of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Heeft u al een account?

{"fr":"Toyota roulant dans Bruxelles avec vue sur la tour de l'Hôtel de Ville.","nl":"Toyota rijdt in Brussel met uitzicht op de Stadhuistoren."}
{"fr":"Gros plan sur l'échappement d'une voiture, montrant la sortie chromée et brillante.","nl":"Close-up van de uitlaat van een auto met een glanzende, chromen uitlaatpijp."}
1/3

LEZ in Brussel: de stand van zaken

Het Grondwettelijk Hof heeft het uitstel van de LEZ in Brussel verworpen, maar wat betekent deze ommezwaai nu concreet?

Geschreven door Sébastien Vanhouche

12 September 2025

Advertentie

Net toen we dachten dat dieselwagens met Euronorm 5 en benzinewagens met Euro 2 tot 2027 welkom bleven in Brussel, heeft het Grondwettelijk Hof anders beslist. Het heeft het uitstel dat in oktober werd gestemd, opgeschort!

In oktober 2024 stemde het Brussels Parlement vóór het uitstel van de nieuwste verstrenging voor de lage-emissiezone (LEZ) in de hoofdstad. Daardoor konden sinds januari 2025 alle M1- en N1-voertuigen op benzine, LPG of CNG met minstens een Euro 2-norm én diesels met minstens een Euro 5-norm blijven rijden in Brussel zonder extra belastingen of sancties. Eigenaars van deze voertuigen zouden in principe van deze regeling kunnen genieten tot 1 april 2027 – tijd genoeg om een nieuwer voertuig aan te schaffen dat voldoet aan de volgende beperkingen. Maar die plannen zijn nu volledig van tafel geveegd door het Grondwettelijk Hof.

Close-up van de uitlaat van een auto met een glanzende, chromen uitlaatpijp.
Advertentie

Status quo, voorlopig dan toch…

Het Hof heeft namelijk het uitstel van de LEZ-regels dat in oktober werd gestemd, eenvoudigweg geschorst. Het oordeelt dat deze beslissing van het Brussels Parlement "een significante achteruitgang betekent op het vlak van gezondheids- en milieubescherming zonder redelijke rechtvaardiging." Wat betekent dat voor eigenaars van betrokken voertuigen? Het Hof moet zich binnen drie maanden uitspreken over het beroep tegen deze beslissing. Intussen lijkt het status quo te blijven gelden: benzinewagens met Euro 2 en dieselwagens met Euro 5 mogen voorlopig blijven rijden in Brussel zonder boete. Maar hoe lang nog?

Stadsverkeer bij zonsondergang met auto's en bus in het stadscentrum.
Advertentie

“We willen mensen te goeder trouw niet in de val lokken”

Alain Maron, huidig Brussels minister van Gezondheid en Leefmilieu, is uiteraard tevreden met deze uitspraak, maar benadrukt ook: “Het Hof laat nog een beetje tijd. Ik heb aan de administratie gevraagd om zo snel mogelijk de LEZ-taskforce samen te roepen, een werkgroep die de verschillende administraties verenigt, om te bekijken hoe we dit concreet zullen vertalen. Wat vaststaat: we willen mensen te goeder trouw uiteraard niet in de val lokken. Er zijn mensen die nu nog met vervuilende voertuigen rijden in volle overtuiging dat dit mocht, want het Parlement had die tekst goedgekeurd. We gaan hen niet gijzelen of plots beboeten, dat zou oneerlijk zijn. In de komende dagen en weken bekijken we hoe we deze beslissing van het Hof concreet zullen opvolgen.”

 

Misschien toch stilaan tijd om op zoek te gaan naar een nieuwere en schonere wagen… en snel ook!

Sébastien
							Vanhouche

Sébastien Vanhouche

Advertentie