Ken je de Renault Twizy nog? Een bijzonder elektrisch karretje met twee zitplaatsen dat midden de jaren 2010 werd gelanceerd en de deur opende voor meerdere elektrische vierwielers. Denk maar aan de “toegankelijke” maar minimalistische Citroën AMI tot de meer exclusieve Microlino. De Renault-groep biedt nu zijn eigen herinterpretatie aan van de sympathieke Twizy via zijn nieuwe mobiliteitslabel Mobilize. Dit is de Mobilize Duo die, zoals de Twizy voor hem, ook verkrijgbaar is als begrensde versie op 45 km/u om toegankelijk te zijn vanaf 16 jaar (Duo 45 Neo) en als meer polyvalente versie met een top van 80 km/u (Duo 80 Evo).
Design
Tandem
De Mobilize Duo neemt de tandemstoelen over van de Twizy. De twee inzittenden zitten dus niet naast elkaar, zoals bij de Citroën AMI, maar wel achter elkaar. In tegenstelling tot de Twizy, die in het begin ‘halve’ deuren kreeg die maar weinig beschermden tegen de elementen, stap je hier wel in via ‘echte’ deuren. Ze gaan open naar boven en bieden een gemakkelijke instap, ook in smalle plaatsen. Toch zeker gemakkelijker dan in de Microlino, waarbij de voorkant van het bolletje opengaat en dus voor problemen zorgt als je dichtbij een muur of een andere auto geparkeerd staat. Bij het in- en uitstappen van de Mobilize Duo moet je echter opletten dat je niet in aanraking komt met de handrem aan de rechterkant. Of dat je gewurgd wordt door de veiligheidsgordel van de bestuurder als je links wil uitstappen vanop de passagierszetel.
Geoptimaliseerd formaat
Met zijn lengte van 2,43 m en zijn breedte van amper 1,31 m is de Mobilize Duo perfect om in de stad mee rond te rijden. Zijn voetafdruk is dan ook zo’n 50% kleiner dan een klassieke stadswagen. Dat heeft ook zijn gevolgen voor zijn praktische eigenschappen, maar daar komen we later nog op terug. Het is in ieder geval gemakkelijk om in de kleinste parkeerplaatsen te passen. Maar ook om krappe bochten te nemen met zijn draaicirkel van amper 6,8 meter.
Bekijks verzekerd
Het futuristische design van de Mobilize Duo en zijn flashy kleurige stickers zorgen voor heel wat bekijks onderweg. Je blijft in ieder geval niet onopgemerkt achter het stuur van deze atypische wagen. En het nog onbekende merk ‘Mobilize’ zorgt ook voor heel wat vragen over de origine van dit bijzondere karretje.
Eenvoudige en “duurzame” bouw
Om de productiekost en de milieu-impact van de Duo te minimaliseren, heeft Mobilize er bewust voor gekozen om het aantal gebruikte onderdelen te beperken (de voor- en achterbumpers zijn identiek, net als de zijpanelen, de vier pinkers, enz.) met de nadruk op gerecycleerde materialen. De grootste koetswerkdelen zijn bijvoorbeeld gemaakt van 60% gerecycleerde polymeren. In totaal is bijna 40% van zijn massa afkomstig van de circulaire economie. En ook op technisch vlak is er bespaard kunnen worden: de kleine elektromotor is afkomstig van de 48 V-mildhybride modellen van Renault (zoals de Austral), terwijl de batterij simpelweg een module is uit de Renault 5 E-Tech.



Gebruiksgemak
Doodeenvoudig
Het mag niet verbazen dat het interieur van de Mobilize Duo vrij kaal is. Starten is echter kinderlijk eenvoudig, dankzij stickers die ook als soort mini-gebruiksaanwijzing dienen. De belangrijkste bedieningen zitten aan de linkerkant van het stuur. Er is ook een houder voor je smartphone en een USB C-poort aan de rechterkant om te kunnen opladen onderweg.
Airbag en relatief comfort
De Mobilize Duo wil zich onderscheiden op vlak van veiligheid en comfort ten opzichte van de andere gemotoriseerde vierwielers, en is daarbij de enige die standaard is uitgerust met een airbag. Nu goed, dat is ook geen wondermiddel en zal je zeker niet redden bij een frontale botsing met een elektrische SUV van 2,5 ton… Maar het is beter dan niets. Daarnaast krijg je vooraan een gordel met gordelspanner. Mobilize wil ook een relatief hoof comfortniveau bieden voor het segment. Dat bestaat hier, afhankelijk van de uitvoering, uit airco, zetelverwarming of nog een verwarmbare voorruit.
Digitale sleutel en app
De Duo is ontworpen als mobiliteitsoplossing en heeft daarvoor een specifieke MyDuo-app die bepaalde diensten biedt. Zo kan je bijvoorbeeld in enkele klikken een digitale sleutel delen, om familie of vrienden ook te laten rijden met je auto. Voor professioneel gebruik kan je ook genieten van meerdere vlootbeheerdiensten, zoals Smart Sharing (de wagen reserveren en een digitale sleutel krijgen), Geofencing (de auto lokaliseren vanop afstand), enzovoort.
Wasbaar interieur
Tenslotte merken we op dat het interieur van de Mobilize Duo gemakkelijk afwasbaar is. De zetelbekleding is van PET en op de bodem zit een stop om het water af te voeren. Je kan dus zelfs een hogedrukspuit inzetten om hem gemakkelijk schoon te maken.
Geen koffer…
Het totale gebrek aan koffer gaat echter snel vervelen. Mobilize spreekt over een laadvolume tot 300 liter aan boord. Waar dan? Ah ja, er zit een klein opbergnetje onderaan de passagierszetel, dat al gevuld is met de boorddocumenten. En voor de rest? Er is plek voor een tas of een kleine koffer achter de bestuurderszetel, maar dat is ook waar de benen van de passagier moeten zitten. En bij slecht weer wordt die zone al snel vuil of nat. Kortom, niet ideaal om een tas te zetten die het liefst proper blijft, of zelfs voor de boodschappen. Bij de eerste rempartij zitten je groenten dan onder de pedalen. Vervoer je vooral spullen, dan kan je ook kiezen voor de Mobilize Bento, de “bestelwagenversie” van de Duo. Die heeft een grote koffer achteraan in de plaats van de passagierszetel, die je ook langs buiten kan gebruiken. Maar goed, dan verlies je ook de tweede zitplaats.



Rijervaring
Zichtbaarheid kon beter
Mobilize is trots op het goede zicht in de Duo, vooral dankzij de bubbelvormige voorruit die verwijst naar de koepel van het ISS (International Space Station) en die een ongeremd zicht naar buiten moet bieden. Wel, naar voren werkt het wel. Maar dan nog krijg je ‘s nachts storende reflecties van het digitale dashboard over de hele breedte van die bubbel. Maar voor de rest is het zicht rondom niet optimaal. Schuin vooraan zitten de raamstijlen in de weg om in de bocht te kijken. De Y-vorm van de deurpanelen blokkeert het zijdelingse zicht op kruispunten. Dan heb je de neiging om je te draaien om een beter zicht te krijgen op het aankomende verkeer… maar de gordelspanner is soms weerbarstig en laat niet altijd los. Tel daarbij nog het gebrek aan middenspiegel op, wat het zicht naar achteren beperkt. En zelfs al kijk je over je schouders om de maten van de auto in te schatten, maken de dikke raamstijlen achteraan de manoeuvres niet gemakkelijker.
Geschikt voor vier seizoenen
We hebben het ‘geluk’ gehad tijdens onze test dat we vrijwel alle seizoenen hebben zien passeren. Bij zacht weer geniet je van kleine vensters (die naar boven openen) voor een briesje tijdens het rijden. En als de glazen bubbel de cabine in een serre verandert, kan je op de AC-knop duwen voor verfrissing.
Zakt het kwik, dan zorgt de verwarmde zetel voor wat welkome warmte. En bij de regen zorgen de ventilatie (die helaas zeer luid is bij hogere snelheden) en de verwarmde voorruit ervoor dat de ruiten niet te veel aandampen. En ook al zie je wat daglicht onderaan de deuren, blijft het interieur vrij goed beschermd tegen de regen.
Relatief comfort
Maar je moet rekening houden met een slechts relatief comfortniveau. Toegegeven, de assemblage rammelt een stuk minder dan bij een AMI en de demping is hier veel zachter dan op de beenharde Microlino, om de twee eerder genoemde voorbeelden te noemen. Maar we kunnen nog niet spreken van een comfortabel voertuig. De ophanging stuitert nog steeds over slecht wegdek en de geluiddemping is zeer beperkt.
Vlot genoeg… als het plat is, en maar tot 80
Op technisch vlak neemt de Mobilize Duo zijn organen over van de schappen van de Renault-groep. De elektromotor is in feite de starter-generator op 48 volt van de mildhybrides van het Franse merk. Hij levert 7,4 kW (ofwel 10 pk) op de 80-versie, zoals ons testmodel. Het vermogen is beperkt tot 5,6 kW (7,6 pk) op de begrensde versie op 45 km/u, om hem toegankelijk te maken voor jongeren vanaf 16 jaar met het AM-rijbewijs. Voor de onbegrensde versie heb je een volwaardig B-rijbewijs nodig. Die biedt vrij vlotte acceleraties bij stedelijke snelheden, maar ook voldoende prestaties om buiten de stad te komen. Op een vlak wegdek haal je vrij gemakkelijk de topsnelheid van 80 km/u, wat je (zeker in Vlaanderen) tenminste geen ‘rijdend obstakel’ maakt op binnenwegen. Op hellingen voel je echter al snel dat het niet overhoudt qua vermogen. Dan haal je eerder 60 km/u. En als het echt steil wordt, gaat de teller niet voorbij de 45-50 km/u.
Geruststellend rijgedrag, maar geen ABS
Onderweg geniet je van een vrij stabiele wegligging, toch meer dan bij de andere modellen binnen deze categorie. En ook de remmen werken vrij efficiënt. Toch vinden we het jammer dat er geen ABS op de Mobilize Duo zit. Je moet jonge chauffeurs dus aanleren om pompend te remmen om de controle te behouden in noodsituaties of op een vettig wegdek. Maar de wielen blokkeren in ieder geval minder dan in de Citroën AMI.
Reële autonomie van de Mobilize Duo
De batterij zit onder de achterstoel en biedt een vrij grote capaciteit van 10 kWh. Het is eigenlijk een van de drie of vier modules uit respectievelijk de Renault 5 Urban Range of Comfort Range. Het is een correcte capaciteit gezien de insteek van de Duo en zijn pluimgewicht (484 kg voor de Duo 45 en 506 kg voor de Duo 80). Mobilize kondigt een WLTP-autonomie aan van 161 km voor de 45 en 160 km voor de 80. Die actieradius is effectief haalbaar als je in de stad rijdt en als het mooi weer is. In ons geval hebben we bijna exclusief buiten bebouwde kom gereden, vaak bij 80 km/u, waarbij we vaak de airco of de verwarmde voorruit hebben ingeschakeld om aandamping te voorkomen in de regen. In deze omstandigheden mag je eerder rekenen op een rijbereik van 100 km. Dat blijft voldoende gezien het eerder beperkte comfort van de Mobilize Duo. Hij is niet echt gemaakt om honderden kilometers in één keer af te leggen…
Hoe lang duurt het om de Mobilize Duo op te laden?
Standaard heeft de Mobilize Duo een kabel met een klassieke stekker in het kleine opbergvak in de voorbumper zitten. Je kan hem dus aansluiten op een gewoon stopcontact. Optioneel kan je echter kiezen voor een Type 2-kabel om aan laadpalen aan te sluiten. Dat is niet enkel veiliger, maar ook handiger om in de stad of op je werk op te laden. Het scheelt echter niet zoveel qua laadtijd. Om van 20 tot 80% op te laden, moet je ongeveer 3u50 rekenen aan een gewoon stopcontact en 3u25 met een Type 2-kabel. Om volledig op te laden, moet je in beide gevallen ongeveer 6 uur wachten.



Budget
Hoeveel kost de Mobilize Duo?
De Mobilize Duo wordt verdeeld via het Renault-netwerk bij aangesloten concessies. De Duo 45, de versie “zonder rijbewijs”, wordt aangeboden vanaf 9.990 euro. De Mobilize Duo 80 bestaat in twee versies: 80 Evo, bedoeld voor particulieren vanaf 12.500 euro, of de 80 Pro, een soort business-versie voor professionals vanaf 11.600 euro. Met de enkele opties die beschikbaar zijn, kan de totaalprijs echter uitkomen op 14.000 euro. Dat is precies de catalogusprijs van ‘onze’ Duo 80 Evo met airco (1.000 euro), een Type 2-kabel (200 euro) en parkeersensoren achteraan (300 euro).
Mobilize Duo L6 of L7
Merk ook op dat de Duo 45 en Duo 80 over verschillende homologatietypes beschikken op het inschrijvingsbewijs (L6 en L7). Het is dus niet toegestaan om een 45 te ‘ontgrenzen’ om naar een 80 te gaan, bijvoorbeeld als je je rijbewijs hebt gehaald. Dat ter info.
Moeilijk te verantwoorden?
In ieder geval is de Mobilize Duo daarmee vrij ‘exclusief’ gezien zijn prestaties. Zoals we al zeiden: het is een supercar in zijn soort! Voor minimum 12.500 euro kan je al heel wat ritten maken in een taxi, Uber of deelauto… Of zelfs een mooie tweedehandswagen kopen, inclusief enkele jaren wegenbelasting. Maar om onze vergelijking van in het begin van de test te herhalen: een equivalente Microlino is nog een stuk duurder (vanaf 19.990 euro) en is minder comfortabel in gebruik.
De Duo 45 is misschien nog interessant voor ouders op zoek naar een geschikt vervoersmiddel voor hun kinderen. De Mobilize Duo is wel iets duurder dan een Citroën AMI (vanaf 7.990 euro). Maar hij is ook wat veiliger (airbag, stabieler bij het remmen) en iets minder basic.
Verdict
De Mobilize Duo is plezierig om mee te rijden en vooral een atypische verschijning op onze wegen. Maar hij onderscheidt zich ook met zijn comfortniveau en veiligheid - toch binnen het segment van de elektrische gemotoriseerde vierwielers. Maar het blijft een vrij duur voertuig voor wat hij maar biedt, ook al zijn de prijzen competitief ten opzichte van zijn rechtstreekse concurrenten. Hij kan je verleiden met zijn eigenzinnige uiterlijk en zijn bruikbare reële actieradius. Maar hou rekening met een problematisch zicht rondom en een vrij beperkt gebruiksgemak door zijn gebrek aan koffer.