn de nieuwe invoerheffingen op Chinese auto’s nu officieel goedgekeurd door de Europese Commissie, maar niet zonder slag of stoot...

Van de 27 lidstaten van de Europese Unie waren er amper 10 voorstander van de nieuwe imvoerheffingen die de Commissie uitwerkte. Landen als Frankrijk, Denemarken, Nederland en Italië. 5 landen stemden dan weer tegen: Malta, Slovenië, Slovakije, Hongarije en Duitsland. China is dan ook een belangrijke afzetmarkt voor een aantal Duitse autobouwers, die er ook auto’s assembleren. 12 lidstaten onthielden zich bij de stemming, waaronder België en Spanje. De maatregel is dus goedgekeurd geraakt, maar unanimiteit was er niet onder de lidstaten...

Oranje elektrische Smart SUV rijdt op een weg, blauwe lucht op de achtergrond.
Advertentie

Tot 35,3 % extra invoerheffingen voor MG !

De invoerheffingen op auto’s bedragen op dit moment 10%, maar dat percentage stijgt op een variabele manier, afhankelijk van op hoeveel de Chinese staatssteun aan een bepaald merk geschat wordt. In de praktijk stijgt de invoerheffing naar 35,3% voor de SAIC-groep (MG), 18,8% voor alle voertuigen van de Geely-groep (Volvo, Polestar, Lotus, Zeekr, Lynk & Co), 17% voor BYD, 7,8% voor Tesla en 20,7% voor de andere Chinese autobouwers die naar Europa exporteren, waaronder bijvoorbeeld Leapmotor. De nieuwe invoertarieven worden eind deze maand van kracht voor een periode van 5 jaar.

Achterkant van een BYD-auto met 'Build Your Dreams' in stedelijke omgeving.
Advertentie

En dat is nog maar het begin...

Nu wordt gewacht op een reactie uit China, dat gedurende de hele aanloop naar deze beslissing liet weten dat er represailles zouden volgen als de invoerheffingen goedgekeurd werden. We kijken ook uit naar hoe de verschillende Chinese automerken zullen reageren die plannen om fabrieken te bouwen of te kopen op het Oude Continent, zoals Nio. Ondertussen blijven de onderhandelingen tussen en Europa en China lopen, met als doel om een andere uitweg te vinden dan deze invoerheffingen. Waarschijnlijk hebben we het laatste er dus nog niet van gehoord.

Sébastien
							Vanhouche

Sébastien Vanhouche

Foto’s: Vroom, Sébastien Vanhouche

Advertentie