We wisten al dat de A1 en Q2 volgend jaar uit het gamma van Ingolstadt zouden verdwijnen om plaats te maken voor een nieuw volledig elektrisch instapmodel. Over dat nieuwe model leren we vandaag wat meer.
Net zoals concurrent Mercedes, dat zijn A-Klasse niet vernieuwt, zal Audi binnenkort afscheid nemen van zijn kleine instapmodellen. De A1 en Q2 verdwijnen binnenkort uit het gamma van het merk met de vier ringen zonder rechtstreekse opvolger. Althans niet in dezelfde vorm. Audi zal volgend jaar wel degelijk een nieuw instapmodel toevoegen aan zijn gamma. Een volledig elektrische auto die duidelijk groter is dan de huidige A1 en Q2. In een interview met onze collega’s van Auto Express gaf Gernot Döllner, de huidige CEO van Audi, aan dat deze nieuwe Audi “het formaat zal hebben van een Volkswagen Golf en een A3, of zelfs iets kleiner.” Hij zal dus “onder de Q4 gepositioneerd worden, in het C-segment. Het wordt onze instapauto”, voegde hij daaraan toe.

Een elektrische Audi A3 e-tron met 600 km autonomie?
Gezien zijn formaat, dat zich ergens tussen de 4,2 en 4,3 meter zou situeren, zal deze nieuwe Audi waarschijnlijk niet gebaseerd zijn op het MEB Entry-platform van de Volkswagen-groep. Dat nieuwe platform zal volgend jaar zijn debuut maken onder de ID. Polo en ID. Cross, die beide kleiner zijn dan 4,2 meter. Vermoedelijk zal het nieuwe model eerder gebruikmaken van de meer geavanceerde versie van het MEB-platform. Die vinden we vandaag terug onder de Volkswagen ID.3, Cupra Born, Skoda Elroq en uiteraard ook onder de Audi Q4 e-tron. Dat platform zou deze nieuwe Audi een achterwielaandrijver maken, of een vierwielaandrijver met twee elektromotoren en het beroemde quattro-systeem van Audi. Daarnaast zou hij een batterij kunnen krijgen met een capaciteit van bijna 80 kWh, goed voor een autonomie van ongeveer 600 km! Klinkt aantrekkelijk. Maar dit nieuwe model zal wellicht niet zo voordelig zijn als de huidige A1 en Q2…

Een prijs die waarschijnlijk niet echt “instap” is…
Vandaag beginnen de verouderde A1 en Q2 respectievelijk vanaf 24.990 euro en 26.990 euro in België. Als de ID. Polo en ID. Cross ongeveer in diezelfde prijsvork gelanceerd worden, misschien iets hoger voor de elektrische SUV uit Wolfsburg, dan zal het nieuwe instapmodel van Audi uit Ingolstadt vermoedelijk (veel) duurder zijn. Afgaande op zijn formaat en verwachte technologieën zal de prijs het huidige instapbedrag van 31.360 euro voor de A3 waarschijnlijk overstijgen en eerder tussen de 35.000 en 40.000 euro liggen. Gelukkig hoeven we niet al te lang meer te wachten om zowel de prijs als de technische fiche van dit nieuwe model te ontdekken. De presentatie en productie van deze nieuwe elektrische Audi zouden immers volgend jaar, in 2026, van start gaan.