De allereerste Volkswagen T-Roc werd in 2017 losgelaten op de markt en kon meteen meesurfen op de SUV-hype. Hoewel hij een vergelijkbaar formaat had als de iconische Golf, sprong hij er toch bovenuit door zijn hogere formaat. In 8 jaar tijd zijn er meer dan 2 miljoen exemplaren van verkocht, een trend die zich over de hele levenscyclus van het model heeft aangehouden, want ook dit jaar ging de eerste T-Roc honderdduizenden keren over de toonbank. Maar hoewel zijn kwaliteiten duidelijk waren, was de T-Roc niet perfect. Vooral zijn interieur was niet op het niveau van de prijs die ervoor werd gevraagd. Kan deze tweede generatie het kwaliteitsgevoel opkrikken?
Design - Volkswagen T-Roc
Mini-Tiguan
Waar de oude T-Roc nog een heel eigen smoel had, is het duidelijk dat deze tweede generatie meer aansluit bij de rest van de familie. En dat gaat verder dan het design: de nieuwe T-Roc is gebaseerd op hetzelfde MQB Evo-platform van de Tiguan, Tayron en de Passat. Dat heeft enkele voordelen op vlak van technologie, maar daar komen we later nog op terug.
12 cm groter
Of het met dat ‘grotere’ platform te maken heeft of niet, weten we niet, maar de tweede generatie van Volkswagens compacte SUV is een stuk minder compact geworden. Ten opzichte van zijn voorganger groeit hij maar liefst 12 centimeter, waarvan 9 cm in de wielbasis. De rest gaat naar de overhangen, vooral achteraan. In totaal meet de Volkswagen T-Roc 2025 4,373 m lang, 1,828 m breed en 1,573 m hoog. De wielbasis rekt uit tot 2,629 m. Jammer voor de liefhebbers: de bijzondere VW T-Roc Cabrio is niet meer met deze nieuwe generatie. Daarmee bouwt Volkswagen voor het eerst in decennia geen cabrio’s meer.
Ondanks zijn toegenomen afmetingen oogt de nieuwe T-Roc wel nog vrij compact, vooral met het optionele zwarte dak. Hij is ook wat gladder geworden, en niet alleen visueel: de stroomlijn werd met 10% verbeterd ten opzichte van zijn voorganger en bedraagt nu 0,29 Cd, wat helpt met het verbruik en het windgeruis aan boord.
Speciale verlichting
Nog iets dat de nieuwe T-Roc overneemt van zijn grote broers: de IQ.Light LED-matrixverlichting. Het is een optie (standaard krijg je ‘gewone’ LED’s voor- en achteraan) en geeft je niet alleen een beter lichtbeeld en een grootlichtassistent die op dynamische wijze tegenliggers kan afschermen van de lichtbundel, maar ook verschillende animaties die je kan instellen via het infotainmentsysteem. En, zoals de mode is anno 2025, zijn ook de merklogo’s op de neus en kont voortaan verlicht (op de hogere uitrustingsniveaus...).
Veel hoogwaardiger dan vroeger
Het interieur van de tweede generatie Volkswagen T-Roc is zeer typisch geworden voor het merk. Maar de kwaliteit is er wel gevoelig op vooruitgegaan ten opzichte van zijn voorganger. VW is trots op de stoffen afwerking op de bovenkant van het dashboard, maar er zijn overal in de cockpit zachtere en kwalitatievere materialen te vinden. Iets meer kleur was welkom geweest, zeker gezien de knalgele lakkleur waarmee de T-Roc wordt gelanceerd, maar de compacte SUV moet in ieder geval niet meer onderdoen voor de Golf.



Gebruiksgemak - Volkswagen T-Roc
Bekend interieur
Het gedeelde platform betekent dat de T-Roc het grote centrale infotainmentscherm (10,3 tot 12,9 inch, afhankelijk van de uitvoering) overneemt van zijn grote broers. De digitale cockpit is altijd 10 inch in doorsnede, maar de functionaliteit ervan verschilt wel naargelang het uitrustingsniveau. En de T-Roc krijgt voor het eerst een head-up display. Een optioneel Harman Kardon-audiosysteem maakt de entertainmentbeleving aan boord af.
Infotainment met ChatGPT
Als je al in een recente Volkswagen gereden hebt, moeten we je eigenlijk niets meer vertellen over de werking van de digitale displays. Maar voor wie vanuit een ouder model komt: het scherm voor de bestuurder is uitgebreid personaliseerbaar (toch in de hogere uitvoeringen) en kan ook de navigatiekaart in fullscreen weergeven. Het centrale scherm is helder afleesbaar en reageert snel op aanrakingen, maar sommige handelingen vereisen nog iets te veel tikwerk. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Skoda heeft VW namelijk niet gedacht aan een snelle manier om de meest irritante rijhulpsystemen uit te schakelen. En natuurlijk zijn draadloze Apple CarPlay en Android Auto tegenwoordig gewoon standaard. Een stemassistent met ChatGPT-integratie maakt deel uit van de opties, maar hebben wij niet uitvoerig getest.
Helaas heeft de T-Roc nog niet de aparte knoppen voor de airco onder het infotainmentsysteem. Je moet het dus nog steeds doen met de onhandige aanraakschuivers. Maar op de middenconsole zit nu wel een multifunctionele draaiknop voor het volume en de rijmodi, vergelijkbaar met de middelste Smart Dial van de Skoda Kodiaq en Superb.
Ruim genoeg voor 4 volwassenen
Met een 12 cm langer koetswerk mag je verwachten dat de nieuwe Volkswagen T-Roc een stuk ruimer is geworden. En dat is gelukkig waar: de achterste passagiers genieten van 3 cm extra beenruimte, waarmee de achterbank van ‘krap’ naar ‘bruikbaar’ transformeert voor volwassenen. De koffer groeide dan weer met 30 liter, voor een totaal van 475 liter. Een verschuifbare of instelbare achterbank is er echter niet, in tegenstelling tot sommige andere modellen in dit segment (Renault Captur/Symbioz, Audi Q3). Maar op praktisch vlak is de nieuwe T-Roc wel een stuk capabeler dan zijn voorganger. Dat reflecteert zich ook in het maximale trekgewicht: 1.500 kg voor de instapmotor van 85 kW, tot een mooie 2.000 kg voor de 2.0 TSI 4Motion van 150 kW. En met een kogeldruk van 80 kg kunnen de elektrische fietsen ook mee op de fietsendrager.



Rijervaring - Volkswagen T-Roc
Altijd hybride, maar nooit met een stekker
Onder de motorkap van de Volkswagen T-Roc 2025 zijn enkel nog geëlektrificeerde motoren terug te vinden, in diverse vormen, maar allemaal zonder stekker. De compacte SUV wordt gelanceerd met twee versies van de mildhybride 1.5 eTSI-viercilinder benzine die we al kennen uit tal van andere modellen uit de groep. Hij is verkrijgbaar met 85 kW (116 pk) en 110 kW (150 pk). Een DSG-automaat met zeven verzetten is voortaan standaard.
T-Roc R komt in 2027
Vanaf volgend jaar wordt het gamma uitgebreid met een nieuwe 2.0 eTSI, 150 kW (204 pk) sterk en met vierwielaandrijving. De T-Roc is de eerste Volkswagen die deze motor ontvangt. Het is een update van de bestaande ‘EA888’-viercilinder, die vanaf 2027 ook in een 245 kW (333 pk) sterke versie te vinden zal zijn in de T-Roc R waarvan we al een eerste indruk kregen tijdens het evenement.
Mysterieuze 1.5 Hybrid
Ook in 2026 komt een volledig nieuwe hybride motor, die simpelweg de “1.5 Hybrid” wordt genoemd. In tegenstelling tot de e-Hybrids van VW is dit geen plug-inhybride, maar een ‘Full Hybrid’ of zelfladende hybride. De 1.5 TSI dient nog altijd als basis, maar wordt bijgestaan door een krachtigere elektromotor. Vermoeden we, want de details zijn nog schaars. We weten wel al dat er twee vermogens beschikbaar zullen zijn: 100 kW (136 pk) en 125 kW (170 pk).
1.5 eTSI doet wat moet
Voor deze eerste kennismaking was enkel de 1.5 eTSI beschikbaar in beide vermogensversies. Een discrete benzinemotor die voor correcte prestaties zorgt, maar je ook niet in je zetel drukt als je het gaspedaal vloert (0 tot 100 km/u in 10,6 of 8,9 seconden). De DSG-automaat schakelt soepel en haast onmerkbaar, maar zorgt ook voor een klein beetje vertraging op het gaspedaal als je niet in de Sport-modus zit (waarbij hij echter wat te lang in de toeren blijft hangen…).
Dankzij tal van ingrepen is de 1.5 eTSI wel zuiniger dan ooit geworden. De viercilinder kan rekenen op actieve cilinderuitschakeling, een turbo met variabele geometrie, de Miller-verbrandingscyclus en natuurlijk de kleine elektromotor en 48 V-batterij om benzine te besparen. Het door Volkswagen beloofde verbruik van 5,5 tot 6 l/100 km (125 tot 137 g CO2/km) is dan ook gemakkelijk haalbaar in de praktijk. Onderweg merk je er niet veel van, behalve dat het start-stopsysteem de motor ook tijdens het uitbollen op hogere snelheden al uitschakelt.
Voorspelbaar en comfortabel
Op dynamisch vlak voelt de Volkswagen T-Roc 2025 vooral heel natuurlijk aan. Wat we daarmee bedoelen? Het stuur is net goed bekrachtigd, de voortrein draait precies zo scherp in de bocht als je zou verwachten en ook het onderstel biedt een zeer mooie balans tussen comfort en stabiliteit. Die neutrale afstelling betekent ook dat je niet veel sensaties krijgt, maar de T-Roc doet precies wat je ervan verwacht. Om ook lange ritten zonder rugpijn te kunnen afleggen, biedt de compacte SUV voor het eerst ook de ErgoActive-zetels met massagefunctie van de grotere modellen.



Budget - Volkswagen T-Roc
Hoeveel kost de Volkswagen T-Roc 2025 in België?
De Volkswagen T-Roc 2025 wordt gelanceerd in vier uitvoeringen: Trend, Life, Style en R-Line. De Trend is er enkel met de basismotor van 116 pk, de R-Line biedt in eerste instantie enkel 150 pk, en bij de twee middelste niveaus kan je kiezen. De prijzen beginnen in België vanaf 32.985 euro inclusief btw en lopen op tot 43.905 euro voor de R-Line. Maar misschien is de Style wel de gulden middenweg, vanaf 39.965 euro, met 17-inch alu velgen, verlichte logo’s, ErgoActive-zetels met verwarming vooraan en massage, de Digital Cockpit Pro, automatische airco in 3 zones en een zwart contrasterend dak. Al blijft het natuurlijk veel geld voor een compacte SUV met ‘maar’ 116 pk…
Verdict - Volkswagen T-Roc
De nieuwe VW T-Roc is een beetje zijn eigen smoel verloren, maar krijgt er een grote portie volwassenheid voor terug. Hij is praktisch voor zijn formaat, biedt veel comfort en heeft nu ook een kwalitatief interieur. De 1.5 eTSI is zuinig in de omgang, maar op de echt interessante motoren is het nog wachten tot volgend jaar. En voor de prijs had je misschien een grotere auto verwacht…















