Test: Cupra Born VZ, Born to be wild

Cupra geeft zijn elektrische Born een boost met deze VZ, die 326 pk naar zijn achterwielen stuurt. Dat is sportief stekkeren!

"Als VZ wordt de Born een elektrische sportieveling met een efficiënt en plezierig rijgedrag. Het GTI-gevoel, maar dan op batterijen!"

Advertentie
Advertentie

Cupra was ooit de sportafdeling van Seat, maar is sinds enkele jaren een merk op zich geworden. Een merk met duidelijke groeiambities, vooral op basis van zijn gamma elektrische modellen. De Born kwam als eerste in 2021. Daar komt nu de SUV Tavascan bij. En Cupra lanceert eind 2025 nog een elektrische stadswagen, de Raval. Al deze modellen moeten dynamischer worden dan hun technische evenknieën van Skoda en Volkswagen. En met deze Born VZ belooft Cupra een heus sportief karakter. We zullen zien...

Design
Tuning, maar niet té

De Born is technisch gelijk aan de Volkswagen ID.3, maar onderscheidt zich met een meer opvallend design, te zien aan zijn bodykit (zijnschorten, diffusor achteraan). Deze nieuwe sportversie brengt het tuningniveau niet veel hoger, maar krijgt wel een VZ-badge op de koffer (voor 'veloz', of snelheid in het Spaans) en 20-inch velgen met een specifiek design, geschoeid met 215 mm brede banden vooraan en 235 mm achteraan. De Born VZ kan ook worden bedekt met een exclusieve nieuwe lakkleur: de speciale tint Dark Forest.

Beleving
(Nog) iets groter scherm

Net als in de andere Borns is het instrumentenpaneel achter het stuur van deze VZ erg klein en toont het weinig informatie. De VZ heeft echter recht op een groter centraal aanraakscherm dan zijn stalgenoten (12,9 inch tegenover 12 inch voor de andere Borns, die binnenkort ook het nieuwe scherm zouden moeten krijgen). Onder het scherm is de aanraakgevoelige strook nu verlicht om in het duister gemakkelijker het volume en de temperatuur aan boord te kunnen instellen. Optioneel is er een nieuw hoogwaardig geluidssysteem van Sennheiser met 10 luidsprekers. Liefhebbers van technologie zullen ook de nieuwe Remote Park Assist waarderen, waarmee je de Born VZ vanop afstand kan manoeuvreren via je smartphone.

Nog steeds ruim en praktisch

Achteraan het interieur verandert er niets: de VZ is even ruim als zijn broers en biedt plaats aan maximaal 5 personen. De achterbank is zacht, inclusief de (ietwat smalle) centrale zitplaats. De koffer is groot genoeg (385 liter), maar er zit een dikke rand tussen de vloer en de laaddrempel.

Vooraan onderscheidt de VZ zich wel van de andere Borns met standaard meegeleverde 'CUP Bucket'-kuipstoelen die enorm veel steun bieden en samen met Sabelt zijn ontwikkeld. Je zit er ook iets lager mee achter het stuur en als je er eenmaal in zit, wil je er niet meer uit...

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Rijervaring
Opgevoerde motor

De Born VZ krijgt de nieuwste evolutie (APP550) van de elektromotor van de VW-groep, in dit geval opgevoerd tot 326 pk en 545 Nm. De prestaties zijn zeer vlot (0 tot 100 km/u in 5,6 seconden), maar veel minder indrukwekkend dan die van de MG4 XPower (435 pk, 0-100 km/u in 3,8 seconden). De acceleraties verlopen daarnaast geruisloos: in tegenstelling tot de Abarth 500e, Hyundai Ioniq 5 N en de Porsche Taycan schuwt deze Cupra Born VZ een artificieel motorgeluid. Net als meestal het geval bij elektrische wagens is de topsnelheid begrensd (op 200 km/u), om de batterij niet te snel te laten leeglopen op de Autobahn.

En in de bochten?

Om de Born VZ van meer dynamiek te voorzien, heeft Cupra grondig gewerkt aan het onderstel. De dempers, veren en stabilisatorstangen zijn verstevigd. De besturing met een variabele overbrenging (waarmee het stuur directer wordt naarmate de stuurhoek toeneemt) en de calibratie van de gestuurde demping zijn ook bijgesteld voor meer dynamiek. 

In de praktijk is de Born VZ levendig en wendbaar in de bochten, en laat hij zijn gewicht (van 1.999 kg!) niet voelen, onder meer dankzij een goed gebalanceerd chassis (met een statische gewichtsverhouding van 48/52% tussen de assen). De voortrein (die geen tweede motor heeft) voelt licht aan en laat zich scherp plaatsen in de bocht. Ondanks het gebrek aan sperdifferentieel volgen de achterwielen goed en blijft de Born VZ koersvast, ook met het ESP in Sport of uitgeschakeld.

Cupra heeft ook de besturing van de remmen aangepast voor een beter gevoel in het pedaal, een zwakte van heel wat elektrische modellen, en die operatie lijkt geslaagd. Maar natuurlijk voel je het gewicht nog steeds als je hevig op het rempedaal duwt, vooral omdat de Born VZ nog steeds simpele trommelremmen heeft achteraan. Kortom, hij rijdt eerder als een GT dan als een echte sportieveling, maar we hebben ons toch geamuseerd achter het stuur van de Born VZ, die gemakkelijk te temmen is en nooit listig wordt (toch bij droog weer...).

Wat is de autonomie van de Cupra Born VZ?

De Born VZ is uitgerust met een batterij van 79 kWh netto, waarmee Cupra een theoretische WLTP-autonomie aankondigt van 508 tot 599 km. Tijdens onze korte test aan een sportief tempo op binnenwegen en op de snelweg, gaf de boordcomputer een gemiddelde aan van 26,6 kWh/100 km, wat een reële autonomie van 300 km oplevert. Bij dagelijks rijden zou het geen probleem moeten zijn om onder de 20 kWh/100 km uit te komen, waarmee je meer dan 400 km werkelijke autonomie moet kunnen halen. Eenpedaalrijden, waarmee je tot stilstand kan komen zonder het rempedaal aan te raken, is niet mogelijk, maar de regeneratieve remwerking wanneer je het gas lost is wel in te stellen in 3 niveaus via de peddels aan het stuurwiel.

Hoe snel laadt de Born VZ op?

Aan een gewone laadpaal met wisselstroom (AC) moet je minimum 8:30 uur rekenen om de batterij volledig op te laden (driefasige boordlader van maximum 11 kW). Aan een DC-snellaadpaal accepteert de batterij tot 185 kW, waarmee je van 10 tot 80% kan bijladen in 26 minuten.

Prijs
Hoeveel kost de Cupra Born VZ?

Dat weten we nog niet... De Born VZ wordt pas in het derde kwartaal van 2024 gelanceerd, en de prijzen zijn nog niet bekend. Maar hij zal ongetwijfeld duurder worden dan de MG4 XPower (42.285 euro), die geweldige prestaties biedt voor het geld (435 pk), maar die ook een kleinere batterij heeft (64 kWh). Nog een concurrent is de VW ID.3 GTX uit eigen huis, die dezelfde motor/batterijcombinatie krijgt als de Cupra Born VZ.

Verdict

De basisversies van de Born zijn al aangenaam om mee te rijden dankzij hun gebalanceerde chassis. Deze VZ voegt daar nog wat pit en meer finesse aan toe, waarmee het een zeer aangenaam klein elektrisch bommetje wordt, terwijl hij toch praktisch en comfortabel blijft voor dagelijks gebruik. Een soort auto die nog zeldzaam is op de markt. Het GTI-gevoel, maar dan op batterijen.

Advertentie
Advertentie
Advertentie